Roppant érdekes autóipari időszakban vagyunk, gondoljanak csak bele. A belső égésű motor kvázi eljutott a csúcsra, hogy mekkora teljesítmény jön belőle elő, már szinte csak egy programsor kérdése. A németek például lassan két évtizede gyártanak olyan autókat, amelyekben elektronikusan kordában tartott nyomatékgörbével próbálják óvni a hajtásláncot, hogy legalább a garanciaidőt kibírják.
A másik oldalon viszont ott az egyre erősödő elektromos mobilizáció. Az árak csökkenésével szinte párhuzamosan nő az akkuk kapacitása, ezzel pedig a hatótáv, így egyre közelebb kerül a villanyautó a kompromisszummentességhez. Az a pár év, ami a villanyautónak még kell, hogy kiszorítsa a belső égést, pont ad némi haladékot sok-sok benzin elpancsolására. Ezt az erős kettősséget kevés helyen érezni hangsúlyosabban, mint az Audi standján.
Itt az új RS6, az RS7, S4, S5 S6, vagyis az autópályák egykor dicső bombázói, de a tömeg mégis négy nem létező, és jelenlegi formájukban valószínűleg soha meg nem valósuló elektromos gyösz mellett tolong. A visszafogott érdeklődés a masztodonok iránt valahol érthető, hiszen a bennük lévő technikát már ismerjük: ez a négyliteres V8-as biturbó, amit kisebb változtatásokkal a konszern mindenben használ, ha egy hegyet kell megmozgatni.
Mögötte a jól ismert, remekül behangolt nyolcsebességes ZF-váltó, és Quattro, mint lassan 30 éve minden igazán erős kombi Audi. A beltérben csak az ülések varrása utal a sportosságra, meg az indítógomb körüli piros fény, amúgy ugyanaz a hideg techno, mint a mezítlábas A6-osokban, és nem, a digitális klímapanelt itt sem ússzuk meg. Akinek nem kell a csomagtér, de a hosszan lebukó kupé farra izgul, ugyanezt a technikát az RS7-ben is megkapja.
Ha a vásárló nem akar permanensen rettegni a saját autójától, de szüksége van az erőre, az vehet eggyel szolidabb S modelleket. Van S4, S5, S6, ugyanezek kombiban, mindegyikben közös, hogy Európában csak dízelmotorral lehet megkapni őket. A villanyturbós háromliteres TDI 340 lóerőt köhög ki, bő 700 newtonméternyi nyomatékkal, valószínűleg ezt sem kötéllel kell arrébb húzni, megoldja magától. Lehet fanyalogni a dízelen, de ha ez kell a CO2-kvóta alacsonyan tartásához, akkor ez kell, legalább a V6 T felirat a sárvédőn megmaradt, még ha nem is egészen arra utal, amit megszoktunk.
A túloldalon alig lehet hozzáférni az elektromos koncepciókhoz, az egyik legkevésbé érdekes az AI CON. Ez egy guruló szoba, kormányt hírből sem ismer, az Audi ezzel oldaná meg a jövő nagyvárosainak közlekedését. Van pár jó motívum, de nem különösebben érdekes darab, viszont az látszik rajta, hogy valószínűleg nincs jobb hely a csúcsforgalom átvészelésére. Már csak úgy egy évtized, és a világ szerencsésebb részein meglehet az infrastruktúra a működéséhez, de akkor ötös szintű önvezetésre lesz képes.
Az AI ME egy fokkal megfoghatóbb, bár ez is az Audi jövőjére készül, tisztán elektromos működéssel, önvezetéssel. A beltér tervezésénél valószínűleg elszabadult egy Bauhaus-katalógus, és meg sem tudták állítani, mire nem lett élő futónövény a műszerfal alatt. Ezek után az már meg sem lepett, hogy ugyan kormány van, de képes elrejteni, és egy asztalt tenni a helyére, ha vezetés helyett inkább Fortnite-oznánk.
Az AI TRAIL-t viszont egyből a szívembe zártam, ez elméletileg a jövő terepjáró irányvonalát mutatja meg az Audi szerint, és én lennék a legboldogabb, ha a Q7/8 krumplikat egy ilyenre cserélnék. A tervezők elég sokat nyomhatták a koleszban a HALO-t, így a TRAIL-ben bizony ott a Warthog a játékból, épp csak puska nincs a tetején. Van viszont egy szafarirács, hogy kedvünkre gumipókozhassunk fel bármit és akármit, a beltérben pedig hagyományos székek helyett szocreál nyugágyak modern leszármazottai lógnak hevedereken. Erősen adja, a rücskös gumik pici felniken vanank, mögöttük hatalmas fék, tehát még működhet is. Ezt vinném, már látom a tetején a bringákat, bent meg a haverokat, és végre a telefonomat sem kell blacktackel a műszerfalra kókányolni, mert itt az ember telefonja a műszerfal. Zseni!
A TRAIL-ből alig lehetett kirángatni a kínaiakat, az AI RACe-t viszont méltatlanul mellőzték. Ez olyan, mintha az aktuális Corvette sablonjával rajzolták volna a BMW Z3 kupét. Dögös, merész, picit shooting brake, kicsit középmotoros sportautó, de szerethető. Monoposztó, tehát csak egy ülés van benne középen, a nyomórudas futómű pedig büszkén villogtatja a rugóstagokat. Nem tudni, mennyire megy, de biztonsági öv van benne, nem lenne meglepő, ha tényleg mozogna.
A kérdés tehát adott: melyik Audit vinnéd haza? Éljen a hedonista benzinpazarlás, vagy adnál egy esélyt a jövőnek?
További cikkek a Frankfurti Autószalonról:
- Ennél biztonságosabb Volvót nem kapsz
- Hogy tud ellenállni egy Kalasnyikovnak az XC90? Úgy, hogy beleépítenek még egy XC90-esnyi páncélt.
- Ez a kínai SUV népszerű szegmensbe érkezik
- A WEY VV7 egy kupsé SUV, ami mostanában az egyik legnépszerűbb piac. Hibrid is, ami tovább javítja az esélyeit.