Közgazdászok szerint ideje lenne megadóztatni a villanyautókat Norvégiában
A skandináv országgal sokszor szokás példálózni, hisz a villanyautózásban abszolút az élen járnak: az újautó eladások 54 százalékát tisztán elektromos modellek tették ki tavaly, és a tervek szerint 2025-re - azaz négy év múlva - már csakis villanyautókat lehetne újonnan forgalomba helyezni. Ez kétségtelenül merész vállalás, de azt is látni kell, mekkora költséggel járt az, hogy idáig eljussanak.
Norvégiában nem csak a progresszív szemlélet és a magas életszínvonal, de az erős állami hátszél is kellett az eredményhez, ami viszont inkább a rendkívül magas adók, út- és parkolási díjak elkerülését jelenti (ennek hátteréről egy ott élő olvasónk írt nekünk korábban). Egy nemrég megjelent tanulmányban az IMF közgazdászai mutattak rá, hogy csökkenteni és egyben újraelosztani kellene a megtakarított széndioxid tonnára vetített költségét.
Az országot kormányzó koalíció 19,2 milliárd norvég koronára (600 milliárd forintra) becsülte a villanyautók miatt kiesett bevételeket tavaly, ami autónként negyedmillió koronát, azaz 8 millió forintot jelent. Minél drágább az adott modell, annál nagyobb az utána elmaradó bevétel, ami megfordítva azt is jelenti egyben, hogy leginkább a tehetősebb háztartásokat támogatja az állam.
A közgazdászok szerint jobban kellene targetálni a támogatásokat, a legjobb az lenne, ha a luxus-villanyautók után nem járna a kedvezmény. Norvégia tehát annyira elöl jár a területen, hogy igazából elsőként kellene megadóztatnia a 600 ezer korona fölötti villanyautóit: így az akció a Teslát, az Audit, a Jaguart és a Mercedest érintené.
Via Reuters