A cikket a Volánbusztól kapott pontosítások alapján frissítettük.
A Volánbusz Zrt. még június elején írt ki közbeszerzéseket, három részletben, összesen száz darab elektromos autóbuszra. Az első két kiírás szerint összesen hatvan darab városi, a másik szerint pedig negyven darab szintén városi, konkrétan a budapesti agglomerációba szánt, aksis buszt vásárolna a Volán. Az autóbuszok beszerzését a 2020-ban felvett EIB hitelből finanszírozná a magyar állam. Mindkét kiírás feltételes, ami azt jelenti, hogy ha nem lesz forrás a beszerzésre, akkor a kiíró elállhat a szerződéskötéstől. A közbeszerzés a Zöld Busz Programhoz (ZBP) kapcsolódik, de az indulásnak nem feltétele a program előminősítésének megszerzése. A tenderen bárki részt vehet, aki a felhívás feltételeinek megfelel. A pályázaton nyertes kedvezményezett a közbeszerzési törvény szabályai szerint köteles beszerezni az e-buszokat. Az eljáráson ajánlattevőként való indulás nem jár sem előnyös, sem hátrányos megkülönböztetéssel azoknak, akik részt vettek a demonstrációban, vagy azoknak, akik nem.

Hogy pontosan milyen villanybuszokat szeretne beszerezni a közlekedési társaság, annak dokumentációját térítésmentesen biztosítják a részvételre jelentkezők számára az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR). A cég közleménye szerint a száz e-busznak háromajtós városi kialakításúnak, 24 ülőhelyesnek és UITP SORT 2 előírású fogyasztásúnak kell lennie, vagyis 240 kilométert kell megtennie húszszázalékos töltöttségi szintig. A járművekre 24 hónap teljes körű garanciát, az akkumulátorokra pedig 60 hónap jótállást kell biztosítania a nyertes ajánlattevőnek.

A 60 darabos kiírásban szereplő autóbuszokat a kiíró Volánbusz az önkormányzatokkal való előzetes egyeztetést követően már szét is osztotta a hazai nagyvárosok között, így Székesfehérvár 12, Szolnok 10, Győr 13, Szeged 8, Eger 6, Zalaegerszeg pedig 11 autóbuszt kaphat, amennyiben sikeres lesz a közbeszerzés. A 60 darab busz és a töltőberendezések leszállítására a szerződéskötéstől számítva nyolc hónapot határoztak meg.

Ennél sokkal izgalmasabb a másik kiírás, amely nem hagyott ennyi időt az indulóknak. Ugyanis a negyvendarabos budapesti agglomerációba szánt elektromos buszok beszerzésénél nemcsak az az érdekes, hogy bilikékek és BKK-kompatibilisek, azaz FUTÁR-ral, sok kamerával és budapesti jegykezelővel lesznek ellátva, hanem hogy nagyon gyorsan, 2021. augusztus 28-ig(!) kellene leszállítania őket a nyertes ajánlattevőnek. Értesüléseink szerint erre a gyakorlatilag tarthatatlan határidőre azért van szükség, mert a szeptemberben kezdődő Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszusra (NEK), valamint a Nemzetközi Vadászati és Természeti Világkiállításra is már ezekkel az e-buszokkal szállíttatná a nagyérdemű közönséget a kormányzat. Hogy mennyire komolyan gondolja a Volánbusz ezt a határidőt, jól szemlélteti, hogy az EKR-en már elbírálási szakaszba lépett a beszerzés.

Immár öt éve van Nemzeti Buszgyártási Stratégiánk, amit Gulyás Gergely szerint alaposan el is rontottak, de van Buszbeszerzési Cselekvési Tervünk is, és van Nemzeti Autóbusz-beszerző Bizottságunk is. Ezekhez érkezett nemrég a Zöld Busz Program is. Az ilyen tervek és programok megvalósításakor többször is elhangzott, ahogy az EIB hitel felvételekor is, hogy ezen programok, bizottságok és cselekvések megalkotásakor bevallottan az volt a kormány célja, hogy előnybe hozzák a hazai buszgyártókat. Ahogy a legtöbb korábbi beszerzésnél, úgy ez a cél most sem tud érvényesülni, ugyanis az Ikaruson kívül - igaz, ők is egy ősrégi, kínai fejlesztést próbálnak itthon eladni - egyetlen hazai gyártó sem épít, illetve fejleszt villanyhajtású buszokat. Pedig az Ikarus épp 40 darab elektromos autóbuszt gyárt az udvarra, amelyek bevallottan megrendelőre várnak épp. Úgy tudjuk, hogy az Ikarus el sem indul a Volánbusz közbeszerzési eljárásán, ugyanis nincs meg a cégnek a szükséges referenciája. A hazai buszgyártók előnyben részesítése ebből a szempontból nem sikerült jól, hiszen olyan feltételeket támasztanak eléjük, amelyeket azok képtelenek teljesíteni.

Egyelőre azonban nem kell attól tartanunk, hogy tömegesen lepik el hazánkat az elektromos buszok, pláne a hazai gyártásúak, ugyanis a Volánbusz százdarabos beszerzése is feltételes, ahogy egyébként a BKV 80 darabos beszerzése is, és az utóbbira tényleg semmilyen forrás sem áll rendelkezésre jelenleg. Mindezt tetézik a rövidre szabott határidők, a kormányzati bürokrácia és a rosszul kiírt tenderek, amelyeket előszeretettel támadnak meg a pályázók. Csak érdekességképpen: Bukarest épp a napokban írt ki egy közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyre 81 százalékos EU-s támogatást igényeltek. Ők csak egy egyszerű EU-s közbeszerzést írtak ki e-buszokra, zöldbuszprogram, cselekvési tervek és bizottságok nélkül.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

