Új stílust képvisel az Audi Grandsphere
Az Audi megmutatta a második jövőtanulmányt a Skysphere után. A Grandsphere több szempontból is meglepő – elsősorban azért, mert ez talán évtizedek óta az első Audi látványosan bekeretezett hűtőrács nélkül.
A Grandsphere óriási: 5,35 méter hosszú és 2 méter széles, csak az 1,39 méteres magassága tűnhet átlag alattinak. Az elnyújtott forma igen áramvonalasnak tűnik, a magas övvonalat pedig teljes üvegtetővel ellensúlyozták a tervezők: így kerülhették el, hogy a belső tér hangulata bunkerszerű legyen.
A tervezők látványosan a belső térre koncentrálták az ötleteiket, ahol a két, elég szabadon mozgatható ülésé a főszerep. Hátul ugyan van egy fix üléspad, de a látvány azt sugallja, hogy a Grandsphere tulajdonképp két személy számára készült, akik esetlegesen szállíthatnak másokat is, ha a szükség úgy hozza.
A Sphere tanulmány-sorozat központi témája az önvezetés, ami itt is megjelenik: Előhívható ugyan egy – mellesleg szögletes – kormánykerék a műszerfalból, de a jármű alaphelyzetben a cél megadása után önállóan közlekedik. A legérdekesebb azonban a felhasználó és a gép közti kommunikáció szokatlan módja. A műszerfal helyén viszonylag nagy fa felületet alakítottak ki, amelyre projektorral vetítenek. Ez a megoldás állítólag hozza a mai lapos képernyők felbontását és olvashatóságát, de egyszerűbb és rugalmasabb.
A rendszer kezelése az ajtókon elhelyezett tekerőgombokkal lehetséges – ezzel navigálhat az utas a fedélzeti számítógép menürendszerében – de ha a vezető hátradönti az ülést – akár 60 fokig lefektethetők az üléstámlák – és a kezelőszerveket nem érné el, a rendszer áttér gesztus-értelmezésre, így érintés nélkül is kezelhető.
Mivel jövő-tanulmányról van szó, a Grandsphere természetesen elektromos hajtású. Két motor mozgatja – ezek összesen 710 lóerősek együtt – és egy 120 kWh-s akkucsomag kerül bele, amely akár 270 kW-tal is tölthető. Az eredmény 750 km-es hatótáv, és egy gyorstöltés elvben akár 25 perc alatt is lezavarható 5-ről 80%-ra.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy a Grandsphere tanulmányból mennyi szivároghat át az Audi legdrágább modelljeibe, de nem lenne meglepő, ha az A8 2024-re várható utódjának fejlesztésénél, amely mostanság indul, ihletet merítenének az Audinál kifejezetten formabontónak számító tanulmányból.