Ha az emberiséget sikerülne leszoktatni az autózásról, az áruszállító furgonokra akkor is szükség lenne – talán ezért kezdtek a Mercedes szakemberei ebbe az irányba tapogatózni legújabb koncepcióautójukkal.
A Sustaineer – talán Fenntartónak lehetne fordítani – egy eSprinter elektromos furgon, néhány jövőbe mutató részletmegoldással, amelyekkel jobban ki lehet használni a járműben rejlő lehetőségeket.
A legfeltűnőbb ezek közül a 4,8 négyzetméteres napelem-rendszer a tetőn. Ez legfeljebb 0,85 kW teljesítményt szolgáltat, de nem tölti az autó hajtó akkumulátorát. Helyette a kis felszültségű áramkörre kötötték, így a klímaberendezés és a raktér hűtése mehet róla, illetve segíthet különféle akkumulátoros eszközök – szerszámok, okostelefonok, laptopok – töltésében is.
Még egy kívülről is felfedezhető részlet a külső tükrök hiánya: a Susutainerben az Actros kamionokban már bevetett kamerás visszapillantó rendszert alkalmazzák, ami az autó légellenállását segít csökkenteni valamelyest.
Az elektromos járműveknél nagy fogyasztóként jelentkező kabinfűtést is újragondolták a Mercedesnél, így a tanulmányban kormány- és biztonságiöv-fűtéssel helyettesítik a meleg levegő befúvását. Ez a megoldás a gyártó szerint kevesebb energiabefektetéssel hatásosabb, mivel alig ront a hatékonyságán, ha az árukiszállító üzemre jellemző módon rendszeresen nyitogatják a vezetőfülke ajtaját.
Az autó kialakításánál igyekeztek újrahasznosított anyagokat használni, ahol csak lehetett. Így az autó alján néhány burkolóelem például visszaforgatott polipropilénből készült – ez a szabvány kóláskupak alapanyaga – de vannak használt gumiabroncsból gyártott elemek, a vezetőfülkét az utastértől elválasztó fal pedig préselt szalmából van, ami nem csak újrahasznosítható, de a természetben le is bomlik.
A környezet direktebb védelme érdekében is tettek a tervezők: az autó alján, a hátsó tengely felett egy szűrőt helyeztek el, így az menet közben kiszűri a levegőből a járművek által felvert por egy részét.
Talán a legkevésbé környezetbarát, de annál kényelmesebb megoldás mind közül a buszajtókra emlékeztető kétszárnyú oldalajtó, amely a tolóajtónál sokkal gyorsabban és kevesebb erővel működik, így a sok megállást tartalmazó utak során időt és fáradtságot takaríthat meg az autó vezetőjének.
A Sustainerben kevés az igazán új ötlet, viszont elég jól összeszedték benne azokat a megoldásokat, amelyek egy elektromos áruterítő járműnél jól jöhetnek – nem lenne meglepő, ha ezek némelyike a jövőben általánossá is válna ebben a kategóriában.