A konténerátrakó célgépeket gyártó francia cég, a Gaussin nagyszabású technológiai demonstrációja az új Dakar verseny-teherautó, amely üzemanyagcellás hidrogénhajtást kap.
Konténerrakodó gépei révén a Gaussin az elmúlt években jelentős tapasztalatot szerzett a villamos hajtások területén – ezt szeretnék átvinni a közúti szállításba, ahol egyelőre hiányzik a dízelmotor környezetkímélőbb alternatívája. Ezt a lépést támogatja a 2022-es Dakar ralira való nevezés, illetve az ehhez fejlesztett versenyjármű.
A H2 Racing Truck nevű gépet két, egyenként 408 lóerős villanymotor mogzatja. Emellett van benne egy 82 kWh-s akkucsomag, és az ezt folyamatosan utántöltő üzemanyagcellák, és 80 kg-nyi hidrogén tárolására alkalmas tartályrendszer. A Gaussin szerint ezzel a rendszerrel 250 km körüli hatótávot értek el a Dakarban megfutható versenytempó mellett is, a hidrogén utántöltése pedig mintegy 20 percet vesz majd igénybe.
Állítólag ugyanezt a technológiát hamarosan sorozatgyártású Gaussin teherautókban is viszontláthatjuk: ott kétféle változatot ígérnek, egy 400, illetve egy 800 km-es hatótávút. A hidrogén-hatás mellett a francia cég szabványos, cserélhető akkumulátorokat is kínál: ezeket a konténerszállítókhoz kifejlesztett, szabvány csomagokat állítólag három perc alatt lehet majd cserélni.
Fennakadást már csak az okozhat, hogy a hidrogéntöltő hálózat Európában egyelőre elég foghíjas, akkumulátorcserélő állomások pedig még annyira sincsenek. Ám úgy tűnik, az új teherautó-gyártónál eme apróságok ellenére hisznek a sikerben, amelyet az is elősegíthet, hogy a teherautó-gyártás hagyományos nagy nevei elég lassan mozdulnak a kínálat tisztábbá tétele irányába.