Kétfajta kémiával működő akkumulátor duplázhatja az elektromos BMW-k hatótávját

2022.06.15. 17:21

Az Our Next Enery Inc. (ONE) amerikai startup cég tavaly októberben kapott egy 25 millió dolláros tőkeinjekciót, a befektetők egyike a BMW i Ventures volt. A beruházás valódi gyümölcseire még várni kell, de év végén megkezdődhet a cég új típusú, kétfajta cellával szerelt hibridakkumulátorok éles tesztelése. 

Forrás: caranddriver.com
Forrás: caranddriver.com

A dupla kémia azt jelenti, hogy az akkumulátorban kétfajta, eltérő anyagokból felépülő cellák dolgoznak. Ezek közül a hatótáv 99 százalékát a manapság szokásos LFP, azaz vasfoszfát alapúak fogják fedezni. Az LFP energiasűrűsége ugyan alacsonyabb, mint a ma elterjedt típusoké, de mivel nélkülözi az utóbbiak árát komolyan megemelő kobaltot és nikkelt, olcsóbban lehet előállítani.

A hatótáv maradék egy százaléka teljesen új kémiára építő cellákra lesz bízva: a minimális kobalt és nikkel mellett nagy mennyiségben tartalmaznak mangánt, felépítésüket tekintve pedig "anódmentesek", egyetlen rézlemez veszi fel bennük az áramot. Az ideális kobalt-nikkel-mangán arányokkal egyelőre kísérleteznek. A cég vezérigazgatója, Mujeeb Ijaz szerint utóbbiak akkor lépnek működésbe, amikor nagy teljesítményre van szükség, ezzel csökkentik az LFP igénybevételét és degradációját.

Az utakon sok, laborkörülmények között jól teljesítő kísérleti akkumulátor vérzett már el, a Geminire keresztelt akku tesztjeire ősszel, BMW iX-ekbe építve kerül majd sor. A tervezett hatótáv 600 mérföld (~960 kilométer), azaz kétszer messzebb jutna vele a BMW villany-SUV-ja.