Szabályos csata zajlik az egyes autógyártók és autókereskedőik között az amerikai piacon, miután az elektromos autók értékesítésének felfuttatása igen komoly befektetésekre kényszeríti a dealereket.

A hagyományos autógyártók szeretnének legalább olyan jól keresni villanyautóik eladásán, mint nagy versenytársuk, a Tesla, ám ez felvet egy komoly kérdést: mit kezdjenek a kiépült kereskedőhálózatukkal? - írja az autóüzlet két szereplője között kirobbant háborúról a CNBC amerikai gazdasági hírportál (A teslás értékesítési modellről ebben a cikkünkben olvashat bővebben).
"Úgy vélem, repülés közben próbáljuk összeszerelni a repülőgépet" – jellemezte a problémát Michael Alford, az amerikai autókereskedők szövetségének elnöke, amely mintegy 16 ezer kereskedést képvisel.
A felek közti viszony bonyolult. Az egyes amerikai államokban a törvények kvázi lehetetlenné teszik az új autók értékesítését autókereskedő közbeiktatása nélkül. Ezt próbálja megkerülni a Tesla és más új villanyautó-gyártók is az online értékesítés bevezetésével. Mind a gyártók, mind a franchise-rendszerben tevékenykedő dealereik a profit maximalizálására törekednek, ezért érdekeik úgy ütköznek, hogy közben erősen egymásra vannak utalva.
A kereskedők egy része családi vállalkozás, más piaci szereplők pedig országos hálózattal rendelkező nagyvállalatok, ám az elektromos autók megjelenése hasonló gondot okoz mindannyiuknak: jelentős beruházásra van szükség a technológiai váltás kiszolgálásához. Át kell képezniük alkalmazottaikat, töltőket kell létesíteniük, át kell alakítaniuk szervizeiket – hogy csak a legdrágább feladatokat említsük. A költségek a néhány százezer dollártól a több milliós nagyságrendig terjednek.
Ahány autógyártó, annyi stratégia
A dealerrendszer valószínűleg megmarad, miközben a Teslát és társait követve új utakat is keresnek majd a gyártók és a kereskedők – véli Michelle Krebs, a Cox Automotive autóipari tanácsadó cég elemzője.
A Honda Motor tájékoztatása szerint új autóik egy részét a gyári online autószalonból akarják értékesíteni, ezen belül az Acura márka elektromos autóinak eladását teljesen átterelik erre a csatornára. Ugyanakkor a vásárlók a Honda dealereinél vehetik majd át az autókat.
A Ford vezérigazgatója, Jim Farley más oldalról közelíti meg a kérdést. Cége azt várja a forgalmazóktól és a kereskedőktől, hogy az elosztás és az értékesítés költségét villanyautónként 2000 dollárral csökkentsék. Ez a feltétele annak, hogy felvegyék a versenyt a Teslával. A Ford egyébként rámenősen próbálja rákényszeríteni a dealereit az elektromos autók támogatását szolgáló átállásra. Olyan tanúsítvány megszerzését írta elő ezzel kapcsolatban kereskedőinek, ami szalononként, illetve a hozzátartozó szervizenként egymillió dolláros befektetést igényel. Válaszul számos dealer beperelte az autógyártót piaci erőfölénnyel való visszaélés címén. Majd jött a viszontválasz, a Ford többlépcsős lehetőséget kínál: akik az alacsonyabb szintre lépnek, azok olcsóbban megúszhatják a tanúsítvány megszerzését, de ezzel a gyártó villanyautóinak csak egy részét árulhatják.
A General Motors sem bánik kesztyűs kézzel kereskedőivel, ultimátumot adott Buick- és Cadillac-dealereinek: vagy vállalják az elektromos autók értékesítésével járó költségeket és macerát, vagy kivásárolja őket a cégükből. A háromszázezer és egymillió dollár közti kiadás több száz kereskedőt késztetett arra, hogy éljen a lehetőséggel - január végéig 320 Cadillac- és 880 Buick-dealer dobta be a törölközőt.
A Toyota ezzel homlokegyenest ellenkező utat választott. Toyoda Akiót, a japán autógyártó távozó vezérigazgatóját állva tapsolták meg a cég autókereskedőinek amerikai konferenciáján, amikor kijelentette, hogy a Toyota továbbra is száz százalékban támaszkodni kíván rájuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Szerelem
A speckó Skyline-ok nyúlüregeNagyon menő Skyline-ok – Második rész
Te is imádod a Nissan Skyline-okat? Akkor szerencséd van: durva, ritka és különleges kiadások következnek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

