Fordulatot hozhat 2024 az autópiacon, jöhetnek az olcsóbb modellek az amerikai porondon

2023.12.30. 11:02

Az új év várhatóan végre nem arról szól majd, hogy a beszállítói láncok szakadozottsága gondok okoz az újautó-felhozatalban, ami a használt autók piacán is felfelé húzza az árakat.

Mind az új, mind a használt autók viszonylag drágák voltak az Egyesült Államokban 2023-ban. Az év nagy részében korlátozott raktárkészletekkel kellett számolniuk az autógyártóknak és a kereskedőknek. A magas kamatok miatt drága volt az autóhitel – derül ki a CNBC a jövő évben várható tendenciákat ismertető cikkéből.

A magas kamatok alaposan megvámolták az autósok vásárlóerejét – mondta Ivan Drury, az Edmunds autópiaci tanácsadó cég szakértője. Kollégáival együtt úgy látja, hogy 2024 alacsonyabb autóárakat hozhat. Az ellátási láncok tovább javulnak és küszöbön vannak vagy már el is kezdődtek a kamatcsökkentések. Sokkal jobb lesz autót vásárolni 2024-ben mint 2023-ban volt – véli Paul Waatti, az AutoPacific, piackutató cég elemzője. November volt a harmadik egymást követő hónap, amikor az átlagos autóár alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban. Az USA-ban ez az új autók esetén majdnem 48 ezer dollárt(16,6 millió forint), a használtaknál 28,2 ezer dollárt (9,76 millió forint) jelentett. Ahogy a kínálat nő, több vásárlást ösztönző kedvezményt látunk majd – mondta Waatti.

Nagyobb lesz a választék és megjelennek az olcsóbb autóváltozatok is. A gyártóknak nem kell erőltetniük a magasabb profitot hozó modelleket, hogy pótolják a kieső értékesítést és élesebb lesz közöttük a verseny az autóvásárlókért. Az elektromos autók piacán 2023-ban még a változáshoz korán alkalmazkodók vásároltak. Azok, akik hajlandóak felárat fizetni az újdonság megszerzéséért. Az új évben már a természetes keresletre kellene építeniük a gyártóknak. Ez lehet a hátterében, hogy a Ford az F-150 Lightning , a GM a Chevrolet Silverado villanyautó-modelljének termelési terveit vette vissza. Ezek nem éppen az amerikai átlagfogyasztónak szánt autók. 

5

Drury azt is elmondta, hogy az autókereskedők raktáraiban sok elektromos autó porosodik részben a kínálat növekedése, részben a kereslet csökkenés miatt. Elhalványult az újdonság iránti lelkesedés. Részben emiatt jöhet új forgatókönyv a piacra.