A világ legnagyobb akkugyártója szerint nem biztonságos a szilárdtest-akkumulátor
A világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, a CATL (Contemporary Amperex Technology Company Limited) vezérigazgatója interjút adott a Financial Timesnak. Ebben arról beszélt, hogy sok másik piaci szereplővel együtt foglalkoznak a szilárdtest-akkumulátorokkal, de úgy véli, a technológia egyelőre nem biztonságos.
Nyugodtan állíthatjuk, hogy a CATL a világ legnagyobb akkumulátorgyártója ha elektromos autók alá szerelhető egységekről van szó. A piac nagyjából 36 százalékát látják el és olyan márkákkal dolgoznak együtt többek között, mint a Porsche, a Hyundai, a BMW, a Ford vagy a Tesla. Folyamatosan kísérleteznek újabb és újabb technológiákkal, hogy egyre nagyobb hatótávot érjenek el az elektromos járművek, miközben könnyebbek, biztonságosabbak és gyorsabban tölthetőek lesznek. Erről is beszélt a vállalat vezérigazgatója, Dr. Robin Zeng.
Emellett elmondta, hogy legalább 10 éve ők is folyamatosan fejlesztik a szilárdtest-akkumulátorokat, amely sok másik gyártó és piaci szereplő szerint az elektromos autózásban használt akkumulátorok következő nagy lépése lehet. Szerinte azonban nem ilyen egyszerű a helyzet, és egyelőre érdemes fenntartásokkal kezelni a technológiát, hiszen nem biztonságos.
Elmondta, hogy a probléma maga a kémiai vegyület, amit alkalmaznak. A CATL tiszta lítium anódelektródát használ, ám ez a kémiában újabb problémákat vet fel. Ezt folyamatosan magas nyomás alatt kell tartani, ami nem biztonságos, mert az akkumulátor térfogata töltéskor és merítéskor enyhén változik. A másik probléma, hogy ha bármi miatt megsérül az akkumulátor tokozása, akkor mérgező lítium hidroxid szabadul fel, ami kárt tehet az autóban, annak utasaiban, a segítségnyújtó szervekben és a forgalom más résztvevőiben is.
Hozzátette, hogy a magas nyomású technológia miatt ezeknek az akkumulátorokank kevés töltési ciklusa lenne a biztonságos határon belül. Ezért úgy gondolja, hogy így nem tudják kereskedelmileg életképessé tenni. Ettől függetlenül nem temetik a dolgot és foglalkoznak vele, kutatják a lehetőségeket, csak egyelőre nem ebben látja a jövőt.
Zeng szerint jelenleg inkább a nátrium-ion akkumulátorokba érdemes komoly energiát fektetni. Ezekkel a félszilárdnak is nevezett egységekkel 2021 óta foglalkozik aktívabban a CATL és szeretnének úttörők lenni a technológiában. Szerintük jelentősen jobb értékeket lehet majd ezzel elérni, mint a jelenleg használt lítium-ion akkumulátorokkal, miközben ahhoz képest nem lesz drasztikus áremelkedés. Ebben egyébként nemcsak a CATL hisz, a Stellantis is elkezdett dolgozni a nátrium-ion akkumulátoron, bár ők főleg a súlycsökkentésre mennének rá az elektromos autóknál.
Forrás: Carbuzz