Forma-1 kibeszélő: büntetés-cunami, Horner Wolfra, Ricciardo Strollra akadt ki, változhat a pontrendszer

2024.04.22. 15:37

Bár a sprintidőmérővel és sprintfutammal izgalmasan indult a Forma–1-es Kínai Nagydíj hétvégéje, a vasárnapi főversenyen ismét nem volt kérdés a győztes személye. Ennek ellenére is érdekesen alakult a futam: Max Verstappen mögött komoly csata zajlott a pontokért, a futam közepén pedig egy biztonsági autós fázis okozott káoszt a mezőnyben. Rengeteg pilótát megbüntettek, a futam után ádáz szócsata zajlott, de a pontrendszer megváltoztatása is szóba került.

Csillaghullás

Lewis Hamilton továbbra sem találja a formáját. A Mercedes hétszeres világbajnoka az idei összes futamon kikapott csapattársától, George Russeltől. Bár a Kínai Nagydíjon a sprintidőmérő és a sprintfutam jól sikerült Hamiltonnak, a hétvége további részében folytatódott a tendencia: Hamilton az időmérős hibáját követően csak a 18. lett, a futamon pedig a kilencedik helyen futott be.

Nem csak neki alakult nehezen a hétvége. A ferraris Carlos Sainz idén egyértelműen csapattársa, Charles Leclerc előtt járt, de a Kínai Nagydíj nem a tervei szerint alakult. Az időmérőn megtörte az autóját, a folytatást pedig csak a szerencsének köszönhette: a látványos baleset ellenére a Ferrari nem sérült meg súlyosan. A futamon végül Leclerc bizonyult az erősebbnek, Sainz tíz másodperccel lemaradva futott be az ötödik helyen.

Ijesztő pillanatok az Alpine-boxban

A futam 14. körében Pierre Gasly állt ki kereket cserélni, de a művelet nem zajlott olajozottan. Gondok akadtak a jobb hátsó keréknél, az autót pedig még azelőtt a földre engedték, hogy az új gumiszettet sikerült volna rögzíteni. Gasly ekkor gázt adott, a hátsó kerék nélkül meginduló Alpine pedig elsodort egy szerelőt.

Az eset láttán egyből eszünkbe jutott Kimi Räikkönen 2018-as incidense, mikor nagyon hasonló események végén a túl hamar elinduló autó eltörte egy szerelő lába. Ezúttal nem lett ilyen rossz vége a történetnek: az Alpine szerelője csak kisebb sérüléseket szenvedett, és folytatni tudta a munkát.

Ennek ellenére az FIA nem nézte jó szemmel a veszélyes eseménysort és 10 000 eurós büntetés megfizetésére kötelezte a csapatot.

Káosz és büntetés-cunami a verseny közepén

A futam 21. körében sárga zászló villant: Valteri Bottas Sauberje adta meg magát az egyik kanyar felé menet, a finn versenyző így a pálya szélén ragadt. Ez a mozzanat aztán események egész láncolatát indította el.

A versenyirányítás hamarosan behívta a biztonsági autót, mely mögött szépen felsorakozott a mezőny. Közvetlenül az újraindítás előtt azonban a 14-es kanyarnál feltorlódtak az autók, Lance Stroll figyelmetlensége pedig balesetet okozott. Az Aston Martin kanadai versenyzője későn fékezett, és hátulról keményen eltalálta Daniel Ricciardo RB-jét. Stroll azonnal az ausztrált kezdte hibáztatni, akinek autója súlyosan megsérült, így valamivel később fel kellett adnia a futamot.

A káosz azonban még nem ért véget. Az újraindítást követően Kevin Magnussen csúnyán kipöckölte Yuki Tsunodát, aki Ricciardóhoz hasonlóan szintén kiállni kényszerült. A versenyirányítás Stroll és Magnussen megmozdulását is 10 másodperces büntetéssel díjazta, de amint kiderült, nem csak ők vétettek a szabályok ellen. Logan Sargeantet és Daniel Ricciardót is büntették: mindketten Nico Hülkenberget előzték meg a biztonsági autós periódus alatt szabálytalan módon. Sargeantet végül 10 másodperces időbüntetéssel és két büntetőponttal, Ricciardót pedig három rajthelyes büntetéssel sújtották a következő futamra.

Szócsata a futam után

A küzdelem a verseny leintése után is folytatódott. Stroll kijelentette, hogy a Daniel Ricciardóval való ütközése nem az ő hibájából történt, csupán a körülmények áldozatának tekinti magát. Erre Ricciardo csattanósan felelt: „Nagyon igyekszem, hogy ne mondjam ki, amit gondolok, de bazd meg, és még finoman fogalmaztam."

Christian Horner Red Bull, és Toto Wolf Mercedes csapatfőnökök közötti szócsata is folytatódott. Wolf futamok óta nyíltan udvarol Max Verstappennek, akit az év végén távozó Lewis Hamilton utódjának szeretne. Ezúttal azt fejtegette, hogy bár egyértelműen a Red Bullé a legjobb autó, egy "mély gondolkodású" versenyző más tényezőket is figyelembe vesz, amikor csapatot választ, Verstappenben pedig "ez meg van".

Hornernek végül most lett elege abból, hogy egy rivális csapatfőnök az orra elől próbálja elcsábítani a sztárversenyzőjét. Mikor a sajtó Wolf legújabb próbálkozásáról kérdezte a Red Bull első emberét, Horner érezhetően dühbe gurult. Miután leszögezte, hogy Max marad az ő pilótájuk, visszaszólt Wolfnak. Érvelése szerint a Mercedest jelenleg az ügyfélcsapatai is megelőzik, így Wolfnak inkább az autójával kellene foglalkoznia a versenyzőpiac helyett. Egyébként George Russel szerződése lejár a Mercedesnél 2025 végén, és „lehet, hogy nem akar majd maradni."

Átalakulhat a pontrendszer

Jövő héten ülésezik az F1 Bizottság, a motorsport.com információi szerint pedig a jelenlegi F1-es pontrendszer átalakítása is a napirendi pontok között szerepel. Bár a tervezett változtatás nem jelentős, a kiscsapatok örülnének neki.

Az elképzelés szerint az első 10 helyett az első 12 helyezett kapna pontot, így a középmezőny tagjainak több lehetősége lenne világbajnoki egységeket szerezni.

A 2024-es Kínai Nagydíj végeredménye:

1 1 Netherlands Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 56 1:40:52.554 1 25
2 4 United Kingdom Lando Norris McLaren-Mercedes 56 +13.773 4 18
3 11 Mexico Sergio Pérez Red Bull Racing-Honda RBPT 56 +19.160 2 15
4 16 Monaco Charles Leclerc Ferrari 56 +23.623 6 12
5 55 Spain Carlos Sainz Jr. Ferrari 56 +33.983 7 10
6 63 United Kingdom George Russell Mercedes 56 +38.724 8 8
7 14 Spain Fernando Alonso Aston Martin Aramco-Mercedes 56 +43.414 3 71
8 81 Australia Oscar Piastri McLaren-Mercedes 56 +56.198 5 4
9 44 United Kingdom Lewis Hamilton Mercedes 56 +57.986 18 2
10 27 Germany Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 56 +1:00.476 9 1
11 31 France Esteban Ocon Alpine-Renault 56 +1:02.812 13   
12 23 Thailand Alexander Albon Williams-Mercedes 56 +1:05.506 14   
13 10 France Pierre Gasly Alpine-Renault 56 +1:09.223 15   
14 24 China Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 56 +1:11.689 16   
15 18 Canada Lance Stroll Aston Martin Aramco-Mercedes 56 +1:22.786 11   
16 20 Denmark Kevin Magnussen Haas-Ferrari 56 +1:27.5332 17   
17 2 United States Logan Sargeant Williams-Mercedes 56 +1:35.1103 PL   
Ret 3 Australia Daniel Ricciardo RB-Honda RBPT 33 Collision damage 12   
Ret 22 Japan Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 26 Collision 19   
Ret 77 Finland Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 19 Engine 10