Zacskóból fogják árulni a kínai autókat

2024.07.01. 16:48

  • A kínai autógyártók meghódíthatják a globális autópiac jelentős részét. Előretörésük alapja a hazai vásárlók elhódítása a külföldi autógyártóktól, de a világpiac jelentős részét is megszerezhetik egy új előrejelzés szerint. 
  • A prognózisok masszív terjeszkedésről tanúskodnak. 
  • A büntetővámok azonban még bekavarhatnak. 
GettyImages-2102856028

A kínai autógyártók 2030-ra meghódítják a világ autópiacának egyharmadát – idézte a CNBC az Alix Partners tanácsadó cég előrejelzését. Várakozások szerint már idei piaci részesedésük sem lesz kicsi, 21 százalék.

Triplázás jöhet

A kettő közötti különbség forrása főként a külföldi terjeszkedés lesz. A kínai autógyártók idén várhatóan hárommillió autót adnak el országukon kívül, ami 2030-ra 9 millióra nő. Ezzel 3 százalékról 13 százalékra növelik világpiaci részesedésüket.Idén 88 millió új autó találhat gazdára a világon a Marketsand Markets piackutató cég előrejelzése szerint, ami 2030-ra 104 millióra mehet fel. Kínában 2024-ben várhatóan 25,8 millió új autót adhatnak el, ami 2030-ra a Renub Research piackutató cég szerint megközelítheti a 40 milliót.A kínai cégek a 2024-es 59 százalékról 72 százalékra növelhetik hazai piaci részesedésüket az Alix Partners várakozása szerint.

Délkelet-Ázsiában háromról 31, Oroszországban 33-ról 69, a Közel-Keleten és Afrikában nyolcról 39, Európában 6-ról 12, Közép- és Dél-Amerikában hétről 28 százalékra emelkedhet a kínai vállalatok autópiaci részesedése. Japánban és Dél-Koreában, illetve az Észak-Amerikában nulláról 1-3 százalékra nő a kínai cégek súlya a piacon. Az előbbieket a hazai gyártók uralják, az USA-ban brutális, 100 százalékos büntetővám tartja távol a kínai villanyautó-gyártókat a belső autópiactól. Az Európára vonatkozó előrejelzést még felülírhatja az uniós büntetővám, de annak konkért hatásait egyelőre nehéz megbecsülni, pláne ilyen hosszú, többéves időtávon.  

Csak Mexikóban várható a megjelenésük.Szakértők szerint a kínai vállatoknak 35 százalékos költségelőnyük van az villanyautók gyártásában a világ többi országának cégeivel szemben. Sztenderdizált tesztelési módszereiknek köszönhetően 20 hónap alatt fejlesztenek ki egy új modellt szemben az iparágban megszokott 40 hónappal. Ezért a világ autógyártóinak gyökeresen át kell szabniuk egész tevékenységüket, ha nem akarjak végképp elveszteni a meccset a kínai autóáradattal szemben.