Régen látott bukta a Fordnál, pocsék helyzetben a detroiti trió
- Nincsenek könnyű helyzetben az amerikai autógyártók.
- A Fordnál és a Stellantisnál a múlt hibáit is orvosolni kell.
- A GM közben nyereséges villanyautó-gyártást ígér.

Enyhén szólva hadilábon állnak a detroiti autógyártók a tőzsdei befektetőkkel mostanában – derült ki a CNBC beszámolójából. A General Motors könnyedén lepipálta az elemzők nyereségvárakozásait, miközben a Ford nem tudta teljesíteni azokat, mégis csökkent mindkét vállalat részvényeinek árfolyama.A különbség a visszaesés mértékében volt.
A GM „csak” 6,4 százalékos zuhanást szenvedett el gyorsjelentésének megjelenése után, míg a Ford papírjait oly mértékben szórták ki a tőzsdei játékosok, hogy 18 százalékot veszítettek értékükből. Ilyen csapást utoljára a 2008–2009-es gazdasági válság idején szenvedtek el. Akkor a Ford elkerülte a csődöt, szemben a GM-mel, amelyet a washingtoni kormány tartott életben.
Profitot ígér a GM a villanyautóknál
A piaci környezet eközben látszólag kedvező az autógyártóknak. A helyzet normalizálódott a járvány idején kialakult chiphiány után, ami azzal járt, hogy nem volt elég új autó a raktárakban és nőttek az árak. A készletek rendeződtek, az árak megszelídültek, ám a befektetők úgy látják, hogy éppen ez jelzi az autóipar termelési ciklusának hanyatló szakaszát.
A GM esetén a tőzsde nem a vártnál jobb eredményadatra és az éves profitvárakozás növelésére figyelt, hanem arra, hogy a cég növelni akarja elektromos autói gyártását az idei második fél évben. A cégvezetés azt állítja, hogy már az év végére legalább a gyári termelés szintjén (az értékesítés és a marketing költségét nem számítva) nyereségessé teszi a villanyautók gyártását, ám a befektetők akkor fogják ezt elhinni, ha látják. A GM-mel kapcsolatban az is aggasztja a piacot, hogy a helyi villanyautó-gyártók előretörésével folyamatosan visszaszorul Kínában. Korábban az ottani eladások szép nyereséget hoztak, míg idén a második negyedévben több mint 100 millió dollárral értékelődtek le a vállalat kínai eszközei. Ez a hanyatlás már 2023 óta tart.
Mary Barra vezérigazgató elismerte, hogy eddig nem tettek eleget a csorba kiköszörülésének érdekében. Miközben a GM megítélésén az sem javított sokat, hogy részvény-visszavásárlást ígért befektetőinek, a Ford kizárta ezt a lehetőséget. Ehelyett szép osztalékkal kecsegteti tulajdonosait, ami elemzők szerint abból fakad, hogy a Ford család tagjai, akik a cég vezetőségében szavazati joggal rendelkeznek, így járnának jól.
A múlt bűnei kísértik a Fordot és a Stellantist
Sem anyagi szempontból, sem a vállalat imázsát tekintve nem jött jól a Fordnak, hogy a még az előző menedzsment idején gyártott autói után magas garanciális javítási kiadások terhelik a büdzséjét. Ez az idei második negyedévben 800 millió dollár kiadást okozott.
A Stellantis szintén sötét múltját okolja jelenlegi gondjaiért. Carlos Tavares vezérigazgató szerint a készletek, a gyártás és az értékesítési stratégiák körüli korábbi „arrogáns hibák” gyakorolnak káros hatást a vállalat tevékenységére. Magyarán az előző vezetés figyelmen kívül hagyta, hogy hol a valódi helye mostanság a Chryslernek az autógyártók táplálkozási láncában. A vállalat részesedése Észak-Amerikában az idei első fél évben 8,2 százalék volt az új autók értékesítésében. Ez 1,8 százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban. Tavares abban bízik, hogy teljesíteni tudják idei pozitív pénzügyi előrejelzéseiket, miután 2024-ben húsz új modellt mutatnak be és árcsökkentéseket terveznek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
