Temetik a villanyautókat? Inkább érdemes megnézni a számokat
- A villanyautó-piacról szóló értékelések egy részénél könnyen elfelejtik, mi a különbség a csökkenés és a növekedés lassulása között.
- Európában tényleg nem az igazi az idei helyzet, de hosszabb távon növekedés látható, a világ legnagyobb piacain együttvéve szintén.
- Plusz érdemes megnézni a norvég példát.

Az elektromos autók értékesítésének növekedése 2024-ben is folytatódott. Az ezzel ellentétes állításokat a helyükön kell kezelni. A villanyautók értékesítésének visszaeséséről szóló mondások azt a hamis látszatot kelthetik, hogy elakadt, sőt visszafordult az új technológia térnyerése – írta az Electrek magazin.
Ahogy arról már itt a Totalcaron is írtunk, az a helyzet, hogy a villanyautó-eladások bővülést mutatnak, csak nem olyan mértékű a növekedés, amivel a legtöbb gyártó korábban számolt.
Összeomlott a villanyautók piaca? Egy fenét!
A megoldás kézenfekvő, de egyelőre várni kell rá.
Persze vannak csökkenésről tanúskodó adatok, például Németországban a közel 30 százalékkal zsugorodó újautó-piacon majdnem 70 százalékkal csökkentek a villanyautó-eladások augusztusban éves összevetésben. Utóbbi azonban azzal magyarázható, hogy tavaly volt rájuk támogatás, az idén nincs, igaz, már készül az új elektromosautó-támogatási rendszer a németeknél. Összességében a villanyautó eladások növekedésben vannak, ha hosszabb távon nézzük az eladásokat, ahogy a Nemzetközi Energiaügynökség alábbi ábráján is látszik. (A narancssárga gombócok az elektromos autók és a plug-in hibridek piaci részesedését mutatják, a világoskék oszlopok pedig a villanyautók, a sötétkékek pedig a plug-inek eladási számait jelzik. Az ábra interaktív formában itt érhető el.)
Összeomlás Németországban: mínusz 28 százalék mellé jön a mínusz 70 százalék
Majdnem 70 százalékos mínusz az elektromos autóknál, de a teljes piac 28 százalékos zsugorodása is aggasztó.

A PwC tanácsadó cég elemzése szerint a világ legnagyobb piacain - egyebek mellett Kínában, az Egyesült Államokban és a legjelentősebb eladásokat produkáló uniós országokban - 9 százalékkal nőtt az új elektromos autók értékesítése az idei második negyedévben. Az igaz, hogy az európai piacokon viszont 4 százalékos volt a csökkenés, amiben a német támogatási rendszer megszüntetése szerepet játszott.
A következő történik az elektromos autók piacán. Az elmúlt nagyjából egy évben az akkumulátoros villanyautók eladásai tovább növekedtek éves összehasonlításban, bár nem olyan tempóban, mint az ezt megelőző években. Ezt főként azzal magyarázzák a szakértők, hogy az a réteg, amely lelkesedik az újdonságért, és ezért hajlandó többet fizetni érte, vállalni a hatótávfrászt és a töltési nehézségeket, már megvásárolta első elektromos autóját.
Az átlagos autósok, akik főként használati tárgyként kezelik járműveiket, elsősorban magas árak miatt, de az utóbbi két körülményt is figyelembe véve kivárnak. Sokan közülük átmeneti megoldásként hibridet vásárolnak, ami az elmúlt egy évben meglátszott ezek népszerűségének erősödésén.
A matek világosan jelzi, hogy csak a növekedés lassult
Norvégiában augusztusban 10 480 elektromos autót adtak el, ami csupán öt százalékkal több a 2023. augusztusi 9974-nél. Ezt első látásra akár stagnálásnak is lehet minősíteni, figyelmen kívül hagyva, hogy ebben az országban az újautó-eladásoknak már 94 százaléka villanyautó. Ez az arány érthetően nem bővül már gyorsan.
Félrevihet az is, hogy például az USA-ban van olyan autógyártó, nevezetesen a Tesla, amelynek valóban csökkentek az eladásai az első negyedévben. Ezt azonban bőven ellensúlyozták más cégek javuló mutatói. A Ford és a Toyota például több mint 80, a BMW és a Hyundai/Kia 50-60 százalékos pluszt ért el a villanyautófronton. A Volkswagen 12 százalékkal, a Tesla 13 százalékkal kevesebb akkumulátoros elektromos autót adott el az egy évvel korábbinál ebben az időszakban.
Ami valóban csökken, az a hagyományos autók értékesítése. Ez 2017-ben érte el csúcsát az Electrek összeállítása szerint, azóta a hibridek, a konnektorból tölthető hibridek és a tisztán elektromos meghajtású autók fokozatosan zabálják fel piaci részesedésüket. Előrejelzések szerint a világpiacon az akkori 80 millió körüli csúcsról 2026-ra 50 millióra csökkenhetnek az eladásaik az új autók piacán.
Miért fontos a pontos fogalmazás?
Az Electrek szakírói szerint azért fontos a pontos fogalmazás, mert befolyásolja a közgondolkodást, ami azután hatással van a kormányok és az autógyártók döntéseire. Ha a döntéshozók úgy látják, hogy a vásárlók „kiszerettek” az elektromos meghajtásból, akkor ehhez igazodva elhalaszthatják korszerűsítési beruházásaikat és a villanyautózást támogató intézkedéseiket.
A gyanakvóbbak egyenesen úgy vélik, hogy az autógyártók munkálkodása lehet a háttérben. Spekulációjuk szerint ha meg tudják győzni a kormányokat arról, hogy ne nagyon támogassák az elektromos átállást, akkor tovább gyárthatják hagyományos motorokkal ellátott autóikat, amelyek eladásán továbbra is bezsebelhetik a megszokott profitot.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról
Túl drágák a kanadai Teslák. Ráadásul ott van a bojkott is.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
