- Ahogy közeledik 2025, amikor bevezetik az EU új károsanyag-kibocsátási normáját, úgy erősödik a vita arról, milyen következményekkel járhat, ha az autógyártók nem tudják teljesíteni azt.
- Olyan bírságokat kaphatnak az autógyártók, hogy a fal adja a másikat.

Az európai autógyártók már többször jelezték, hogy át kellene írni a 2025-től érvénybe lépő, szerintük szigorú emissziós szabályozást. Az abban szereplő bírságok ugyanis komoly problémát jelentenének, különösen a villanyautós átállás költségei, valamint a kínai konkurenciával való verseny közben.
Elkezdődött a fenyegetőzés és a riogatás uniós szigorítás miatt
Az európai gyártók szeretnék eltolni az új kibocsátási norma 2025-re tervezett bevezetését EU-ban. A környezetvédők szerint ez abszurd kérése.
Az érintett cégek modelljeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátása az új szabály szerint nem haladhatja meg a 93,6 gramm/kilométert. Ez 15 százalékkal kisebb az érvényben lévő 110,1 gramm/kilométeres értéknél. Erről a szabályról a covid előtti utolsó békeévben, 2019-ben állapodtak meg az EU tagállamai. Akkor sokkal optimistább előrejelzések voltak érvényben mind az autóeladások alakulásával, mind ezen belül az elektromos autók térnyerésével kapcsolatban.
Ugyanakkor az uniós agytrösztök szerint szükség van a szigorításra annak érdekében, hogy az EU teljesíteni tudja azt a vállalását, miszerint 2050-re karbonsemlegessé teszi gazdaságát - derül ki a CNBC amerikai gazdasági portál az uniós szabályozás hatásait firtató összefoglalójából.
Rico Luman, a holland ING bank autóiparral foglalkozó elemzője szerint minden okuk megvan a cégeknek arra, hogy aggódjanak a magas bírságok miatt, amelyeket akkor kell fizetniük, ha nem tudják teljesíteni az új követelményt. Szerinte több millió euróról lehet szó attól függően, hogy egy-egy vállalat mennyi autót ad el Európában.
Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója úgy véli, hogy amennyiben a villanyautó-eladások a jelenlegi szinten maradnak, akkor összesen másfél milliárd euró bírságot szabhatnak ki az európai autógyártókra. Ahhoz, hogy ezt elkerüljék, 2,5 millió autóval kevesebbet kellene gyártaniuk. A kisebb teljesítmény nyilván kevesebb bevételt, profitot és állást jelent.
Tim McPhie, az Európa Bizottság számtalan szóvivőjének egyike szeptemberben arról beszélt, hogy az ágazat cégeinek még mindig van 15 hónapjuk, hogy felkészüljenek az új követelmények teljesítésére. A Transport & Environment nonprofit szervezet (T&E) úgy látja, hogy inkább az elektromos autók térnyerésének felgyorsításával kellene reagálniuk a cégeknek, meg persze azzal, hogy kevesebb benzinzabáló, ám jó nyereségrátával eladható SUV-t gyártanak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
