Mégse hülyeség az egynapos pályamatrica? Rengeteget vásároltak 2024-ben, főleg a külföldi autósok
- Több autópálya matricát adtak el 2024-ben, mint 2023-ban.
- Siker volt az egynapos matrica: 1,6 milliót vásároltak 2024 április elsejétől kezdve.
- Ezek legnagyobb részét külföldi autósok vették.
- Nőtt az éves engedélyek eladási száma, de csökkent a hetié és havié.
- Összesítve 804 milliárd forint folyt be 2024-ben az E-matrica és az E-útdíj rendszerből.
Bár Magyarországon eleinte nem akarták bevezetni az egynapos autópálya-matricát, egy 2022-ben elfogadott uniós irányelv miatt kénytelenek voltunk alkalmazkodni a rendszerhez. Az egynapos matricát 2024 április elsejétől lehetett megvásárolni és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) összesített adatai szerint sokan éltek vele. Ebben a kilenc hónapos időszakban több, mint 1,6 millió egynapos matricát vettek az autósok, ezek közül bő 1,1 milliót külföldi és közel félmilliót magyar felségjelzésű autóra. Ebből az látszik, hogy volt értelme bevezetni az egynapos matricát, valószínűleg főleg az átutazók vásárolták.
Összesítve 2024-ben 15,2 millióra nőtt az eladott útdíjhasználati engedélyek száma, ez növekedés a 2023-as évhez képest. Éves országos matricából adták el a legkevesebbet, csupán 677 ezer darabot, azonban az éves vármegyei matricák jól fogytak, 2,9 milliót vettek az emberek. Sokan vettek havi pályamatricák is, ezekből kétmilliót adtak el, a legnépszerűbb azonban a heti (10 napos) engedély volt, közel 8 millió fogyott 2024-ben.
Az éves országos matricák esetében 4 százalékos, az éves vármegyei matricák eladásaiban 10 százalékos növekedés volt tapasztalható 2024-ben 2023-hoz képest. A heti és havi matricákból azonban 15 és 6 százalékkal kevesebbet adtak el. A heti esetén a visszaesés valószínűleg betudható annak, hogy megjelent az egynapos matrica: eddig az is 10 naposat vett, akinek csak egy napra kellett a fizetős gyorsforgalmi hálózat, azonban már van egy valamivel olcsóbb alternatíva.
2024-ben összesen 804 milliárd forint folyt be az E-matrica és az E-útdíj rendszerből, előbbi 148, utóbbi 656 milliárdos bevételt hozott az államnak. Az E-útdíj rendszerből származó kiugróan magas érték annak köszönhető, hogy a köré épülő szabályozást rendesen átalakította a kormány: bevezették a J5 kategóriát, bővült a környezetvédelmi kategóriák köre, bevezették a külsőköltség-díjat és a 3,5 tonna feletti buszokat és lakóautókat is átsorolták ebbe a rendszerbe.
Forrás: NÚSZ