Per 15: gumihártya fémhengeren

2008.11.05. 15:33

A Kumho gumigyár elkészítette a világ legalacsonyabb oldalfalú gumiabroncsát. Nem tudjuk, hogy van-e értelme, de nagyon látványos.


Az új, 385/15 ZR 22-es méretű abroncs úgy néz ki a felnin, mintha vékony, tömör gumiréteg lenne. Látványnak brutális, és arra tippelnénk, hogy ez is az elsődleges célja. Arról ugyan nem szólnak a hírek, hogy a 385 mm széles, de csupán 57 mm profilmagasságú abroncs milyen utazási komfortot nyújt, de ezen a téren nem érdemes tőle sokat várni, hiszen általában már a dupla ilyen profilmagasságú gumikkal is ráznak az autók, mint egy szekér. Ráadásul a Kumho kifejezetten Ferrarikra, Dodge Viperekre és Corvette Z06-osokra szánja az új abroncsot, és az ilyen sportkocsik szintén nem a lágy rugózásukról híresek.

Mi az, hogy /15?

A gumiabroncsok méretét manapság egy számokból és betűkből álló kóddal szokás megadni. A 385/15 ZR 22 például olyan abroncsot jelöl, amely 385 mm széles, az oldalfal-magassága a szélességének 15%-a, és 22 hüvelykes keréktárcsára illeszthető. A két betű közül az első a sebesség-index, ez jelzi, hogy milyen sebességig használható az adott gumiabroncs. Jelen esetben a Z azt jelenti, hogy a gumi 240 km/h feletti tartományban is használható.


Az oldalfal-magasság a mai korszerű gumik esetében jellemzően a 80-25%-os tartományba esik, ezeknél alacsonyabb profilú gumikat eddig nem gyártottak. Az alacsony profil előnye, hogy csökkenti a gumiabroncs oldalirányú kúszását nagy terhelés mellett, azaz kiszámíthatóbbá teszi a jármű viselkedését, cserébe viszont kevésbé simítja ki az apróbb talajegyenetlenségeket, és kevésbé védi a felnit a sérülésektől. Ráadásul a Kumho által bemutatott /15-ös abroncs már olyan problémákat is felvet, mint hogy a futófelület képes-e a felnitől függetlenül deformálódni, és ezzel megfelelő tapadási felületet kialakítani. Így a koreai gumigyárnak is számos számítógépes szimulációt és gyakorlati próbát kellett elvégeznie, mire megtalálta a megfelelő oldalfal-kialakítást.

Az ECSTA SPT KU31 jelzésű abroncs egyébként fél-defekttűrő kialakítású, azaz akkor is a felnin marad, ha elszökik belőle a nyomás, így az ilyen abronccsal felszerelt autó defekt esetén is viszonylag jól irányítható marad. A Kumho gumigyárnak mellesleg nem ez az első furcsa ötlete: korábban már piacra dobtak illatos, és gumiégetéskor színesen füstölő abroncsokat is, szintén az extrém autótuning megszállottjai számára.