Tanulság: tedd el a csekket
Az utóbbi évben több olyan ügy jutott a tudomásomra, amelyben ötéves autóátírási ügyek éledtek fel. A NAV ugyanis több éves késéssel észlelte, hogy bizonyos illetékek nem érkeztek meg a megfelelő számlákra, és elkezdte újra beszedni azokat.
A témában elért jártasságom egyetlen okra vezethető vissza: az én autómat is egy ilyen csaló íratta át. A történet egyszerű: az eredetiségvizsgálatot végző vállalkozó átíratást is vállalt, de azt nem maga végezte, hanem alvállalkozókat foglalkoztatott. Köztük az egyik volt csaló, aki egy hamis csekkszelvény bemutatásával igazolta a vagyonszerzési illeték befizetését. Az autót a nevemre írták.
A hasonló csalás lehetősége kódolva volt a rendszerben. Az ügyintéző nem tesz ilyenkor mást, mint felírja a csekkszelvényen szereplő befizetőazonosító számot a papírokra, és visszaadja a szelvényt, ami utána sosem kerül vissza a jármű új tulajdonosához. Vagy ha vissza is kerül, akkor is hamis. Aki látott már sárga csekket, tudja, nem lehet bonyolult a hamisítása.

Tőlem a NAV öt év és három hónap után kérte, hogy mutassam be a csekket. Látszólag jogosan, hiszen az adó- és illetékügyek az ötödik év december 31-én évülnek el. Vagyis a 2008 áprilisában átírt autóm csekkjét 2013 végéig kérhették. Meg is tették, valamikor 2013 nyarán. Persze nem volt meg, ahogy sok más autósnak sem, akik hasonlóan járnak.
A kriminalisztikával foglalkozók szerint magyar specialitás, hogy ha egy csalásfajta működik, akkor futótűzszerűen terjed el. Aki kitalálja a módszert, nem lapul, mint szar a fűben, hanem kipofázza. Más is kipróbálja, látja, hogy tényleg működik, ő is eldicsekszik vele, és így tovább. A magyar államigazgatás meg észre sem veszi, hogy kilopják a szemét, csak évekkel később. Állítólag több ezer hasonló ügy volt a NAV-nál (hogy pontosan mennyi, nem tudjuk, de hamarosan megkapjuk a NAV-tól). Tovább bonyolította az ügyeket, hogy a hasonló csalások három év után évülnek el alapesetben, persze ha ismétlődő jelleggel, üzletszerűen, bűnszervezetben teszik, akár öt év is lehet az elévülés. Még mindig rövidebb idő, mint az adóügyek ötödik év december 31-éje. Ami egy januári dátum esetében közel hatéves elévülési időt jelent.
Ha tehát öt év és három hónap kotlás után jelenik meg a NAV, hogy hol a csekk, az embernek sincs sok esélye, hogy igazolja az igazát. Még a Magyar Postához sem fordulhat a csekk lenyomozása érdekében, mert ők is csak öt évig hajlandók erre. A csaló átíró vállalkozó ügye meg már évekkel korábban elévült, semmilyen úton nem lehet felelősségre vonni.
A teljes história
Amikor az ügyem elindult, ígértem, hogy beszámolok a fejleményekről. Az első részben ( Az átírást újrafizettetik, ugye?) még nem hittem benne, hogy csekkhamisító áldozata vagyok. A második részben derült ki, hogy messze nem vagyok egyedül, és kicsit bűzlik a dolog ( Az átírás-saga folytatódik). A harmadik részben már nyilvánvaló volt a csalás, no meg az is, hogy ettől függetlenül én fogok fizetni. És a rendőrség nem fog nyomozni.
Természetesen küzdöttem, és kinyomoztam, ki hol íratta át az autónkat. Megkaptam a fizetési meghagyást, fellebbeztem, rendőrségre mentem, feljelentettem. Ekkorra nyilván az ügy korbácsolt némi hullámot a hivatalos szerveknél. A leggyanúsabb jelek a rendőrségtől jöttek.
Ott ugyanis az akta minden rezdüléséről tértivevényes levelet küldenek. Például, hogy a XX. kerületi rendőrség egyik irodájából egy másikba kerül az iratcsomó. Aztán amikor Pesterzsébetről Csepelre került az ügy, már fel is hívtak, hogy fogok kapni erről egy tértivevényes levelet. Már ekkor sejthető volt, hogy a rendőrségen olvasnak Totalcart, természetesen szolgálati időn kívül.
Aztán a csepeli rendőrségről is felhívtak, mielőtt lezárták a nyomozást. „Tibor, maga ezt a pénzt miért fizette be még egyszer?!” – tette fel a kérdést az ügyet megnyerő főtörzszászlós. Kifejtettem, hogy a NAV nem annyira rugalmas, mint a rendőrség, és kapálózhatok, meg élhetek a jogaimmal, feltéve, ha fizettem. A főtörzszászlós amúgy nagyon együttérző volt, és amikor szóba került K-né, a hamisító, kapásból mondta a lánykori nevét. Kiderült, hogy a hölgyet lekapcsolták, meglehetősen ismert volt az átírási ügyeiről. Sajnos ez már három évnél régebben történt, így esély sincs, hogy a közelmúltban elkövetett volna valamit, ami kitolta volna az elévülési határidőt.
Mert olyan helyen tartózkodott, ahol nem volt kormányablak. A többi ablakon meg rács volt. Azonban a főtörzszászlósnak volt egy fura elszólása. Megkérdeztem, hogy az illető hölgynek hány ilyen ügye volt. Annyit válaszolt, hogy erről nem szeretnék nyilatkozni. Lehet, hogy képzelődöm, de a rendőr a polgárnak nem nyilatkozik. A rendőrség VIP-részlege ezután tényleg lezárta a nyomozást.

Azt sem értem, hogy amikor lekapcsolnak valakit, mert trükkös csekkekkel írat át autókat, a pénzt meg lenyúlja, szóval ilyenkor miért nem keresik ki az összes ügyét a nyilvántartásból? Érdekes módon, amikor a csepeli kormányhivatalban (=okmányiroda) jártam, hogy betekintsek az iratokba, pikk-pakk meg tudták nézni, ki intézte az átírást.
Ezek után tovább harcoltam. Például fellebbeztem a NAV-nál. Kifejtettem, hogy nem teljesen frankó, amikor egy állami hivatalt átvernek, nem kezdi el időben felderíteni a csalást, hanem egy másik állami hivatal behajtja rajtam a cechet. Miközben a csalót/közokirat-hamisítót nem vonják felelősségre. Természetesen a fellebbezést elutasították. Mivel már lemondtam arról a 28 566 forintról, nem rázott meg a hír. Perelni nem akartam, így is elég sok időmet és energiámat vette igénybe az ügy. Az persze kicsit meglepett, hogy egy december 16-i keltezésű határozat januárban érkezik meg, de az ilyesmin csak az akad fenn, aki nem a közigazgatásban dolgozik.
Azonban két hónappal később jött a meglepő fordulat. A NAV minden kérés, pereskedés és miegyéb nélkül felülbírálta a saját határozatát. A fizetési meghagyást megsemmisítik, a befizetett illetéket visszatérítik, sőt, még a fellebbezés illetékét is. Az új határozat a közléssel jogerős, fellebbezésnek helye nincs. Vagyis ha akarnám, sem tudnám rájuk tukmálni ezt a pénzt.
Ha bárki most azt hinné, győzött az igazság, téved. Döbbenten olvastam az indoklást: „az xxx. számú másodfokú határozat a kiadmányozáskor, 2013. december 16-án még jogszerűen hagyta helyben az yyyy. számú fizetési meghagyást, azonban az előírt vagyonszerzési illeték megfizetésére kötelezés vonatkozásában a határozat közlésének (kézbesítésének), és ezzel jogerőre emelkedésének időpontjában, 2014. január 2-án, a jogérvényesítés megszűnését eredményező elévülés, mint objektív jogi tény következtében jogszabálysértővé vált.”
Magyarán csak azért csúsztam ki a NAV ujjai közül, mert lassú volt a posta. Az ügyem elévült.
Két jogász ismerősöm is csodálkozva olvasta a határozatot. Az a meglepő a dologban, hogy általában amikor az ember átvesz mindenféle levelet, válaszol, haladékot kér, fellebbez, szóval már az első megmozdulás elvileg kitolhatja az elévülési határidőt. Ezek szerint mégsem? Akkor mindenki húzná az időt, és mindent megúszna, nem? Furcsa az is, hogy a NAV minden különösebb ok nélkül vizsgálta felül a döntését, ilyet nagyon ritkán tesznek. Itt is felmerült a gyanú, hogy olvasnak Totalcart.
Hivatkozhattak volna másra. Például arra, hogy a csalás károsultja a magyar állam, hisz én megkaptam az alvállalkozótól, amit megrendeltem: átíratta a kocsit, a nevemen van. A csaló az állami alkalmazottat átverve nyúlta le a pénzt. Elég furcsa, hogy egy okirathamisítás és egy csalás árnyékában a polgáron verik el a port, ez akár nem rendeltetésszerű jogalkalmazás is lehetne. A NAV itt azt használta ki, hogy nem vagyunk egy súlycsoportban, már ami a jogi eszközeinket illeti.
Más vélemények szerint egy jogelv áll mellettem: az úgynevezett szerzett jogok védelme. Esetünkben ez azt jelentené, hogy ha egy állami szerv már egyszer elfogadta a csekket, átírta az autót, akkor innentől kezdve elismerte, hogy befizettem az illetéket. És ezt egy másik állami szerv nem kérdőjelezheti meg később. Ja, hogy nem jött meg a pénz? Keressék meg. Csak ne rajtam.
Száz szónak is egy a vége, nem vagyok tökéletesen meggyőződve arról, hogy ugyanezt az átlagpolgár is megúszta volna. Az én helyzetem speciális, miközben olvasóink közül sokan perkálták le újra az illetéket, kísértetiesen hasonló körülmények között. Számomra nem arról szólt az egész történet, hogy nem akarok illetéket fizetni. Erről a 28 566 forintról már az ügy elején lemondtam, mert nem láttam sok esélyt a győzelemre. Csupán fel akartam hívni arra a figyelmet, hogy a polgárokkal fizettetik meg annak az árát, hogy az illetékfizetés sárga csekkes módszere egyáltalán nem biztonságos.
Most itt állok, a kezemben 28 566 virtuális forinttal, és nem tudom, lekenyerezve érezzem-e magamat. Tartok tőle, hogy ettől az érzéstől csak úgy tudok megszabadulni, ha magától a pénztől is megszabadulok. Kézenfekvő lenne elégetni, vagy az ezresekkel rágyújtani valamilyen rohadt drága szivarra, de azt hiszem, mást fogok tenni. Keresek valamilyen alapítványt, és felajánlom nekik.
És nem kérek igazolást adókedvezményhez.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
