Néha a britek is tévedhetnek

2014.07.30. 18:01 Módosítva: 2014.07.30. 20:10

Két olyan autóval hozott össze a sors bennünket, amiből kevesebb van, mint Ferrari Enzóból, ritkább, mint az F40, és akár neked is lehet belőle. Mi benne a különleges? Hát épp ez!

Alig vártuk ott Közép-Angliában, hogy megérkezzen a minden rózsaszín pólók és citromsárga kabriók dél-afrikai nagykövete, őrangyalunk, PJ, hogy elvigyen a helyre, ahol állítólag valami érdekeset láthatunk. Mondjuk az angliai túra alatt elég sok érdekeset láttunk, de sikerült felkeltenie az érdeklődésünket, mert simán lehet, hogy valami a Morgan Threewheelernél és az Ace Cafénál is érdekesebb, ha egy brit azt mondja, érdekes. Eléggé titokzatos volt, de azt nem merte megígérni, hogy vezethetjük is. Hogy is tette volna, amikor percekkel azelőtt egyeztette le, hogy egyáltalán odaszagolhatunk.

Harminckilenc körforgalom után egy kertvárosi utcában parkoltunk le. Pontosan olyanban, amilyet most elképzelnek. Elvágólagosan nyírt gyep, madárcsicsergés, gyönyörűre tenyésztett rózsabokrok, egyenszürke középkategóriás autók a vöröstéglás házak előtt. A fehér garázskapuk fölött remegett a forróság. Napok óta egy csepp eső sem esett, harminc fok volt. Biztosan van az utcában olyan ház, amelyiken ketyeg valami hitel a gyerek egyetemére, ilyesmikre, de a napnál is világosabb, ezekhez nem kellett zsíros királyi megbízásokhoz jutni, adóelkerülni, rosszhiszeműnek lenni, vagy lopni. Egyszerűen csak le kellett dolgozni becsülettel egy életet, és a szülök, nagyszülők, és a több száz éve halmozódó családi vagyonkák hasznát nem elverni a szerencsejátékon. Tanárként, vízvezeték szerelőként, eladóként bárkinek lehet ilyenje. Itt.

A sarki házból kitekintett egy jellegzetesen brit arc, egyenesen az Onedin családból, ami egy BBC sorozat volt, 1971-80 között, és egy jellegzetes barkós úr volt a főszereplő, bizonyos Peter Gilmore. Szóval a vendéglátónk barátságosan mosolygott, és a rövid udvariassági kör után kinyitotta nekünk a garázst. Beoldalaztuk a Discovery, és a csodálatos, de szúrós sövény között. A garázs keskeny hátsó ablakán egy vékony csíkon ömlött be a napfény, mintha slagból locsolták volna, látszottak benne a porszemek. Ott állt kettő darab az autóból, amiből összesen 48, más források szerint 50 darab készült. Ezzel a Ferrari F40-nél, vagy az Enzónál is ritkább. Emezekből tízszer annyit gyártottak.

De a Caterham 21 a töredékét se éri, akár ma is lehet ilyet venni 15 ezer font alatt. Ne higgyük, hogy a Szent Grál került elénk, pusztán egy meglehetősen ritka, épp ettől érdekes autó. Üzletileg persze balfogás volt, annak viszont méretes. Eredetileg évi 200 autót terveztek gyártani, de még a Caterhamnek se jöhet össze minden. 48 után megállt a móka.

A Caterham 21 a tervek szerint klasszikus brit sportautónak épült, hogy ne csak a kompromisszum-, csomagtér- és tetőmentes Super 7 evolúciói létezzenek. A típusjelzés egyébként a Super 7 lincenszvásárlásának huszonegyedik évfordulójára utal. A Caterham ugyanis a Lotustól vette meg a Super 7 gyártásának a jogait. Az elképzelések szerint felfelé bővítették volna a palettát a kényelmesebb irányba, de onnan kaptak pofont, ahonnan nem számítottak rá: a Lotustól. Igen attól a márkától, akiktől huszonegy évvel azelőtt gyártási jogokat és szerszámokat vettek. Megjelent a Lotus Elise, és kiénekelte a pénzt mindenkinek a zsebéből, aki kicsi, könnyű brit kétülésesre vágyott.

Az Elise jobb volt mindenben: a középmotoros építés a komoly sportkocsikra hajazott, az alumínium zártszelvény váz ment szembe a hagyományos csővázzal. Gyengébb motorral is jobban gyorsult. Modernebb lett a kinézete, nem olyan, mintha Majosházán készítenének Fieróra Ferrarit. A tucatszám megjelent méltató tesztek kifogták a Caterham vitorlájából a szelet. Egyszerűen jobb lett az Elise.

Pedig a Caterham se csúnya. A Super 7 arányain kicsit tompítanak a túlnyúlások, leginkább, hogy értelmezhető méretben tartalmaz csomagtartót. Ezért nem úgy néz ki, mint ha az ülések mögött vége lenne, mint az alapot jelentő Super 7-nek. Bár egyértelműen látszik, a Caterham 21 lényegében megegyezik a Caterham Super 7-essel, amiről már volt tesztünk a Totalcaron. A Super 7, tehát az eredeti ős, egy kétüléses sportkocsi, ami csővázra erősített alumínium kasznival készül, az ajtaja semmiből sincs, ha nagyon erősködünk, egy vászonzsebkendőnyi szövet véd az esőtől. Tető szintúgy. Már a gyártás kezdetekor évtizedes recept alapján készült, a jelszó: add lightness, tehát tegyél bele könnyűséget. Amit ki lehet hagyni, az becsülettel ki van hagyva. De nem így a Caterham 21-nél!

Annyi plusz merevítés van a 21-ben, hogy a műanyag kaszni valahogy megálljon rajta, valamint a küszöböt és az A-oszlop alját erősítették meg, hogy az ajtó valóban betöltse a funkcióját. Szerencsére a könyéknek van benne egy üreg, különben baj lenne. (A Super 7-t úgy találták ki, hogy ott a mellső végtag kint kap helyet.) De még így se érte el a 650 kilót, boszorkányos.

A tervezést nem vitték túlzásba: a B Corsa csomagtér-kilincsével nyitjuk az ajtót. Suzuki Capuccino első lámpákat kapunk. És a mögöttünk jövőt egy Ford Mondeo hátsó lámpa informálja a fékezési szándékunkról. A jelenségről már írtunk korábban, hogy hogyan kerül egy Astonra a Mazda 323 F lámpája. Nem volt gond az Opel kormányoszlop és kapcsolók beszerzése sem. Rover és Opel motorok közül lehetett akkoriban választani, az előbbi 1,6-os, a másik 1,8-as. A váltó öt- vagy hatfokozatú lehetett, ez a Caterham saját gyártmánya. Ránézésre inkább Fordnak tűnik.

Manapság az elkészült 48 darab fele, ha fogalomban van. A többi vagy összetörött, vagy csak pályázni használják, mint ezt a fehéret itt, a képeken. Érdemes megnézni: rendes, állítható futómű van alatta, hatfokozatú a váltója. Egyben jön le az egész eleje, nem csak a géptető. Van benne FIA-homológ bukócső, állítólag ez az egyetlen ilyen Caterham 21-es. Műanyagosnál készült a lökhárító, jóval olcsóbban a gyárinál, de az eredeti sablon felhasználásával.

Persze ez is törötten került a mostani gazdájához, a gyárból rendelték meg a szükséges váznyúlványokat, csődarabokat az újjáépítéshez. Ebből az autóból hamarosan kikerül a szériamotor, és a helyére egy szintén Rover-alapú négyhengeres jön, amiről annyit árult el a tulajdonos, hogy háromszáz lóerő körülre számít. A gyáriak 115-230 lóerő közöttiek voltak. A leggyengébbikkel is 6.4 alatt van százon, és 190 a vége. Hihető adatok, mert a súlya nem éri el a 650 kilót, vagyis olyan könnyű, mint egy Trabant.

A versenyváltozatok mérsékelt sikereket értek el 1999- 2001 között, a Belcar 24 versenyen sikerült győzniük egy ilyennel, igaz, abban a Super 7 R500 motorja volt. Michigenben állítólag létezik egy példány egy 500 lóerős V8-as motorral, amit az RST épített át kompresszorossá. Bele se merek gondolni, az milyen lehet.

Mindezektől függetlenül a háztáji Caterhamezés jó móka. Erről árulkodik az órákig mesélni képes tulajdonos szemében a csillogás. A márkaklub aktív és összetartó, még az ilyen épp létező típusok esetében is. Maga az újjáépítés már a hobbizás része, nem valami szomorú kötelesség. A tervezett Rover-alapú tuningmotorhoz az alkatrészvadászat és az összerakás is remek elfoglaltság, igaz, benne lesz vagy ötezer fontba. Valamivel el kell ütni az időt nem?

Az oldalról ajánljuk

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22