Kémek voltunk, elkaptak
Eredetileg a Heritage Motor Centre volt a célunk, de kicsit eltévedtünk. Ahogy Béláim mondták a Legényanyában: rátoltuk, túltoltuk. Kettővel előbb kellett volna balra fordulnunk, hogy a brit autóipar történelmét feldolgozó, csodálatos múzeum parkolójába jussunk, de sajnos az éhség kissé figyelmetlenné tett mindkettőnket.
Tibby kezdett az idegeimre menni, mert feszt a vércukrát emlegette, hogy az neki mennyire lent van (vagy fent?), és hogy álljunk meg azonnal valahol enni. De sehol egy útszéli büfé vagy kisbolt, pedig a szememet izomlázasra meregettem. A nagy meregetésben egyszer csak megjelent a tükörben valami gyanús. Tibby már nyúlt is a fényképezőgépért, kattintott hátra, meg a visszapillantóba, de mozgékony nagyvadra mentünk, nem volt könnyű. Mint később kiderült, az új kis Jaguart, az XE-t sikerült lekapnia, sőt, pár nap múlva, amikor ugyanerre jártunk, egy szinte felismerhetetlenségig álcázott testvérét is lefotóztuk. Egyik autó sofőrje sem volt felhőtlenül boldog, amikor meglátták az objektívet megcsillanni Astránk utasterében.

A nagy kémkedésben viszont túlfutottunk a kereszteződésen, vissza kellett fordulni. És aztán rossz helyen kanyarodtunk be. Isten bizony, nem szándékosan tettünk így. Ugyanis olyan irányítószám alapján navigáltunk, amit a haver mondott, márpedig itt Nagy-Britanniában szinte utca-házszám pontossággal lehet irányítószám alapján címre repülni. Csak hát, rossz volt az az irányítószám. Direkt úgy álltam meg, hogy bárhonnan is érkezik emberünk, észrevegyük, s ő is észrevegyen minket. Velünk szemben sorompó, láthatósági kabátos biztonsági őrök, talán még valahol az Aston Martin feliratot is láttam. A Street View-n meg tudom mutatni, a Kingsway melyik pontján álltunk.

A 2009-es Street View-felvételen alig van forgalom, de munkanap délután kimondottan sok autó járt arra, műszak vége lehetett az Aston gyárban. Ültünk a kocsiban, néztük az elhaladó autókat, közben Tibby folyamatosan nyomasztott, hogy miattam fog cukorsokkot, vagy mit kapni, mert én tehetek róla, hogy nem ehetett időben. Ekkor jelent meg az első mini-Aston. Tudják, az átmatricázott Toyota IQ, ami csak azért született meg, mert ezzel a városi minivel szerették volna a teljes Aston Martin-paletta átlagos károsanyag-kibocsájtás szintjét lejjebb vinni.
Hogy tényleg láttak-e üzleti potenciált a Cygnetben, és ezért terveztek 4000 darab autó eladásával, vagy csak ennyire ügyesen tudnak vetíteni az angolok, nem tudom, mindenesetre tény, hogy két év gyártás után, 2013-ban befejezték a vergődést, összesen 150 Cygnetet tudtak értékesíteni. Nem csoda, mindenki tudta, hogy bármennyire is jó kiskocsi az alapjául szolgáló IQ, ez az Aston akkor is csak egy, ahogy az angol mondja, badge-engineered Toyota. Hiába a látványosan átdolgozott külső, a már-már kínosan túlzásba vitt utastér upgrade-elés, kevesen estek hasra attól, hogy vagy öt tehén bőrére volt szűkség, hogy az autót átkárpitozzák. Ebbe azonban nem tartozott bele a tetőkárpit újrahúzása, azt alcanatrával borították, de jutott a finom Aston-bőrből a biztonsági övek csatjára, sőt, még a szőnyegeket is bőrrel szegték.

Hogy háromszor annyiba került, mint egy hasonló IQ, biztosan nem viselte volna meg a tehetős vevőkört, de valószínűleg nem akartak a golfklubban olyan kínos beszélgetésekben részt venni, amelyekben a nevükkel szoros összefüggésben elhangzik a Toyota szó. Ilyenkor már tényleg hiába bizonygatja az ember főnemes fia, hogy kézzel fényezték a karosszéria minden elemét, rendelésre, manufakturális módszerekkel készült az átalakítás. Hogy tényleg csúfos bukás volt-e, vagy eleve az EU-t akarták csak vakítani ezzel a kiskocsival, sosem tudjuk meg. Egy biztos, hamarabb fogunk itthon bármilyen Astont látni, mint Cygnetet, ezért is örült meg Tibby annyira, amikor meglátta az elsőt.

Nagy örömében azonnal a fényképezőgéphez kapott, csípőből lőtt. Aztán, amikor a második Cygnetet látta közeledni, már ki is szállt a kocsiból, hogy minél jobb képet tudjon készíteni. Ez már nekem is sok volt, könyörgőre fogtam, hogy ne tegye, mert ha eddig nem szúrták ki a két majmot, akik feltűnően az út szélén parkolnak és teleobjektívvel fényképezgetik a gyár bejárata előtt elhaladó autókat, ezután biztosan. És akkor majd jönnek a cerberusok, akiknek ki van adva, hogy ne használjanak síkosítót, amikor egyetlen határozott mozdulattal a seggünkbe dugják a teljes fotófelszerelésünket, inkluzíve gyöngyvászontáska. Azt hiszem, még annyit mondott drága ügyvezetőnk, hogy „ugyammá, ez nyilvános terület, public road, érted?”, amikor megláttam az ezüst színű Land Rovert, tetején egy nagy fényhíddal meg security felirattal.

Ezután jött az, ami csak és kizárólag Nagy-Britanniában történhet meg az emberrel. Egyetlen, jó karban levő, de még véletlenül sem tarkopaszra nyírt és látványosan tetovált ember kiszállt a kocsiból, és a legkedvesebb mosolyával megkérdezte, hogy valamiben segítségünkre lehet-e. Majd megnyugtatott, hogy egész nyugodtan várjunk az ismerősünkre, de úgy látták, hogy fényképeket készítettünk az elhaladó autókról, ami egyébként teljesen rendben lenne, de szeretné, ha tudnánk, ez itt egy magán út, és sajnos, bármennyire is fájlalja, itt az ilyesmit nem engedélyezik.

Mi elnézést kértünk és természetesen megígértük, hogy ilyesmit többet sosem teszünk, és szabadkoztunk, hogy mi csak a Cygneteket fotóztuk, semmi titkos Aston-prototípust, vagy ilyesmit. Ezután kezét tördelve még megkérdezte, hogy megnézheti-e a képeket – láthatóan nem hitte el, hogy két gyanús, szakállas alak tényleg ezeket a kifutott darabokat fotózta. Tibby elővette legoxfordibb kiejtését, elmagyarázta, hogy mi ilyet sosem láttunk még élőben, majd a kis képernyőn megmutatta a készített fotókat. Ez volt a pillanat, amikor emberünk őszintén elröhögte magát: ezek a marhák tényleg Cygneteket fotóztak. Itt, az Aston Martin gyár kapujában, ahol napjában többször tűnnek fel a titkos prototípusok.

Ezt még azzal tudtam fokozni, hogy már csak a hatás miatt is megemlítettem, hogy autós újságírók vagyunk – hiába, néha az ember minden ok nélkül igyekszik a végsőkig feszíteni a húrt. Erre csak annyit mondott, menjünk csak ki a körforgalomhoz, vagy a Banbury Roadra, az már tényleg public road, ott nyugodtan fotózhatunk, nagyon sok prototípust tesztelnek errefelé, a szomszédban van a Jaguar-Land Rover fejlesztőközpontja is. És jó utat meg kellemes szórakozást kívánt, visszapattant a szolgálati járművébe és elviharzott. Hátulról úgy látszott, mintha a fejét rázná, talán meg a térdét is csapkodta, de ebben már nem vagyok biztos.

Már nem kellett sokáig várnunk, megérkezett az ismerősünk, majd elindultunk a Heritage Motor Centre felé. Ismét szóba került a cukorsokk, de abban megállapodtunk Tibbyvel, hogy ide még vissza kell jönnünk, mert ahol ilyen kedvesek a biztonsági őrök, egészen biztosan szívesen látnának minket egy gyárlátogatásra. És akkor talán ki is próbálhatnánk egy Cygnetet.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
