Ezt (ne) kérdezd, ha használt autót veszel

2015.02.28. 06:34

Időnként egészen minősített esetek is előkerülnek az autók után érdeklődők közül, és ennek kapcsán az Égéstérben is beszéltünk a használtautó-vásárlói checklistről. Én a másik oldalról ismerem a kérdéseket, és néha tényleg egészen furcsákat tudnak kérdezni az emberek.

Miután letettem a telefont, magamban morfondírozok, hogy átgondolta vajon ezt a kérdést az érdeklődő? Ezután elővettem ezt a letölthető checklistet, és most szeretnék hozzáfűzni néhány gondolatot.

Először nézzük az alapokat, itt remélem, minden tiszta:

Márka, típus?
Gyártás/forgalomba helyezés időpontja?
Rendszám?
Alvázszám?

És itt érünk el az első zűrös kérdésig:

Kilométeróra állása?

Ennek a kérdésnek Magyarországon csak tájékoztató jellegű szerepe van. Van ugyan egy óratekerés elleni törvényünk, de minden törvény annyit ér, amennyit betartanak belőle. Ez konkrétan semmit. Még nem hallottam egyetlen olyan esetről sem, hogy ebből bárkinek baja lett volna. Tavaly eladtam egy TDI Passatot 621 ezer kilométerrel, ennek megfelelő áron. Egy héttel később küldte a volt tulaj, akitől én vettem, a hirdetés linkjét a netről, 179 ezerrel hirdették dupla áron Békéscsabán. Az adásvételimre rá volt írva a kilométeróra állása, de ez nem zavart senkit, megoldották.

Magyarországi?

Sok ember számára jót jelent a magyarországi származás, mert esetleg könnyebb lekérdezni az óraállást. Néha kiesik a telefon az érdeklődő kezéből, amikor meghallja, hogy kintről származik az autó. A használtautó-import felfutásával megjelent egy új nepperréteg is, megint divat lett autóval kereskedni. Tényleg minden bohóc ezzel foglalkozik már. Sokan közülük addig jutottak a szakma elsajátításában, hogy tele kell fújni az autót szilikonnal, és még vizsga előtt vissza kell tekerni az órát.

Igazából a magyarországi autót sem lehet sokszor lekérdezni, mert a szervizek nem adnak információt, csak ha ott van a forgalmiban szereplő tulaj, és tapasztalataim szerint csak akkor látják a külföldi rendszereket, ha az állapotfelmérést is ők csinálják, egyéb esetekben nem. Az okmányirodához is hiába fordulunk segítségért, ott is elhajtanak. Nagy kaki az egész.

Sokkal szívesebben veszek kinti autót, mert jobbak az utak, általában több pénzük van az embereknek szervizre, és kevésbé tekerik az órát. Igaz, én ki is megyek érte, de ezt nem teheti meg mindenki.

Műszaki érvényessége?

Sokakat már az erre a kérdésre kapott válasz is erősen befolyásol, pedig nem sok múlik rajta egy normál állapotú autó esetében. Ha karban volt tartva, akkor húszezer forint múlva van rajta megint két év műszaki. Ha csak két hónap műszaki van rajta, attól még nyugodtan nézzük meg az autót, pusztán az a tény, hogy mindjárt lejár a műszakija, ne tántorítson el bennünket.

Biztosítás, adó?

Teljesen fölösleges a kérdés a biztosításról. Az egy szép pillanat, mikor az érdeklődő azt kérdezi, hogy be van-e fizetve a biztosítása, és rosszul van, mikor mondom, hogy nincs, de ez az ön szempontjából mindegy is. Kereskedői bejegyzés van rajta, áll a telepen, minek lenne? Hiába magyarázom ezt el neki, szerinte itt valami büdös, mert nincs biztosítása, és már hallom a hangján, hogy gyanakszik. Ha ön megveszi az autót, akkor önnek úgyis új biztosítást kell kötni.

Arra kérdeznék rá, hogy van-e elidegenítési korlátozás az autón? Ilyen korlátozás lehet hitel vagy súlyadó-elmaradás, de egyéb fennálló tartozások miatt is. Ha valakinek korábban volt hitele az autóján, de már kifizette, kezében a törzskönyv, attól még az elidegenítési korlátozás rajta van az okmányiroda rendszerében. Azt csak az úgynevezett opciótörlő papír eredeti példányának az okmányirodában történő bemutatása után veszik le. Ha valaki kap egy ilyen papírt a banktól, azt ne dobja ki azzal a felkiáltással, hogy minek ez, már úgy is kifizettem. Eladás után csörögni fog a telefonja, és egy ideges hang kérni fogja ezt a papírt, mert nem tudja átíratni az autót. Be lehet utólag is szerezi a papírt a finanszírozótól, de nem szokott gyorsan menni, a legutóbbi két alkalommal elment vele két hét, a vevőnk pedig egyre idegesebb hangon fog telefonálni. Volt, hogy a bank és a régi tulaj között két kilométer volt a távolság, a tulaj mondta, hogy bemegy érte, de a bank inkább kipostázta a lakóhelyéhez legközelebb lévő bank fiókba, és oda lehetett menni érte. Két hét múlva.

Törzskönyvbe bejegyzett tulajdonos?

Sok ember rosszul lesz, ha az autót kereskedő árulja, és nem kérdés, hogy a nepper-társadalom tevőlegesen hozzájárult, hogy ez az állapot kialakuljon. Az autók 90 százalékát kereskedők árulják a neten, nekik be kell magukat jegyeztetni a forgalmiba, mint járműkereskedőt. Ha nem így tesznek, nagyon megbüntetik őket. Ebben az esetben az okmányiroda úgymond, passziválja a törzskönyvet és egy ilyen bejegyzést találunk a forgalmiban, törzskönyv nem lesz hozzá.

Ha van kereskedői bejegyzés az autón, az bizonyos szempontból még jót is jelent, mert nincs semmilyen elidegenítési korlátozás, hiszen akkor a kereskedő nevére sem írták volna az autót. Kereskedésben általában csak a bizományos autók törzskönyve szokott ott lenni. Ha magányszemély az eladó, akkor legyen ott a törzskönyvbe bejegyzett tulajdonos a szerződés aláírásánál. Sokan próbálkoznak nepperkedéssel mindenféle cég nélkül, náluk vagy ott lesz a forgalmi mellett a törzskönyv, vagy be van jegyezve ugyanúgy valami Jóska-Pista cégére.

Hányadik tulajdonos, mióta van nála?

Ennek a hányadik tulajdonos kérdésére sem térnék ki. Sok esetben a tulajdonos sem tudja, csak a hasára üt, és bemondja a másodikat, ha nem ő vette a szalonban. A forgalmiból nem derül már ki, ellenőrizni nem lehet, csak az okmányirodában. Egyébként is mindegy a számuk, mert egy barom rosszabb, mint öt normális. Önök mind pontosan tudják, hogy hányadik tulajdonosok? Rosszabb ettől az autójuk vagy jobb? Az autót kell megnézni, ha jó, megvenni.

Árultam egy 2006-os Audi A6-ost megbízással, 220 ezer kilométer, magyar audis szervizkönyvvel, rengeteg szervizszámlával, két elem volt fújva, nagyon szép autó volt. Jön egy vevőimitátor, korábban már elkérte az alvázszámot és a rendszámot. Első kérdés, hányadik tulajdonos? Nem tudom megmondani, 2006-os a kocsi, talán második, megkérdezzem? Mire ő, nem kell, negyedik tulajdonos, megkérdezte már az okmányirodában. Ha tudod, akkor minek kérdezed? Szerintem miért van már a negyedik tulajnál az autó? Ő arra gondol, hogy sok baja volt, és mindenki menekült tőle. Kiderült, hogy egy Suzuki márkakereskedésben értékesítő, ő is autókat ad el, használtat és újat egyaránt. Itt nekem is volt egy kérdésem. Mikor hozzád jönnek ilyen dumával az emberek, akkor te mit szoktál gondolni?

Mire használta, mennyit, és miért adja el?

Ettől a mire használta kérdéstől tényleg mindenki agyfaszt kap. Mire lehetne egy autót használni? Esetleg autózni vele? Gondoljanak bele, hogy árulják az autót, és megkérdezik, hogy mire használták? Azért felhúznák a szemöldöküket, nem? Ha a kérdés arra irányulna eredeti szándék szerint, hogy taxi volt-e, akkor azt kérdezném meg, de nem egy Daewoo Matiznál. Józan eszünkkel mérlegeljük az esélyét, ne csináljunk magunkból hülyét, ha nem muszáj. Arra rákérdeznék, hogy mik voltak a tapasztalatok, mire kell odafigyelni a karbantartásnál, stb..

Miért adja el?

Ha rossz az autó, és át akar verni, úgysem mondja el. Ha csak megunta, fiatalítana, vett másikat, akkor a beszélgetés során általában elmondják maguktól, csak beszéltetni kell egy kicsit az eladót.

Volt-e törve, javítva, fényezve?

Én mindig lefényképezem a sérüléseket, karcokat, horpadásokat, és eladásnál megmutatom a képeket a vevőnek, akkor mindenki tud mindent, nincs vita, nincs mellébeszélés, el lehet dönteni, hogy kell-e vagy sem. Önök is jól teszik, ha így járnak el, egy későbbi eladásnál jól fog jönni. Cseréltettem már tetőlemezt ráesett hó miatt, és fényeztettem tetőt lehulló cserép miatt. Egy tetőfényezésre például mindenki érzékenyebb, és nem mindegy, hogy az előbbi okokból van fényezve, vagy azért, mert előadtunk egy ilyet, mint Colin McRae.

Rozsda, karcolás, szélvédő?

Kiegészíteném annyival, hogy horpadás, lemezsérülés, jégverés, hasonlók érték-e a kocsit.

A következőket remélem, nem kell magyarázni:

Gumik kora és állapota?
Összes gyári kulcs megvan-e?
Hova hordta szervizbe?
Milyen alkatrészeket cseréltek az elmúlt két évben?

Azt kérdezném inkább, hogy vezérlés, féktárcsák, kuplung, kettős tömegű (ha van benne) mikor voltak cserélve, olaj hány kilométerenként, stb. Egyébként akkor járunk a legjobban, ha lecseréljük az olajat és a vezérlést a vásárlás után, úgy legalább biztosan nulláról indulunk. Mindig mondom, hogy legyen pénztartalékunk az azonnali szervizre. Ne legyünk kétségbe esve, ha gumit kell venni az autóra, vagy lengéscsillapítót kell cserélni. Ha megcsináltatjuk, nekünk lesz jó, mi fogjuk használni. Ez az ára, hogy nem BKV-val megyünk, ezt el kell fogadni. Én is leszervizelem a kocsit, amit veszek, és nem morgok, hogy kell még egy féktárcsa is.

Tudom, hogy nem mindenkinek egyformák az anyagi lehetőségei, és ez tisztán pénzkérdés, de akkor olyan autót kell venni, aminek a megvásárlása mellett marad még pénzünk a szervizre is. Nem ciki olcsó autóval járni. Nekem is egy 400 ezer forintot érő, tizenhárom éves VW Caddy-m van.

Próbaút, átvizsgálás lehetséges?

A próbaút annyira alap, hogy nem így kérdezném. Van-e bármi akadálya a próbaútnak? Voltam már úgy, hogy nem volt meg a kocsi kulcsa, máskor nem volt akkumulátor a kocsiban, és a tulaj nem is tudott hirtelen szerezni. Egyszer benzin nem volt benne, és mikor jeleztem, hogy kéne hozni, akkor azt mondta, hogy most nem tud hozni, de a kocsit nyugodtan vegyem meg, mert amúgy nagyon jó. Mikor kérdőre vontam, hogy leautóztam ezért az autóért Gödöllőről Pécsre, és ő három órával ezelőtt tudta, hogy jövök, akkor miért nem hozott eddig? Nem gondolta volna, hogy be akarom indítani a motort, és ne adj isten még ki is akarom próbálni? Csak vállvonogatás volt a válasz. Na, ezeket a helyzeteket kerülném el ezzel a kérdéssel.

Próbaúton azért az ilyet kerüljük
Próbaúton azért az ilyet kerüljük

Egyéb hiba, hiányosság?

Erre valószínűleg nem lesz a válasz. Rákérdeznék még a belső kárpitok állapotára, szakadás, kiégetés, kopások, stb.

Működnek-e az autóban lévő extrák?

Kedvenc válaszom a nem működő klímára a "csak fel kell tölteni, 8-10 ezer forint"! Akkor miért nem töltöd fel 8-10 ezerért? A nem működő klímának rengeteg oka lehet, a klímahűtő szétrohadásától, a kompresszor hibáján keresztül egy egyszerű csatlakozási hibáig bármi.

Végezetül nagyon fontos, ha érdekel bennünket egy autó, ne írogassunk hosszú e-maileket az eladónak, mert erre nagy eséllyel rajtunk kívül senkinek sincs ideje. Oké, hogy mi munkaidőben nézegetjük a használt autókat, és emiatt mi ráérünk leveleket írogatni, de más nem biztos, hogy ennyire ráér. Válaszolni nem ugyanannyi idő, mint kérdezni. Az e-mail megválaszolásának feltétele, hogy addig gép előtt kell lennie az eladónak, közben mást nem lehet csinálnia, az idő meg megy vele. Az ilyen e-mailben történő megkeresések közös ismertető jele, hogy az esetek 99,99%-ában nem lesz belőlük üzlet. Ha akarunk valamit kérdezni, vegyük föl a telefont, és kérdezzük meg. Az autóról pedig csak úgy lehet véleményt formálni, ha megnézzük. Lesznek lyukra futások, de ez ilyen. Sok szerencsét, kevés mellényúlást, és mindenkinek jó vételt kívánok, és használják egészséggel a checklist update-elt, 2.0 verzióját, amit itt láthatnak és ide kattintva le is tölthetik.

(De állandó jelleggel megtalálják a Totalcar.hu Letölthető-rovatában is).

Az oldalról ajánljuk

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

tegnap, 17:01
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19