Így tudhatod meg, milyen autót veszel
Megkerestük az összes nagy magyarországi autóimportőrt, hogy megtudjuk, milyen információkhoz férnek hozzá egy külföldi használt autó előéletével kapcsolatban. Rákérdeztünk a szerviztörténetre, a rögzített kilométeróra-állásokra, az eredeti felszereltségre, még a javításokra, sőt a karambolos helyreállításokra is. Ezek sok esetben Európa bármely márkaszervizében lekérdezhetők, csak éppen nem mondják el a kíváncsi használtautó-vásárlónak.
A tíz, sőt a húsz, más országból használtként leggyakrabban behozott autó gyártója is komoly magyarországi vezérképviseletet üzemeltet. A válság ellenére az összesnek országos szervizhálózata van, tehát ha ön napok óta szemez mondjuk egy pofás, még nem honosított Audi A3 1,8T-vel, mint én, azt gondolhatja, hogy mielőtt a nepper tenyerébe csap, felkeres egy márkaszervizt, és lekérdezteti az autó szerviztörténetét.
A szerviztörténet sok mindent jelent, például hogy az autót meddig, és milyen rendszerességgel hordták a kötelező karbantartásokra, milyen javításokat végeztek rajta, hány kilométeren állt a számláló, amikor a tulajdonos leadta az autót. Ezek pontosan azok az információk, amelyek alapján eldönthetjük, megéri-e az árát a szóban forgó Audi, vagy sem. A hagyományos, papíralapú szervizkönyv nehezen komolyan vehető, hiszen ilyesmit üresen is lehet venni az Ebay-en, és semmi sem hamisíthatatlan, amit papírra nyomtatnak.
Csakhogy ön nagyon naiv, ha azt gondolja, bárki segíteni fog kideríteni, milyen autóra készül elkölteni a pénzét. Pontosan én is ilyen naiv voltam, amikor két hete összeírtam az autómárkák listáját, és sorra felhívtam az összes importőr PR-esét, majd mindenhová elküldtem ezt a levelet.
Miben segíthet az importőr?
Tisztelt hölgyem, uram!
Kérlek az alábbi kérdéssor megválaszolására (autómárka) vonatkozóan. Az összes magyarországi autóimportőrnek eljuttatott levelünkkel segíteni szeretnénk a használtautó-vásárlóknak, hogy a lehető legtöbb valós és hiteles információhoz juthassanak a kiszemelt, vagy már megvásárolt használt autóval kapcsolatban. Amennyiben az alábbi kérdésekre adott válaszokhoz kapcsolódóan, vagy ezektől függetlenül megjegyzést szeretnétek tenni a témában, ezt is szívesen fogadjuk. Köszönöm a segítséget, íme a kérdések:
-Lekérdezhető-e egy használt autó más ország szervizében rögzített futásteljesítménye egy magyar márkaszervizben? (pl. alvázszám alapján)
-Lekérdezhető-e egy használt autó szerviztörténete egy magyar márkaszervizben (javítások, karbantartások időpontja, meghibásodások részletezése), ha az autó kintről érkezett?
-Milyen részletességgel és hány évre visszamenőleg kérhető le egy használt autó gyártáskori specifikációja? (kinti és magyarországi első forgalomba helyezés esetén)
-Lekérdezhetők-e egy használt autó korábbi biztosítási káreseményhez fűződő helyreállításának részletei?-Kiadják-e az adatokat egy leendő vásárlónak, vagy csak a tulajdonosnak?-Díjköteles-e a szolgáltatás? Ha igen, mennyibe kerül?
-Hiteles dokumentumnak tekinthető-e egy ilyen igazolás?-Márkakereskedőik végeznek-e vásárlás előtti állapotfelmérést egy még nem honosított autón? Mit tartalmaz ez és mennyibe kerül?
Az autók előéleti adatainak megismeréséhez jelentős fogyasztóvédelmi érdek fűződik, a személyhez fűződő, esetünkben az eredeti tulajdonoshoz köthető adatok védelmét azonban minden országban adatvédelmi törvény biztosítja, a magyar itt olvasható. Ha kiderül, hogy a mesebeli Audiban öt éve több kilométer volt, mint amennyivel most hirdetik, nyilván nem veszem meg, vagy nem annyiért. Ha ez az Audi magyar rendszámos, akár vevőjelöltként is lekérdezhetem az okmányirodán keresztül a korábbi átíratások és műszaki vizsgák, vagy belföldi eladások alkalmával rögzített óraállásokat. Ilyenkor a hivatal 1250 forint illeték fejében ki is adja az információt. Örülhetünk? Nem nagyon.
Az óratekerés itthon évek óta csalásnak minősül, de nagy lebukásokról nem hallani. A kintről behozott használt autók számlálóját szinte mindig az első hazai forgalomba helyezés előtt tekerik vissza, így egy eleve hamis óraállásra épülnek majd a későbbi számok, vagyis a dolog semmit sem ér. A használt autók árát nem csak a tekert órás autók tízezreinek árszintje torzítja, hanem az elhallgatott karambolos javítások, vagy hogy az úgynevezett autókereskedő elcsalja a használt autó áfáját.
A megkeresett importőrök zöme évtizedekre visszamenőleg le tudja kérdezni a márka európai rendszeréből egy autó előéleti adatait, a többség megteszi a tulajdonos kedvéért, bár a Renault-Dacia inkább csak akkor nyúl a rendszerbe, ha hatósági megkeresés érkezik. Tehát, ha ön használt autót szeretne vásárolni, vigye magával az eladót a márkaszervizbe, vagy kérjen meghatalmazást tőle a kiszemelt autó adatainak lekérdezéséhez. (Van olyan márka, amely csak az autó tulajdonosának személyes jelenlétekor adja ki az adatokat, pl. Citroen-Peugeot, vagy a Porsche Hungária márkái). Ez nem gond, ha az autó tulajdonosa magyar, de gond, ha külföldi.
Ha mondjuk egy félig kitöltött adásvételivel szeretné honosítani a kocsit, önnek pechje van, az importőrök semmiben nem fognak segíteni, közös véleményük szerint ezzel megsértenék a kinti tulajdonos jogait. Így nem sértik meg, viszont akaratukon kívül segítenek elhallgatni néhány fontos információt a kettős adásvételi szerződéssel trükköző neppernek. A feltételekre előre rá kell kérdezni a márkaszervizben, de ha őszinték akarunk lenni, célszerűbb, ha az előéleti igazolást már külföldön elkészíttetjük. Itthon elég kevés esélyünk lesz rá.
A márkáktól kapott válaszokat táblázatba rendeztem. A kérdéseket az oszlopok tetején, egyszerűsítve találják. Nagyon érdekes, mennyire eltér mondjuk a Mitsubishi nyilvántartása a Mercedestől, vagy a BMW az Auditól. Ha önökkel van a tulajdonos, kérdezzék le, amit lehet. Ha a tulajdonos nem magyar, és nincs jelen, kérjék meg a neppert, hogy kérjen tőle meghatalmazást a lekérdezéshez.
Ha önök becsületes autónepperek, kérjenek friss bizonyítványt az eladásra kínált autóról. Ha nincs takargatni valójuk, és igazolni tudják, hogy önöké a kérdéses autó, illetve szerencséjük van a márkával is, könnyebben találnak vevőt, ha egy ilyen friss igazolást lobogtatnak. Ha önök az importőr, gondolkodjanak egy kicsit. Értem, hogy a mostani helyzetben inkább nem kockáztatnak semmit, a tulajdonos jogait védik, és könnyebb is ez így. Viszont ha nem tartanának attól, hogy bepereli önöket egy tizenéves Audi A3 1,8T német eladója, mert kiadták az autó szerviztörténetét, azonnal tehetnének egy gesztust a magyar használtautó-vásárlóknak.
A vásárlók hálásak lennének, és esetleg visszatérnének később egy olajcserére, vagy vennének rögtön egy alapos átvizsgálást a szervizben. Sok potenciális ügyfélről van szó, mert autózni egy lecsúszott országban is mindenki akar. A kinti tulajnak pedig mondhatják azt, hogy a magyar hatóság simán kiadja a magyar rendszámú kocsik korábban rögzített óraállását akárkinek, ezért önök sem tehetnek mást.
Kezdhetik csak a más EU-s márkaszervizben bejegyzett óraállással, az is valami, hiszen a magyar autók óraállását simán kikérheti a vevőjelölt. Az európai fogyasztóvédelem szép példája lenne, ha elérhetővé válnának az autók előéleti adatai, és megszűnne a kettős adásvételi módszere. Az utóbbi két évben 221 ezer használt autót honosítottak, idén jön még további 120 ezer. Semmi biztosat nem tudunk róluk, pedig jó volna.