Sokkal nehezebb lesz az óratekerés
Mostantól az összes, Magyarországon forgalomban lévő, rendszámos jármű fontos adatait elérhetjük a neten, mert ma bemutatták a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának új netes Gépjárműadat-lekérdező szolgáltatását. Hogy a lefontosabbal kezdjem: a rendszerben csak 2010. óta szerepelnek műszaki vizsgán és az átíratáskor rögzített kilométeróra-adatok, de már az is nagy dolog, hogy ezeket a neten keresztül olcsón és gyorsan lekérdezhetjük.

Évek óta újra és újra leírjuk az óratekeréses csalásokról szóló cikkeinkben, hogy Európa számos országában régóta nem gond az elektronikus adatlekérdezés, így Magyarország tulajdonképpen a lemaradását hoztba be a mostani fejlesztéssel. A kilométeróra korábbi állásain kívül azonnal megtudhatjuk az autó márkáját, típusát, a színét a színkóddal együtt, illetve azt, hogy nem körözi-e a rendőrség.
Óratekerők
Iszonyatos haszon minimális lebukásveszély mellett, hatástalan jogszabályok, és a sor végén az átvert ember. Az óratekerőre jóformán csak önmaga veszélyes.
Az adatokat ez a hosszú nevű hivatal tárolja, így ők elvileg évek óta tudhatták, hogy a magyarországi használt autók kilométeróra-állása hullámzik, vagyis néha százezerrel kevesebbet mutat, majd megint nőni kezd, de a KEKKH nem elemzi, csak tárolja az információkat. Az óratekerés csalásnak minősül, akár 1-3 év börtön járhathat érte, de eddig nem hallottunk arról, hogy nagy tömegben kapcsolták volna le az óratekerőket, ugyanis az óratekerést nagyon nehéz bizonyítani: tulajdonképpen tetten kéne érni a tekerőt. Hát ezért.

Az elektronikus adatlekérdezéshez regisztrálnunk kell a Magyarország.hu-ra, ahol egyéb hivatali ügyeinket, például az okmánycseréket is intézhetjük. A regisztráció nem megy otthonról, be kell mennünk egy kormányhivatalba (okmányirodába), hogy igazoljuk, nem a világ másik felén éldegélő adathalászok vagyunk.
Ha ezen átvergődtünk, a KEKKH honlapján, aWebes ügysegédnevű pontban a Magyarországi nyilvántartásban szereplő összes rendszámos jármű, vagyis 2,4 millió forgalomból kivont és 4,4 millió éppen forgalomban lévő autó teherautó és motor adatait ellenőrizhetjük. A keresés a rendszám megadásával indul és a felsorolt alapinformációk mellett a forgalmival a kezünkben ellenőrizhetjük, hogy egyezik-e a sorszáma a nyilvántartással, mert ha az sem stimmel, rögtön sarkon fordulhatunk. Lejön még a műszaki vizsga érvényességének ideje, a tömegadatok, illetve a gyártás és forgalomba helyezés időpontja, a motor alapvető műszaki adatai és persze az, hogy hány személyre van vizsgáztatva az autónk és hogy van-e rajta bármilyen forgalmi korlátozás. Ezeket csak indirekt módon tudhatjuk meg, tehát be kell írnunk a rendszer üres rovataiba az adatokat, és megjelenik, hogy a központban is ezek szerepelnek-e vagy sem.

A szolgáltatás fizetős, egy lekérdezés minimum 625 forintba kerül, de a tarifa autónként csak 275 forint, így érdemes akár több autót is ellenőriznünk. Akárhogy nézem ez jóval kedvezőbb ár, mint az okmányirodák papíralapú megoldása, mert azért autónként 1250 forintot kérnek, és várni kell az információkra.
A hivatal szerint az autósok nyolcvanöt százaléka várta az új szolgáltatást. A KEKKH oldalán aWebes ügysegédrovatban kezdhetjük a keresést, ahol egyszerre akár több rendszámot is beírhatunk, fizetni pedig csak a végén kell. A lekérdezés végén saját netes tárhelyünkre eljárásonként, vagyis minden lekérdezés összes adatával elektronikusan hitelesített pdf-et is küldenek.

A webes ügyeségedet a közeljövőben a KEKKH már létező és használható mobil alkalmazásában is elérhetővé teszik majd. Az Okmányappban most kivonathatjuk és újra forgalomba helyeztethetjük az autónkat, amit viszont a neten, böngészőből is megtehetünk, és csak a végleges kivonáshoz kell a hivatalban talpalnunk.
Jó ötlet volna, ha azt is ilyen könnyen megtudhatnánk, hogy a megvásárolni kívánt használt autón nincs-e véletlenül elidegenítési záradék. Ilyet nemcsak a részletre vásárolt használt autókra tesznek a bankok a törlesztés végéig, hanem bárkinek az autójára ráteheti a végrehajtó még akár azelőtt, hogy az illetőt értesítették volna erről. A záradékos autót nem lehet átíratni, és bajba kerülünk, ha az eladó tud a dologról és nyoma vész, mielőtt reklamálhatnánk.
Mivel évente több mint százezer használt autó érkezik Magyarországra és ha egy csaló neppernek egy csöpp esze van, még a honosítás előtt visszatekeri a behozott autó kilométerszámlálóját, logikus volna az autónyilvántartások európai összeborítása is, ha már bírságcsekket kaphatunk szinte bárhonnan az Unióból. Egyelőre nem tervezik a más országokkal való együttműködést, én mégis örülök, mert most már tényleg csak a leghülyébbek próbálkoznak majd a magyar rendszámú autók adatainak hamisításával.
Update: A cikk megjelenése után írt egy olvasónk, aki már hét éve örizget a pincéjében egy motorkerékpárt, amelyet azért nem tudott átíratni a nevére, mert az eladóval szemben végrehajtási eljárás zajlott, ezért a motorjára igényt tartott akinek tartozott. Az ilyen esetekben a végrehajtó úgynevezett elidegenítési záradékot jegyeztethet be a járműnyilvántartásba, amely nem feltétlenül szerepel majd a forgalmiban. A KEKKH adatlekérdező szolgáltatásában az ezzel kapcsolatos információk a Forgalmi korlátozások mezőben szerepelnek. Olvasónk ügye máig megoldatlan, önök viszont elkerülhetik a hasonló zsákutcákat, ha időben tájékozódnak a kiszemelt autó és motor előéletéről.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
