Az ember, aki naggyá tette az Ikarust

2018.07.05. 14:11

84. életévében meghalt Finta László, az Ikarus Munkácsy Mihály és Jedlik Ányos-díjas formatervezője, aki többek között az Ikarus 200-asok formáját is rajzolta.

Finta László 1934 január 3.-án született Pomázon. Tanulmányait a Népszínház utcai gépipari technikumban fejezte be 1954-ben. Jómódú családból származott ezért egyetemi felvételi kérelmét szinte azonnal elutasították, így mivel sorköteles volt, a kecskeméti tüzérséghez került. Itt főként a korabeli szovjet irodalomból, szabadidejében autodidakta módon tanulta az autókarosszériák tervezését és szerkesztését, így ismerkedett meg a járműkarosszériák grafoplasztikus szerkesztési módjával (amelyben a geometriai formákat képletekkel írták le, nem csak megrajzolják). Ez szerkesztési elv teljes munkásságát végigkísérte.

Az 1956-os évben felvételi kérelmet nyújtott be az Ikarus autóbuszgyárhoz, melyre Hirmann Antal főmérnök az alábbi szavakkal írta meg a pozitív elbírálást: „Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria szerkesztő lesz.”

Finta gyorsan belevetette magát a munkába, miközben újabb és újabb ismereteket szerzett, néha még az akkoriban szigorúan tiltott nyugati sajtóból is. Az első munkája az Ikarus 60B városi autóbusz megrajzolása volt. Habár a kísérleti részlegtől minden segítséget megkapott, a feladatot teljesen egyedül kellett megoldania. Egyedül készítette el a busz formáját, de az akkori szerkesztési elvek miatt, kissé meg volt kötve a keze. Igaz a járműből egy darab készült, de a busz mégis kijutott az 1958-as lipcsei vásárra, amely időpont a munka befejezésének a határideje is volt. A 60B típusból alakították ki később a 620-as és 630-as típust. Még az 1958-as évben megkapta az első teljesen önálló munkáját, amely az Ikarus 303-as formájának megrajzolása volt. A kilenc darabos széria számos úttörő újítást alkalmazott, de a kisbusz mégsem lett siker. Az igazi sikerre még majd egy évtizedet kellett várni.

A hatvanas évek közepére Finta felismerte, hogy a buszokat az akkoriban elfogadott, méret szerinti kategóriák helyett funkció szerinti kategóriákba kellene sorolni. Az Finta-féle városi és távolsági buszok terveit és vázlatait előadta a cég vezetésének, amely elfogadta azokat. A gyár főmérnökei szerint azonban a két eltérő típus felszerszámozására se pénzük se kapacitásuk sincs. Mi lenne, ha egységes karosszériát tervezne az összes kategóriához? Így alkotta meg Finta a 200-as sorozat formatervét.

A prototípus rekordidő, mindössze fél év alatt készült el, de semmi kétség nem fér ahhoz, hogy az Ikarus 250-es megalkotása a gyár történetének legkiemelkedőbb pillanatai közé sorolható. A 29 éven át gyártott modell megjelenésekor impozáns formájával, korszerű hajtásláncával és kényelmes utasterével osztatlan sikert aratott az 1967. május 19.-én kezdődő BNV-n, ahol a prototípust egy csuklós Ikarus 282-es alvázával együtt mutatták be.

A 12 méter hosszú 250-es formatervezőjének az volt a törekvése a busz tervezésénél, hogy a szögletes térhatárolás révén a korábbi típusokhoz képest jóval nagyobb utasteret hozzon létre, és a nagy ablakfelületek egyúttal jobb kilátást nyújtsanak az utasoknak és a sofőröknek egyaránt. (Napjainkban egyébként az összes autóbuszgyár minden típusa ilyen építési elv szerint készül) Persze Finta László nemcsak ezt az örökséget hagyta itt az Ikarus 200-asokkal, hanem azt is, hogy az e típuscsaládba tartozó buszokból több mint 230 ezer darab készült, amely máig a világ legnagyobb példányszámú autóbusz típusa. Összehasonlításképp a Mercedes Citaróból eddig úgy 40 000 darab készült.

A 200-as első sikere két évvel a prototípus bemutatása után, 1969-ben érkezett el, amikor is a nizzai Nemzetközi Autóbusz Héten a legigényesebb kategóriában nyerte el a Francia Karosszériagyártók ezüst serlegét. Így hazánk lett az első olyan szocialista ország, amelynek terméke megkapta e díjat.

Két évvel később, az 1971-es monacói seregszemlén a szocialista országokat egyedüliként képviselő Ikarus a 250-es egy újabb változatával az SL-lel ért el sikert: a szuperluxus tárgyalóbusz többek között a karosszéria verseny nagydíjával, Rainier herceg serlegével térhetett haza, de ezen kívül még külön jutalmazták műszaki megoldásait, technikai újdonságait egy olyan környezetben, ahol a nyugat élvonalbeli cégei pályáztak az elsőségre.

Innentől kezdve nem volt megállás. A díjak besöprése felkeltette a figyelmét a nyugati szaksajtónak is, ami azonnal ráharapott az új megoldásokat felvonultató magyar autóbuszra. Sorra jelentek meg a neves külföldi lapokban, hogy az Ikarus elkészítette az autóbuszok Rolls-Royce-át.

Finta László elsőként tervezett úgynevezett Safety Bust (1975), azaz biztonsági autóbuszt, amely a jövő autóbuszainak biztonsági megoldásait hívatott prezentálni. Ez volt az Ikarus 270 Safety bus, amely a 300-as család előfutárának tekinthető.

A nyolcvanas években az Ikarus formatervező részlegének vezetője volt, ekkor kezdte fokozatosan átadni a stafétabotot az ifjú titánoknak. Habár diplomát nem szerzett, már 1956-tól egészen az ezredfordulóig a Budapesti Műszaki Egyetemen tanított, ahol nagy népszerűségnek örvendett illusztrációs, kivetítős előadásai miatt.

Munkásságát 1978-ban Munkácsy Mihály, majd 2001-ben Jedlik Ányos-díjjal ismerték el.

Finta László temetése július 12-én, csütörtökön lesz Pomázon, a szülővárosában. Tisztelői azt kérik, jöjjenek el, akik szintén tisztelték a magyar buszgyártás és formatervezés mesterét.

Az oldalról ajánljuk

Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

tegnap, 17:54
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17