Megromlik a benzin a karanténos autókban?
Mivel a benzin átlagára literenként 290 forintra, a gázolajé pedig 335 forintra csökkent azt gondolhatnánk, hogy az autósok megrohamozzák a kutakat az olcsó üzemanyagért. Egyelőre nem ez történt, az önkéntes karantén, az otthoni munkavégzés és a kijárási korlátozások miatt nem csak az utak forgalma csökkent drasztikusan, de a benzinkutaké is. Vajon hónapok múlva beindul majd a most leállított autónk, vagy megromlik benne az üzemanyag? Hogyan előzhetjük meg ezt? Elég csupán teletankolni? Erről kérdeztük Dr. Zöldy Mátét a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Járműgépészeti kutatócsoportjának vezetőjét.

Aki több hónapon, vagy akár fél éven át nem használja az autóját a koronavírus-járvány kapcsán hozott korlátozó intézkedések miatt, később kellemetlen meglepetésre számíthat: akár dízel, akár benzines típusról van szó, az indítás nehézkessé válhat, esetleg egyáltalán nem fog beindulni a motor a megromlott üzemanyag miatt. A probléma összetett, ráadásul az okai a különböző üzemanyagok esetében eltérőek, viszont a megoldások hasonlóak.
A benzin esetében fázisszétválásnak nevezik azt a jelenséget, amikor az üzemanyag a hosszú tárolás során alkotóelemei szerint rétegződik a tartályban. Dr. Zöldy Máté a BME Járműgépészeti kutatócsoportjának vezetője szerint a kutakon kapható benzin valójában hármas elegy: az alapbenzinen kívül etanolt és vizet is tartalmaz. Az etanolt a minőségi előírások miatt keverik az üzemanyagba, a víz pedig a természetből kerül bele. A víztartalom eladáskori maximális arányát a vonatkozó MSZ EN 228 szabvány 600 ppm-ben vagyis 0,06 térfogatszázalékban határozza meg, de ez csak az eladáskori mennyiség.
Rosszabb a magyar benzin, mint az osztrák?
Vendégünk, Zöldy Máté, a BME járműgépészeti kutatócsoportjának vezetője megmérte.

Mivel az autósok többsége által által vásárolt 95-ös oktánszámú benzinbe január óta maximum 10% etanolt, vagyis bioalkoholt kevernek, és az alkohol higroszkópos, vagyis vízmegkötő tulajdonságú, az újfajta üzemanyag nagyobb mennyiségű nedvességet köt meg amikor a levegővel érintkezik. Amikor a víztartalom elér egy kritikus mennyiséget, az etanol kicsapódik az üzemanyagból és víz-etanol keverék keletkezik, amely elválik a benzintől és a tartály aljára kerül az állás során. Túl azon, hogy a víz korrozív hatású, így károsítja a vele érintkező fém alkatrészeket, amikor ez a keverék eléri az autó üzemanyagrendszerének szívóágát, a motor esetleg nehezen indul, vagy indíthatatlanná válik.
Hogy ez pontosan mikor következik be, az több tényezőtől is függ. Egyrészt, minél kisebb a tartályban a légrés, vagyis minél több időt tölt az autó teletankolt állapotban, annál kevesebb a levegőből megköthető pára. Fontos persze az is, hogy a hosszú állást megszakítják-e rövidebb utak, ilyenkor ugyanis újra összekeveredik a benzin, az etanol és a víz a tartályban, tehát a fázisszétválás átmenetileg visszafordul. Az E10 előírásnak megfelelő benzinek esetében néhány hónapos eltarthatóságot garantálnak a forgalmazók, vagyis nagyjából fél éven belül tanácsos elhasználni a benzint a vásárlás után.

Dr. Zöldy Máté szerint még biztosabb módszer, ha a hosszú ideig nem használt benzines autót nem alap 95-össel, hanem a minden kúttársaság által kínált prémium benzinek egyikével tankoljuk tele. Ezek az üzemanyagfajták a jogszabály adta lehetőségek miatt sokszor nem tartalmaznak etanolt, hanem az etil-tercier-butil-éter nevű adalékanyag bekeverésével teljesítik a rájuk vonatkozó E5 előírást, vagy legfeljebb öt százaléknyi bioetanol-egyenértéket jelent. Ez értelemszerűen alacsonyabb vízmegkötő képességet eredményez, vagyis a fenti folyamat sem olyan kritikus és a prémium benzinekkel hosszabban indítható marad az autó. A prémium benzinek literenként 30-40 forinttal drágábbak a hagyományos 95-ösnél, egyéb előnyös tulajdonságaik is lehetnek, de ezek függnek a kúttársaságok receptúráitól és persze az autótípustól, amelyhez használni szeretnénk őket.
A hosszú tárolási előtti teletankolással előtt érdemes megkérdezni a kúton, hogy már a nyári előírásnak megfelelő, kisebb (45-60 kpa) gőznyomású, tehát illékony alkotóelemeket kisebb arányban tartalmazó benzint adnak-e, vagy még a télit, amelynek magasabb, akár 90 kpa a gőznyomása. Esetünkben az előbbi a szerencsésebb választás. A téli-nyári átállás hivatalos határideje április 30.

A magyarországi személyautó-állomány harmada dízel és az ilyen autók gazdái is jobban teszik, ha a hosszú autómentes időszak előtt teletankolnak, és esetükben szintén jobb választás, ha az alacsonyabb biokomponens-tartalmú prémium gázolajat választják, amely persze szintén drágább. A gázolajba kevert, az előírás szerint legfeljebb hét százaléknyi biokomponens (biodízel) miatt a tartályban a levegőből kicsapódó vízben megjelenő baktériumok elszaporodnak, amely idővel a termék minőségének romlását okozhatja.
A gyártás és a tárolás során ennek az üzemanyagnak a minőségét folyamatosan figyelemmel kísérik és megelőzésként úgynevezett biociddal kezelik, amely elpusztítja a benne megtelepedő életformákat, de az újabb átfejtések és a hosszú tárolás miatt ismét jelentkezhet a probléma.

Teletankolni tehát most sem azért érdemes a hosszan tárolt autókat, mert egy átlagos, negyvenliteres tartály esetében már több ezer forintot spórolunk az utóbbi hónapok literenként 85 forintos árzuhanása előtti időszakhoz képest – sokkal inkább azért, mert a teletöltött tartály biztosabb indíthatóságot jelenthet. A fentiek alapján ezt a biztonságot fokozhatjuk tovább, ha benzinből és gázolajból is az alacsonyabb biokomponens-arányú prémium változatot választjuk. Ezek most szintén olcsóbbak, mint az egy hónapja kezdődött árzuhanás előtt a nem prémium üzemanyagok voltak.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
