Beleállnak a földbe a brit autógyárak?
Nagy-Britannia autóipari kilátásai a Covid és a Brexit után
A Brexit-tárgyalások kétséges kimenetele és a Covid-járvány együtt már túl sok lehet ahhoz, hogy a birodalom visszavágjon. Mi jelenthet kiutat? Ez volt a legfontosabb kérdés azon konferencián, amelyet a nyáron éppen a Brexit-referendum 3. évfordulóján tartottak.
Sosem fogom elfelejteni a percet, amikor a 2016-os júniusi hajnalon bekapcsolódtam a BBC élő szavazati eredményhirdető műsorába. Brit barátaimmal nem akartuk elhinni, hogy már megint a propaganda győzött a józan ész felett – hiába a valódi sajtószabadságot lehetővé tevő, kötelező tévé-előfizetés. Ha elég hangosan kiabálják, el lehet adni a nosztalgikus, délutáni teakeksz ízű, nonszensz érveket az Egyesül Királyságban is.

Egy szabadkereskedelmi megállapodás nélküli EU-kilépés az egész brit autóiparra tragikus hatással lenne. A járvány miatti bezárások és kötelező táppénzes időszak alatt a tartalékok nagy része erősen kiapadni látszik, ami hihetetlenül sebezhetővé teszi Nagy-Britannia gazdaságának fontos motorját.

A brit járműipar 2019-ben összesen 82 milliárd font (kb. 31,4 ezer milliárd forint) forgalmat bonyolított, összesen 42,4 milliárd font (kb. 16,2 ezer milliárd forint) exportértéket képviselt, amellyel a tavalyi brit export 13 százalékát biztosította. Ebbe persze az őshonos márkák mellett a nemzetközi gyártók helyi üzemeinek (Nissan, Toyota, Honda, Ford, stb.) a termelése is beletartozik.
Na de mit adott nekünk a brit autóipar?
Személyautók:
- Aston Martin – DBS Superleggera, DB11, Rapide S, Vantage, DBX
- Bentley - Bacalar, Bentayga, Continental GT, Flying Spur, Mulsanne
- Caterham – Seven
- Honda – Civic, Civic Type R
- Jaguar – XE, XF, XJ, F-Pace, F-Type
- Land Rover – Discovery Sport, Evoque, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar
- Lotus – Elise, Evija, Evora, Exige
- McLaren - GT, 540, 570, 600, 620, 720, Senna
- MINI – Három- és ötajtós kompakt One és Cooper, Hatch, 5-Door Hatch, Clubman, Electric
- Morgan - Plus 4, Plus 6, Roadster, 3 Wheeler
- Nissan – Juke, Leaf, Qashqai
- Rolls-Royce – Cullinan, Phantom, Wraith, Ghost, Dawn
- Toyota – Corolla Hatchback és kombi, CH-R
- Vauxhall – Astra
Motorok:
- Autocraft - tuningmotorok
- Bentley - W12 motorok
- BMW – BMW és Mini
- Cummins – agrár, busz, építőipari nehézgépek, hajó, vasúti és kamion motorok gyártása
- Ford - 1.5 L I4 EcoBoost (Focus, Kuga, Mondeo, S-MAX, Galaxy); 1.5 L I3 (EcoBoost Fiesta ST, Focus; 3.0 L V6)
- Honda – Civic, hajó-, fűnyírómotorok és ipari felhasználású generátorok
- Jaguar Land Rover – Ingenium motorok
- Nissan – 1,2 turbófeltöltős, 1,6 és 2,0 literes benzinmotorok
- Ricardo – motorkerékpár-, McLaren, katonai és vasúti motorok
- Toyota – benzines és hibrid hajtásláncok
Busz, kis és nagy haszongépjármű gyártás
- Alexander Dennis – Enviro buszok
- Dennis Eagle – teherautók
- Euromotive – mikrobusz-átalakítás
- Leylands trucks – DAF CF, LF és XF modellek
- LEVC – TX Taxi (London taxi)
- Mellor – mikrobusz-akadálymentesísétés
- Optare - Metrocity, Solo, Tempo és Versa busz modellek
- Plaxton - Cheetah, Elite, Leopard, Panorama és Panther busz karosszériák, és Enviro buszok
- Vauxhall (Opel) - Vivaro, Peugeot Expert és Citroën Jumpy furgonok
- Warnerbus – mikrobuszok
- Writghtbus – városi buszok, köztük a Routemaster hibrid londoni emeletes busz
Az idén nyáron megtartott SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders – Autógyártók és Értékesítők Szövetsége) Nemzetközi Autóipari Konferencia fő témáját a fenntarthatóság jelentette, ám ezúttal nem csak környezetvédelmi szempontból. Ahogy arról már szó volt, a 2020. első negyedévi értékesítés sokkoló számokat hozott az egész Egyesült Királyságban.

„Létfontosságú, hogy a Brexit-tárgyalások minél gyorsabban, minél kedvezőbb, átfogó szabadkereskedelmi egyezményt hozzanak. Hogy így elkerülhető legyen az egyezmény nélküli kilépés esetén várható, 2025-re kb. 40 milliárd fontra (bő 15,6 ezer milliárd forintra!!!!) becsült kiesés” – mondta Graham Hoare, a Ford UK vezérigazgatója. Ez felfoghatatlanul sok pénz, magyar viszonylatban öt évnyi teljes nyugdíjkifizetés.

A Covid-válság valódi hatása feketén-fehéren nyilvánvalóvá vált az SMMT legfrissebb jelentésében. Eszerint a munkaerő harmada még mindig kényszerszabadságon van, minden hatodik munkahely pedig valós veszélyben van. A brit kormány hiába hozott létre példátlan munkahely-megőrző támogatási csomagot, ezt csak novemberig lehet fenntartani. Már júniusban több, mint hatezer állás szűnt meg.
A brit járműipar olyan dedikált gazdasági mentőcsomag kidolgozását sürgeti, amely új lendületet adhat a gyártásnak, a vásárlási kedvnek, ezáltal a veszélyeztetett munkahelyek számát is csökkentené. A szövetség továbbá egy korlátlanul hozzáférhető vis maior-alap létrehozását sürgeti, amely enyhítené a jelenlegi pénzforgalmi nehézségeket.
„A brit autógyártás alapjában véve erős, azonban a hosszú, kényszerű leállás megviselte a cégek likviditását. (...) A kormány beavatkozása példátlan, azonban önmagában nem elég. Ahogy ezt más országok esetén is láttuk, olyan átfogó támogatási csomagra van szükség, amely segítené az újrakezdést, a kereslet újjáépítését, a gyártási mennyiséget, illetve a növekedés ütemét. Ez a segítség pedig egy sokszorosan megtérülő befektetést jelentene a brit gazdaság számára” – mondta Mike Hawes, a szövetség elnöke.

Az elnök szerint a levegőben lógó foglalkoztatási válságot csak súlyosbítja egy esetleges megállapodás nélküli Brexit lehetősége. Amennyiben sikerül kidolgozni egy szabadkereskedelmi egyezményt, az nemcsak életben tudná tartani az ipart, de új zöld technológiai fejlesztések indulhatnának be, erre szakosodott központok épülhetnének ki. Mindez elősegítené a brit kormány fosszilis üzemanyag-mentes terveinek elérését.
Nem kedvez a brit kilátásoknak a Nissan válsága sem, amelynek itt van a legnagyobb európai gyártóüzeme Sunderlandben: nemrég jelentették be, hogy az X-Trail gyártását visszatelepítik Japánba. Bár úgy tűnik, a Nissan leépítési hullámát ez az üzem legalább bezárás nélkül megússza, szemben a Hondáéval: a japánok 2021. júliusában bezárják a gyárukat Swindonban, és szélnek eresztenek 3500 embert. Ebben a beszállítóknál megszűnő munkahelyek nincsenek benne. A Honda egyébként nem a Brexitre hivatkozik, hanem a nemzetközi autóipari folyamatokra, és nemcsak az évi 160 ezer ferde hátú Civicet gyártó üzemet csukja be, hanem a Civic szedánokat készítő török üzemét is.

A konferencián felszólalók között volt Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója is. Véleménye szerint bármi, ami lassítja a gyártási/logisztikai folyamatokat, pénzt és időt pazarolva, csak a vevők költségeit növeli tovább, ami a jövedelmezőséget és a keresletet is csak tovább ronthatja. Már a különböző Brexit-kimenetelekre való felkészülés is rengeteg, fejlesztésre szánt pluszköltséggel járt. A Bentley duplájára növelte raktár kapacitását, az eddigi két napnyi alkatrész tartalék mennyisége most öt és tíz nap között mozog, ami több millió fontos extra kiadást jelent évente.

Nadhim Zahawi, gazdasági miniszter a konferencián bejelentette, mindent megtesznek azért a Brexit-tárgyalások során, hogy elkerüljék a megegyezés nélküli kilépést. Ezzel párhuzamosan már sikerült megegyezniük Svájccal, Dél-Koreával és Dél-Afrikával, illetve folyamatban vannak a tárgyalások Japánnal és Törökországgal is. Bejelentett egy 78 millió fontos (30,5 milliárd forintos) zöld technológiai fejlesztési alapot is, az alap nagyobb kedvezményezettjei a Ford, a Jaguar Land Rover és a McLaren.
A brit járműipar többet fejlődött az elmúlt tíz évben, mint valaha. Most pedig egyszerre kell zsonglőrködnie az ország Európai Unióból való kilépése, a világjárvány és az elektromos autózás egyre sürgetőbb fejlesztésének kihívásaival.
A brit autók többről szólnak, minthogy eljuttassanak A-ból B-be. Bennük ülve megérted a spirituális tanítást – a célnál sokkal fontosabb az oda vezető út. Ráadásul a királyi család mellett, a nemzeti imázs legfontosabb nagykövetei világszerte. Még akkor is, ha legtöbbjüket külföldi anyacég tartja életben. Reméljük, nem válnak limitált szériás, exkluzív gyűjtői darabokká a közelgő tényleges Brexit után sem. A biztonság kedvéért, aki teheti, vegyen britet nagy tételben, amíg még teheti.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
