Intézkedések, amiktől csak több lesz a dugó

2020.10.31. 12:07

2010 óta több mint egymillióval nőtt a forgalomban lévő gépjárművek száma Magyarországon. Ez a brutális adat főként a 2008-as gazdasági válságból való kilábalás és a használtautó piac fellendülésének eredménye. A kényelmesebbnek tűnő közlekedés azonban olyan helyeken és olyan időszakokban is dugókat eredményezett, amerre és amikor még korábban nem igazán volt példa. Az ezekre a jelenségekre adott válaszaink nem minden esetben mutatnak jó irányba.

Még több gépjárműforgalmi sáv

A magyar kormány gyakran hangoztatott célja, hogy 2030-ra az ország bármely pontjáról fél órán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út. EU-s viszonylatban már 2015-ben sem álltunk rosszul, hiszen a KTI 2015-ös térképe szerint 20-30 km-nyi autópálya jut 1000 négyzetkilométerre, ezzel a régióban a legjobbak között vagyunk (csak Szlovénia előz meg minket), és európai átlagban is az erős középmezőnyben járunk.

autopalya-halozatsuruseg
Fotó: KTI

Az autópályák nyilvánvalóan nem csak gyorsabbá, de biztonságosabbá is tehetik a közlekedést, azonban egy idő után új problémákat generálnak. Több kutatás is alátámasztja, hogy ott, ahol autós kapacitásbővítés történik, hosszú távon újabb és újabb sávokra lesz szükség. Szimpla logika: a homo sapiens egy alkalmazkodó faj, ha látja, hogy autóval kényelmesebb közlekedni, akkor azzal fog menni még az is, aki korábban kétszer is átgondolta. A problémát az urbanisták egy része induced demandnek (indukált kereslet) hívja.

Az induced demandre jó példa, hogy Amerikában sokszor a 26 sávosra bővített autópálya sem elég az embereknek. De létezik ellenpélda is: az 1989-es Loma Prieta földrengés nyomán San Franciscóban nem állították helyre a megrongálódott központi autópálya egyik városon belül futó szakaszát, hanem egyszerűen lerombolták és parkosított övezetet alakítottak ki a helyén (olcsóbb megoldás is volt egyébként).

Magyarországon az M2-es autóút fejlesztését emelném ki, amit én is előszeretettel használok, hiszen a környékén lakok, de egyben a saját bőrömön is tapasztalom, hogy mit tett a megnyitása. A dunakanyari településekre sosem látott autózuhatag gördül, egy-egy hosszú hétvégén összefüggő dugóvá alakul a 12-es út. Az önkormányzatok egyelőre tehetetlennek érzik magukat.

Jelenleg az a szerencse, hogy az M2-essel párhuzamosan az ország egyik legjobb és legmegbízhatóbb elővárosi vasútvonala működik, a 70-es vonattal sok esetben még verhető is az autó. Hosszú távú megoldásra azonban előbb vagy utóbb szükség lesz, és az emeletes motorvonatok beszerzése egyelőre kevésnek tűnik.

Parkolóházak

A parkolóházak önmagukban nem oldják meg egy-egy környék közlekedési problémáit. A drága infrastrukturális intézmény ismét csak autózásra csábít, hiszen az egyik legnagyobb visszatartó ereje a gépjárműhasználatnak pont az, ha nehezen találunk magunknak parkolóhelyet. Egy parkolóház szivacsként vonzza az autókat és legfeljebb akkor jelenthetne megoldást, ha cserébe a felszíni, köztéri parkolók számát arányosan csökkentjük. Ez viszont többletköltséggel jár, hiszen a sűrűn lakott övezetekben a helyi lakosok nem tárolhatnák többé ingyen az utcán az autóikat. Ezt ma még mindig elég kevesen hajlandóak lenyelni.

Bevásárlóközpontok, lakóparkok óriási parkolókkal

D MTZ20190524007
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A plázák azt a vonzó képet festik elénk, hogy viszonylag kicsi alapterületen minden vásárlással, ügyintézéssel kapcsolatos feladatot el tudunk intézni. A lakóparkok pedig egy olyan idealista képet festenek elénk, hogy viszonylag elfogadható pénzért egy elit környezetbe költözhetünk. A valóság azonban az, hogy ezekhez a plázákhoz és lakóparkokhoz mindig épülnek parkolóházak is, amikkel ugyanott vagyunk, mint az előző pontnál. Túl sok autót csábítunk egy helyre, így az egész környékre aránytalanul nagy közlekedési terhelés jut. És akkor arról még nem is beszéltem, hogy a plázák általában a kisebb vállalkozások halálát jelentik, így esélyt sem adunk arra, hogy a vásárlóerő szétterüljön, vagy hogy a helyi boltosokat, termelőket támogassuk. Értem, a pláza előnye pont a központosítás, de vajon megéri a cserébe okozott kárral szemben ez a kényelem?

Az alternatívák vegzálása

Magyarországon a közlekedők többsége nem autózik - derült ki a Magyar Kerékpárosklub és a Medián közös kutatásából
Magyarországon a közlekedők többsége nem autózik - derült ki a Magyar Kerékpárosklub és a Medián közös kutatásából

Kritika még a leginkább jó szándékú fejlesztéseket is érheti, azonban a bátor lépések mögül nem szabad visszalépni. Amikor a tömegközlekedés számára előnyös lámpaprogram, az új bringasávok, vagy buszsávok megszüntetése mellett döntünk, akkor azt jelezzük, hogy a többség akarata háttérbe szorul a kisebbséggel szemben. Mert az ugye megvan, hogy többen közlekednek gyalogszerrel, tömegközlekedéssel vagy bringával, mint bármi mással?

További bringás tartalmakért látogass el a Flowcycle magazin oldalára!

Tovább az oldalra

Az oldalról ajánljuk

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

6 órája
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22