2010 óta több mint egymillióval nőtt a forgalomban lévő gépjárművek száma Magyarországon. Ez a brutális adat főként a 2008-as gazdasági válságból való kilábalás és a használtautó piac fellendülésének eredménye. A kényelmesebbnek tűnő közlekedés azonban olyan helyeken és olyan időszakokban is dugókat eredményezett, amerre és amikor még korábban nem igazán volt példa. Az ezekre a jelenségekre adott válaszaink nem minden esetben mutatnak jó irányba.
Még több gépjárműforgalmi sáv
A magyar kormány gyakran hangoztatott célja, hogy 2030-ra az ország bármely pontjáról fél órán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út. EU-s viszonylatban már 2015-ben sem álltunk rosszul, hiszen a KTI 2015-ös térképe szerint 20-30 km-nyi autópálya jut 1000 négyzetkilométerre, ezzel a régióban a legjobbak között vagyunk (csak Szlovénia előz meg minket), és európai átlagban is az erős középmezőnyben járunk.

Az autópályák nyilvánvalóan nem csak gyorsabbá, de biztonságosabbá is tehetik a közlekedést, azonban egy idő után új problémákat generálnak. Több kutatás is alátámasztja, hogy ott, ahol autós kapacitásbővítés történik, hosszú távon újabb és újabb sávokra lesz szükség. Szimpla logika: a homo sapiens egy alkalmazkodó faj, ha látja, hogy autóval kényelmesebb közlekedni, akkor azzal fog menni még az is, aki korábban kétszer is átgondolta. A problémát az urbanisták egy része induced demandnek (indukált kereslet) hívja.
Az induced demandre jó példa, hogy Amerikában sokszor a 26 sávosra bővített autópálya sem elég az embereknek. De létezik ellenpélda is: az 1989-es Loma Prieta földrengés nyomán San Franciscóban nem állították helyre a megrongálódott központi autópálya egyik városon belül futó szakaszát, hanem egyszerűen lerombolták és parkosított övezetet alakítottak ki a helyén (olcsóbb megoldás is volt egyébként).
Magyarországon az M2-es autóút fejlesztését emelném ki, amit én is előszeretettel használok, hiszen a környékén lakok, de egyben a saját bőrömön is tapasztalom, hogy mit tett a megnyitása. A dunakanyari településekre sosem látott autózuhatag gördül, egy-egy hosszú hétvégén összefüggő dugóvá alakul a 12-es út. Az önkormányzatok egyelőre tehetetlennek érzik magukat.
Jelenleg az a szerencse, hogy az M2-essel párhuzamosan az ország egyik legjobb és legmegbízhatóbb elővárosi vasútvonala működik, a 70-es vonattal sok esetben még verhető is az autó. Hosszú távú megoldásra azonban előbb vagy utóbb szükség lesz, és az emeletes motorvonatok beszerzése egyelőre kevésnek tűnik.
Parkolóházak

A parkolóházak önmagukban nem oldják meg egy-egy környék közlekedési problémáit. A drága infrastrukturális intézmény ismét csak autózásra csábít, hiszen az egyik legnagyobb visszatartó ereje a gépjárműhasználatnak pont az, ha nehezen találunk magunknak parkolóhelyet. Egy parkolóház szivacsként vonzza az autókat és legfeljebb akkor jelenthetne megoldást, ha cserébe a felszíni, köztéri parkolók számát arányosan csökkentjük. Ez viszont többletköltséggel jár, hiszen a sűrűn lakott övezetekben a helyi lakosok nem tárolhatnák többé ingyen az utcán az autóikat. Ezt ma még mindig elég kevesen hajlandóak lenyelni.
Bevásárlóközpontok, lakóparkok óriási parkolókkal

A plázák azt a vonzó képet festik elénk, hogy viszonylag kicsi alapterületen minden vásárlással, ügyintézéssel kapcsolatos feladatot el tudunk intézni. A lakóparkok pedig egy olyan idealista képet festenek elénk, hogy viszonylag elfogadható pénzért egy elit környezetbe költözhetünk. A valóság azonban az, hogy ezekhez a plázákhoz és lakóparkokhoz mindig épülnek parkolóházak is, amikkel ugyanott vagyunk, mint az előző pontnál. Túl sok autót csábítunk egy helyre, így az egész környékre aránytalanul nagy közlekedési terhelés jut. És akkor arról még nem is beszéltem, hogy a plázák általában a kisebb vállalkozások halálát jelentik, így esélyt sem adunk arra, hogy a vásárlóerő szétterüljön, vagy hogy a helyi boltosokat, termelőket támogassuk. Értem, a pláza előnye pont a központosítás, de vajon megéri a cserébe okozott kárral szemben ez a kényelem?
Az alternatívák vegzálása

Kritika még a leginkább jó szándékú fejlesztéseket is érheti, azonban a bátor lépések mögül nem szabad visszalépni. Amikor a tömegközlekedés számára előnyös lámpaprogram, az új bringasávok, vagy buszsávok megszüntetése mellett döntünk, akkor azt jelezzük, hogy a többség akarata háttérbe szorul a kisebbséggel szemben. Mert az ugye megvan, hogy többen közlekednek gyalogszerrel, tömegközlekedéssel vagy bringával, mint bármi mással?
További bringás tartalmakért látogass el a Flowcycle magazin oldalára!
Tovább az oldalra
Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

