Olcsó használt villanyautók hárommillióig - amiket szabad és amiket tilos megvenni
Szóval azon töröd a fejed, hogy belevágsz mindannyiunk leendő életébe, a villanyautósságba. Nincs igazán sok pénzed, és szeretnél ésszel költeni. Hárommillió forintért nagyon tisztességes benzines vagy dízel autót lehet venni, elektromosból viszont 2021-ben még csak olyat, amit csak tervezéssel és lemondással tudsz csak használni - vagy második autóként a családban. Cserébe nem költesz többé benzinre és parkolásra, és úgy károgsz a mérgező városi levegő miatt, hogy a te lelkiismereted tiszta, akár a frissen gyártott részecskeszűrő. Íme az olcsó villanyautók, amiket szabad megvenni, és amiket nem.
Mielőtt belevágnánk, ha nem vagy képzett villanyautós, olvasd el korábbi cikkünket arról, hogy hogyan kell villanyautót vásárolni, abban tisztáztuk az alapfogalmakat töltéstől akkuhalálon át a pénzügyekig.
A típusáttekintés előtt következzen néhány általános tudnivaló Nattán György, az E-Service Solymár Kft. egyik vezető-szakértője fejéből. Tőle származnak a típusspecifikus szerviztapasztalatok is.
- Ne vegyél hibás villanyautót.
Az eladó se hülye, ha tényleg gyorsan és egyszerűen javítható baja lenne, nem hibásan adná el, olcsóbban, hanem megcsináltatná maga. - Ha mégis vennél hibás használt villanyautót, csak olyan hibával vegyél, amivel kész vagy együtt élni, vagy meg tudod javítani te magad.
A villanyautó-szerviz egyelőre nagyon ritka, és rottyon vannak munkával. A gyakoribb típusok gyakoribb hibáira szépen gyűlnek a jó megoldások, de így is könnyű elúszni, pláne az egzotikusabb bajokkal. - A villanyautó egyszerűbb és megbízhatóbb szerkezet, de ugyanúgy nem szabad elspórolni az átvizsgálást vásárlás előtt. A mechanikai átnézés (rohadás, töröttség, fékek-futómű) azonos logikával mehet, mint az ismert autóknál. A nagyfesz elektromos rendszert a legjobb szakműhelyre bízni.
- A típusbarát internetes közösségekben (FB-csoportok, fórumok) általában ismerik a gyakoribb típusok rákfenéit, ezekbe érdemes belépni vásárlás előtt. És aztán ne kérdezd meg ezredszer ugyanazt, hanem keresd meg a GYÍK-ban, ha van, hogy ne utáljanak.
- Ha van OBD-olvasód, vagy ismersz kódolvasó embert, akkor tudd azt is, hogy az sem garancia a valóságra. Sok esetben kiüthető-átírható egy csomó log, például az aksi állapota is. Ilyenkor lehet, hogy csak pár (vagy akár 30-40) feltöltési-lemerülési ciklus után ismered meg a valódi helyzetet. A viszonylag lemerült aksi (20% alatt) általában pontosabb képet mutat magáról OBD-n át, mint a teletöltött.
- Az aksik általában nem hirtelen halált halnak, hanem fokozatosan kókadnak. A jobbik eset, ha csak bizonyos cellák, ezeket lehet általában egyenként cserélni. Az esetek nagyobbik részében igenis javítható egy akkumulátor. Cserére csak akkor van szükség, ha egységesen minden cella elfáradt már, és nincs olyan felhasználó, akinek még elegendő a megmaradt hatótáv. Ilyenkor feltámad az akku napelem-energiatárolóként.
- A villanyautók pont az egyszerűségük miatt nem szoktak általánosan szétpusztulni. Jellemzően egy-egy bajuk van, ha van, és utána megint jók sokáig.
- A villanymotor is lesz ám csapágyas, de még mennyire. A márkaszervizek ilyenkor általában eszelős pénzért komplett motort cserélni tudnak csak, miközben simán és jól javítható a legtöbb. Ráadásul a villanymotor csapágyazása nem egy olyan ezoterikus gigavállalkozás, mint egy modern belső égésű motor felújítása, ami már a gépműhelyben számtalan ponton félremehet, és akkor még a rengeteg cserélendő tömítésről, a halálpontosan illesztendő, nagy mechanikai, kémiai és hőterhelésnek kitett alkatrészek számáról nem is beszéltünk. Szóval a villanymotor egy sokkal hálásabb munkadarab.
- Mielőtt elmerülnél az egyes autók részleteinek tanulmányozásába, tisztázd magadban, mire kell. Ha beéred azzal, hogy csak városon belül rohangálj, és simán tudod otthon vagy a munkahelyen tölteni, rengeteget spórolhatsz azzal, hogy nem veszel egy teljes értékűnek szánt autót (ebbe a keretbe nem is fér olyan)
- Figyelj a tölthetőségre. Utazás közben érdemi hatótávot rátölteni csak a DC-tölthető autókra lehet, és az olcsók közül azokra se nagyon gyorsan. Egy kivétel van, a Renault Zoe, ami általában nem tud DC-t, de az AC-töltése olyan gyors, hogy a (sűrű) nyilvános AC-töltőkön fél óra alatt belemegy 50-100 km, kiviteltől függően. A csak AC-tölthető nem-Zoék arra vannak, hogy éjjel töltsd őket, amíg alszol, utazni alkalmatlanok. Ha nem értesz ebből a bekezdésből egy mukkot se, kezdd az olvasást a villanyautós alapozónkkal.
- Ne lődd magad lábon: ha használni lesz, ne vegyél régi és egzotikus villanyautót. Ne vegyél semmi olyasmit, aminek nem ismerős a neve. Ne vegyél olyasmit, ami kisszériás átalakítás. Ami nem szerepel ebben a listában, az azért nincs benne, mert nem merjük ajánlani.
Bolloré Bluecar, Fiat Fiorino Micro-Vett, Fiat 500 Karabag, Tazzari Zero, Think! City
Hosszas kifejtés nélkül csak annyit írnánk: keress inkább mást.
Használt Citroën C Zéro, Peugeot Ion, Mitsubishi I-Miev, vagyis a Trió
Eredeti aksikapacitás | 16 kWh | Max sebesség | 130 km/h |
AC töltés | 3,7 kW | Gyorsulás 0-100 km/h | 16 s |
DC töltés | 40 kW | Max teljesítmény | 66 le |
Tipikus városi hatótáv | 100 km | Max nyomaték | 180 Nm |
Megszenvedi-e a telet | igen | Fogyasztás: | 10 kWh/100km |
Ezek a belső égés apokalipszisének minipónilovasai. A három autó műszakilag nagyrészt azonos. Az alapjuk egy japán belpiacos Mitsubishi miniautó. A háromféle márka alatt árult változatok sokban nem különböznek, de a hangulatuk, kényelmük más, erről ebben a sorozatban írtunk részletesen. Négy embernek megfelelően tágasak. Az akkujuk picike, de temperált és DC villámtölthető, olyankor 20 perc alatt felkap kb 60 km hatótávot.
Kizárólag városi-elővárosi használatra való, már az M0-ás is riasztóan lerántja hatótávot, bár a hivatalos végsebessége 130 km/h. Bármit is írtak rá újkorában, gondoljunk a Trióra 85 km-es hatótávú autóként, akkor télen se járunk rosszul. Kétgyerekes isitaxinak tökéletes. Alapvetően aranyos és megbízható autócskák, meglepő módon még a töréstesztjük is teljesen oké (négy csillag, 2011-ben).
Mire figyeljünk?
- Alulról elrohadhat az akku négy tartógerendája, főleg az osztrák, vagy tengeri importos autóknál. A Mitsubishi mintha jobban rohadna, de ez nem tudományos igényű statisztika.
- mindenféle akkuállapot előfordulhat már, akár nyári 50km-is
- az aksi-lekérdezéshez létezik telefonos app, a Canion, ehhez csak egy megfelelő OBD-eszköz kell. Sajnos nem halálosan megbízható a lekérdezés se, mert kinullázható az állapotjelentés, és ilyenkor kell pár töltés-merítés ciklus, mire megjelenik a valós helyzet. Egy hosszabb próbaút valamelyest azért segít belőni, hogy alakul a valódi hatótáv.
- a klímakompresszor időnként meghal, a javítása drága. súlyosbítja a helyzetet, hogy ilyenkor a DC-gyorstöltés se megy, szóval a kényelmen túl a használhatóságra is visszahat
- fedélzeti töltő nagyjából 250 ezer Ft-ért cserélhető (gyári ára 900K), az olcsóbb javítás általában nem hosszú életű
- hátsó ülés, ha hiányozna: 2-300.000 Ft, mert a teherautó-változatok visszaszemélyautósítása felszippantotta
- nagyon gyenge a hátsó futómű, kis koccanással is tönkremehet a difi, időben észlelve javítható simán
- tölthető DC-vel, ezért megoldható vele a picivel hosszabb út, csak nem autópályán
Használt Nissan Leaf
Eredeti aksikapacitás | 24 kWh | Max sebesség | 150 km/h |
AC töltés | 3,6 kW | Gyorsulás 0-100 km/h | 9,1 s |
DC töltés | 40 kW | Max teljesítmény | 107 le |
Tipikus városi hatótáv | 150 km | Max nyomaték | 254 Nm |
Megszenvedi-e a telet | igen | Fogyasztás: | 10 kWh/100km |
A Leaf 2011-ben év autója lett, és a Tesla Model 3 előtt ez volt a világ legnagyobb példányszámú villanyautója. Így aztán van belőle kínálat is, meg szerviztapasztalat is. A Leaf jó, és nagyon megnyugtatóan autószerű. Kényelmes, családilag is használható a beltere, van csomagtartója. Jól megy, jól felszerelt, jó használni. Öröm nincs a vezetésében, de legalább nem rúgják le előttünk a boyracerek.
Nem temperált az akkumulátor, így a sokszor villámtöltött változatokban viszonylag jobban fárad. Az akkukapacitás lekérdezhető diagnosztikai eszközön át, ami sajnos manipulálható. Érdemesebb a 2013 utáni frissítettet venni. Az akkumulátor az első pár évben jellemzően 15-20%-ot romlik, utána a hatótávvesztés üteme lelassul. A nyolc év körüli autók 55-70% körüli aksikapacitást szoktak még tudni, még az is kiadhat 100-150 km hatótávot, hőmérséklettől és tempótól függően. 2015-től nagyobb, 30 kWh-s akkumulátorral szerelték, de ez nem fér bele a 3 milliós keretbe.
A hajtóműolajat célszerű időnként lecserélni. Megesik, hogy meghal bennük a fűtőegység, ami javítható, de drága, ha a vásárláskor nem megy, keress másikat.
Használt Fiat 500e
Eredeti aksikapacitás | 24 kWh | Max sebesség | 140 km/h |
AC töltés | 6,6 kW | Gyorsulás 0-100 km/h | 9,1 s |
DC töltés | - | Max teljesítmény | 111 le |
Tipikus városi hatótáv | 135 km | Max nyomaték | 201 Nm |
Megszenvedi-e a telet | igen | Fogyasztás: | 17 kWh/100km |
Az 500e csak az amerikai piac számára készült hivatalos villanyautóként, és annyit buktak rajta, hogy az akkori vezérigazgató kifejezetten kérte, hogy ne vásárolja senki. De vették, mert váratlanul vidám és klassz autó. Sajnos azonban korai európai átépítés is létezik belőle, amit az egyszerűség kedvéért nem szabad megvenni, mert rossz. Az amerikai autókat könnyű megismerni a sportos, lyuggatott, dundi lökhárítókról és az egyedi felnikről. Ha nagyon olcsót találunk belőle, az valószínűleg a kerülendő barkácsváltozat lesz.
Sokkal komolyabb, autószerűbb és gyorsabb a Triónál, városban egy veszett kis gépegér. Hiába nagyobb az aksija, utazni nem jó, mert viszonylag sokat is fogyaszt, és semmilyen gyorstöltési lehetősége nincs.
Használt Smart ForTwo Electric drive (W451)
Eredeti aksikapacitás | 17,6 kWh | Max sebesség | 140 km/h |
AC töltés | 3,6 kW | Gyorsulás 0-100 km/h | 11,5 s |
DC töltés | - | Max teljesítmény | 74 le |
Tipikus városi hatótáv | 135 km | Max nyomaték | 130 Nm |
Megszenvedi-e a telet | igen | Fogyasztás: | 17 kWh/100km |
A 2012-2014 közötti villanyosított Smart jópofa és fürge, kétszemélyes városi autó. A Smartok között a legjobb vezetni, mert a vidám cikázás mellé megszabadulunk a rémes bohócváltótól. A legkorábbi változatok valamivel kisebb aksit és gyengébb motort kaptak. Ha egy ember városi szaladgálását kell megoldani, arra pazar. Parkolni ez a legjobb autó a földön, mert mindenhol elfér, és ingyen is van. A kicsi légtere miatt télen egy pillanat befűteni.
Típushibája, hogy kezdődő akku hibánál, vagy nagyon hosszú állásban lemeríti saját magát, és aztán nem lehet többé feltölteni. Olyat érdemes csak venni, ami megy. Van vele itthoni javítási tapasztalat, szerelhető. 120-150 km-t tud városban, szép időben, de télen megfelezhetjük.
Használt Renault Zoe
Eredeti aksikapacitás | 22 kWh | Max sebesség | 140 km/h |
AC töltés | 43 (22) kW | Gyorsulás 0-100 km/h | 13,5 s |
DC töltés | - | Max teljesítmény | 88 le |
Tipikus városi hatótáv | 140 km | Max nyomaték | 220 Nm |
Megszenvedi-e a telet | igen | Fogyasztás: | 17 kWh/100km |
A Zoe 2012 óta létezik. Klasszikus családi kisautó, viszonylag olcsónak ható, de nem vészes beltérrel. Árban a legalja a korai Q210 változat, 22 kWh-s aksival, 65 kW (88 le-s) motorral és 43 kW-os (később 22 kW-os) AC-töltéssel. Jó eséllyel ilyen sincs azért még hárommillió alatt, pláne nem saját tulajdonú, jogtiszta aksival. Ez ugyanis a Zoe rákfenéje, hogy bizonyos országokban külön lehetett bérelni az akkumulátorát, és ha az ember ilyen autót vesz itthon, azt egyszerűen lelőheti a távolból a Renault, és meg kell venni külön az aksit, milliókért. Nem vicces. Tehát alapszabály, hogy kizárólag olyan elektromos Renault-t veszünk, aminek az aksi tulajdonjogát alvázszám alapján lekérdeztük a Renault Hungáriánál.
A Zoé gyengesége az erőssége is. Mivel nincs benne DC villámtöltés, így nem egy istenadta utazóautó. Ezzel szemben 3 fázisú váltóáramról, ami a magyarországi oszlopok legnagyobb részéből jönni tud, gyorsabban eszik, mint bármi más. Azaz nálunk a mindennapokban nagyon jó választás, ha nem otthon töltesz. Az otthoni töltés más tészta, mert ha nincs otthon 3 fázisod, hozzá való dugaljjal, hanem simán egy fázisról töltöd, ami a legáltalánosabb, akkor nagyon nagy (30% körüli) töltési veszteséggel számolhatsz. Ezt semmilyen másik villanyautó nem csinálja.
Hibák, amik felbukkanhatnak:
- meg-megállnak a klímák, és a csere 4-600.000 Ft lehet, ahogy egy benzinesnél is. A klímahűtő, szárítószűrő tele lehet fémforgáccsal, amit szintén ki kéne cserélni, ezért ennyi. Ha feltöltve működik, a hangja jó, akkor csak szivárog, az nem olyan drámai.
- a fedélzeti töltő javítása 2-400.000 Ft
Használt Renault Fluence ZE, Kangoo ZE
Eredeti aksikapacitás | 22 kWh | Max sebesség | 140 km/h | |
AC töltés | 3,7 kW | Gyorsulás 0-100 km/h | 22 s | |
DC töltés | - | Max teljesítmény | 59 le | |
Tipikus városi hatótáv | 110 km | Max nyomaték | 226 Nm | |
Megszenvedi-e a telet | igen | Fogyasztás: | 12 kWh/100km |
Ezek a nagy és komótos villany-Renault-k. Mindent lassan csinálnak, lassan mennek, és végtelenül lassan töltenek. Nagyon örömtelen járművek, ráadásul ugyanúgy figyelni kell az aksijuk tulajdonjogára, mint a Zoénál. A Fluence erősebb a maga 94 lóerejével, de az se siet sehova. Csak akkor ajánlhatók, ha nagyon kell a hely - mert messze ezek a legtágasabb olcsó villanyautók -, és ha halál biztos vagy benne, hogy minden nap beleférsz a hatótávba, mert hirtelen rátölteni nem fogsz.
- elég sok a motorhiba – motorzárlat, a baj akkor van, ha az invertert is viszi
- rejtélyes CAN hálózati hibák vannak a Fluence-nál
- a Fluence 60%-os aksiegészségnél hibakód formájában nyaggatni kezd, hogy kérj csereakkut, pedig nem is kell, még sokáig használható, a jelzés eltávolítható
Hát így.
Nem mondhatjuk, hogy kétségbeejtő a bőség zavara hárommillió körül, de azért nem reménytelen használható autót találni. Ezzel együtt tény, hogy ezek mind célszerszámok, szükségmegoldások, és annak is drágák. Ha viszont arra veszed őket, amire valók, fillérekből autózol, csöndben, békében, tisztán. Ha neked van tapasztalatod valamelyik fent említett villanyossal, csodás lenne, ha írnál róla Népítéletet, hogy segíts a többieknek. Sose biztatnánk senkit eladósodásra, pláne egy bizonytalan világban, de a megspórolt benzinen és parkoláson könnyen kijöhet a törlesztőre való, amivel már belefér egy könnyebben élhető elektromos autó. Hamarosan megyünk tovább az eggyel drágább szegmensre, ott azért sokkal nagyobb a választék, és lassan elkezdenek fogyni a kompromisszumok is.