Különadók, adóemelések és növekvő útdíjak is drágítják az autózást jövőre
A Pénzügyminisztérium benyújtotta a 2023-ra tervezett költségvetést, amiből az látszik, hogy jóval több bevétellel számolnak a befizetett gépjárműadókból, amit főleg a cégek fognak nehezen viselni. Továbbá a biztosítók is a nyakukba kapnak egy különadót, amit várhatóan az ügyfelekre terhelnek és az úthasználati díjak se maradnak érintetlenül.
A tavalyelőtt benyújtott, 2022-es költségvetési tervezetben 90,5 milliárd forintot terveztek a gépjárműadó-bevételre, azonban a most nyilvánosságra hozott, 2023-ra tervezett költségvetésben már 173,2 milliárd forintos bevétellel kalkulálnak. Ez közel a duplája a tavalyi tervezetnek, így valószínűsíthető, hogy valami komolyabb változtatást terveznek az adótörvényben a gépjárműadó kapcsán.

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy ez automatikusan azt jelenti, hogy majdnem duplájára nőhet a gépjárműadó, a valóságban ez korántsem valószínű, legalábbis magánszemélyek esetén. Cégeknél egészen más a helyzet: fontos ugyanis, hogy jövőre összevonják a gépjárműadót a cégautóadóval, így utóbbi beleolvad a gépjárműadóba. Azt már tudni lehet, hogy a különadók részeként a cégautóadó növekedni fog, méghozzá közel a duplájával.
Vegyük példának azokat az értékeket, amik jól jellemeznek egy átlagos cégautót: egy 91 és 120 kW, vagyis 124 és 163 lóerő közötti teljesítményű, 14-es vagy 15-ös környezetvédelmi osztályba sorolt – tehát Euro 5-ös vagy Euro 6-os – autó esetén idén a cégautóadó havi mértéke 11000 forint, míg az új rendelet alapján ez az összeg havi 20000 forintra emelkedik majd. Ezek alapján cégek és vállalkozások már most jóval magasabb költségekre készülhetnek, azonban magánszemélyek esetén van arra is remény, hogy a gépjárműadó mértéke nem változik jelentősen.

Ugyanakkor lesz biztosítási pótadó, ami nem azt jelenti, hogy a meglévő biztosítási adó emelkedik, hanem ezen felüli adóról van szó. Ez érinti a cascót, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és a vagyonbiztosítást. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a biztosítótársaságok emiatt extra költséggel számolhatnak, amit jó eséllyel az ügyfelekre terhelnek majd, tehát nőnek a járművek kötelező biztosításai, illetve a casco is.
2,9 milliós kárt okozott az autó, ami arra sem járt
A biztosító szerint az autó balesetet okozott, ki is fizettek a kötelezője terhére 2,9 millió forintot. A tulajdonos szerint a kocsi nem járt arra és a típusa sem stimmel.
A megtett úttal arányos útdíjakkal kapcsolatban is magasabb bevételt tervez a kormány: a 2022-re tervezett évi 263 milliárd forint helyett közel 310 milliárd forinttal számolnak 2023-ra. Továbbá az időalapú útdíjak esetén is több bevételt várnak: közel 93 milliárd forinttal számolnak 2023-ra, szemben a 2022-re tervezett 74 millárd forinttal.

Az még nem derült ki, hogy ez a 47 és 19 milliárd forintos plusz kinél csapódik majd le, de az nagyon valószínű, hogy mindenki megérzi majd. Ha a személyautókra vonatkozó díjak nőnek, akkor simán drágábban tudunk majd autópályázni, viszont ha a teherforgalmon és a cégeken szeretnék a plusz összeget bevasalni, vélhetően a szállítmányozó cégek plusz költségeit a boltok polcain lévő vaskos árcímkék is jelezni fogják.
Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi magas üzemanyagárak is beleszólnak a forgalom alakulásába, így, ha optimistán azt feltételezi a kormány, hogy az üzemanyagárak idővel csökkennek majd, akkor a várható forgalombővülés miatt eleve több bevétellel lehet számolni. Közben az is igaz, hogy ilyen mértékű növekedés még akkor sem tűnik reálisnak, ha jövőre hirtelen kimondottan olcsóvá válik az üzemanyag, tehát ha növekszik is a forgalom és ezáltal több pénz érkezik az útdíjakból, ez a költségvetési terv az útdíjak növelése nélkül nem tűnik tarthatónak.
Forrás: Index, Portfólió, Magyarország Kormánya

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Hírek
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.
- Belsőség
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15
Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.
- Hírek
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.
- Hírek
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.
- Hírek
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.
- Közélet
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.
- Hírek
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.
- Hírek
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Közélet
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
- Hírek
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.
- Hírek
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.
- Tesztek
Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.
Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.
- Közélet
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!
- Hírek
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Belsőség
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!
Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Hírek
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.
- Hírek
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.
