Különadók, adóemelések és növekvő útdíjak is drágítják az autózást jövőre
A Pénzügyminisztérium benyújtotta a 2023-ra tervezett költségvetést, amiből az látszik, hogy jóval több bevétellel számolnak a befizetett gépjárműadókból, amit főleg a cégek fognak nehezen viselni. Továbbá a biztosítók is a nyakukba kapnak egy különadót, amit várhatóan az ügyfelekre terhelnek és az úthasználati díjak se maradnak érintetlenül.
A tavalyelőtt benyújtott, 2022-es költségvetési tervezetben 90,5 milliárd forintot terveztek a gépjárműadó-bevételre, azonban a most nyilvánosságra hozott, 2023-ra tervezett költségvetésben már 173,2 milliárd forintos bevétellel kalkulálnak. Ez közel a duplája a tavalyi tervezetnek, így valószínűsíthető, hogy valami komolyabb változtatást terveznek az adótörvényben a gépjárműadó kapcsán.

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy ez automatikusan azt jelenti, hogy majdnem duplájára nőhet a gépjárműadó, a valóságban ez korántsem valószínű, legalábbis magánszemélyek esetén. Cégeknél egészen más a helyzet: fontos ugyanis, hogy jövőre összevonják a gépjárműadót a cégautóadóval, így utóbbi beleolvad a gépjárműadóba. Azt már tudni lehet, hogy a különadók részeként a cégautóadó növekedni fog, méghozzá közel a duplájával.
Vegyük példának azokat az értékeket, amik jól jellemeznek egy átlagos cégautót: egy 91 és 120 kW, vagyis 124 és 163 lóerő közötti teljesítményű, 14-es vagy 15-ös környezetvédelmi osztályba sorolt – tehát Euro 5-ös vagy Euro 6-os – autó esetén idén a cégautóadó havi mértéke 11000 forint, míg az új rendelet alapján ez az összeg havi 20000 forintra emelkedik majd. Ezek alapján cégek és vállalkozások már most jóval magasabb költségekre készülhetnek, azonban magánszemélyek esetén van arra is remény, hogy a gépjárműadó mértéke nem változik jelentősen.

Ugyanakkor lesz biztosítási pótadó, ami nem azt jelenti, hogy a meglévő biztosítási adó emelkedik, hanem ezen felüli adóról van szó. Ez érinti a cascót, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és a vagyonbiztosítást. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a biztosítótársaságok emiatt extra költséggel számolhatnak, amit jó eséllyel az ügyfelekre terhelnek majd, tehát nőnek a járművek kötelező biztosításai, illetve a casco is.
2,9 milliós kárt okozott az autó, ami arra sem járt
A biztosító szerint az autó balesetet okozott, ki is fizettek a kötelezője terhére 2,9 millió forintot. A tulajdonos szerint a kocsi nem járt arra és a típusa sem stimmel.
A megtett úttal arányos útdíjakkal kapcsolatban is magasabb bevételt tervez a kormány: a 2022-re tervezett évi 263 milliárd forint helyett közel 310 milliárd forinttal számolnak 2023-ra. Továbbá az időalapú útdíjak esetén is több bevételt várnak: közel 93 milliárd forinttal számolnak 2023-ra, szemben a 2022-re tervezett 74 millárd forinttal.

Az még nem derült ki, hogy ez a 47 és 19 milliárd forintos plusz kinél csapódik majd le, de az nagyon valószínű, hogy mindenki megérzi majd. Ha a személyautókra vonatkozó díjak nőnek, akkor simán drágábban tudunk majd autópályázni, viszont ha a teherforgalmon és a cégeken szeretnék a plusz összeget bevasalni, vélhetően a szállítmányozó cégek plusz költségeit a boltok polcain lévő vaskos árcímkék is jelezni fogják.
Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi magas üzemanyagárak is beleszólnak a forgalom alakulásába, így, ha optimistán azt feltételezi a kormány, hogy az üzemanyagárak idővel csökkennek majd, akkor a várható forgalombővülés miatt eleve több bevétellel lehet számolni. Közben az is igaz, hogy ilyen mértékű növekedés még akkor sem tűnik reálisnak, ha jövőre hirtelen kimondottan olcsóvá válik az üzemanyag, tehát ha növekszik is a forgalom és ezáltal több pénz érkezik az útdíjakból, ez a költségvetési terv az útdíjak növelése nélkül nem tűnik tarthatónak.
Forrás: Index, Portfólió, Magyarország Kormánya

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
