Egy idős pap vezette a személyautót, ami megállt a sztrádán. A nem sokkal mögötte érkező kamion sofőrjének esélye sem volt arra, hogy megálljon, belerohant a kocsiba. Az autó sofőrjét már nem tudták megmenteni a mentők.
Kamion halad az M7-es autópálya külső sávjában, szabályos tempóval, a külső sávban. A sofőr hirtelen észreveszi, hogy egy személyautó áll előtte, a sáv közepén. Az ütközést már nem tudja elkerülni, a baleset tragikus véget ért. Nem tűnik bonyolultnak az ügy, ám egy ponton mégis felvetődik a kérdés: ki a felelős? A furcsa és tragikus eset körülményeit ezúttal is Dr. Kozma Tamással és Dr. Tajti Szabolccsal, a www.karterito.hu szakértő jogászaival boncolgatjuk.
A baleset a Velencei-tó közelében történt, a helyszínre érkező mentősök már csak az autót vezető 88 éves lelkész bácsi halálát tudták megállapítani, a rendőrök pedig azt, hogy a fehér Peugeot valóban állt az ütközés pillanatában. Egy megdöbbentő körülményre is azonnal fény derült: az autó motorja járt és a kézifék be volt húzva. Innen indult hát a vizsgálat az ügyben, amellyel kapcsolatban az alapvető feltételezés az volt, hogy az idős úr valószínűleg rosszullét miatt állt meg és az ütközés pillanatában már nem is élt, külsérelmi nyomokat sem találtak rajta. Természetesen felboncolták, ahol megállapították, hogy az első feltételezések tévesek voltak: a bácsi halálát az okozta, hogy komoly érelmeszesedése volt, így a nagy erejű ütközés hatására a teste annyira megfeszült, hogy a mellkasi főverőér kettős szakadása miatt gyakorlatilag befelé vérzett el. Ezért nem láttak sem a mentősök, sem a helyszínelők külső nyomokat a testén. Ráadásul járulékos sérülésként többszörös bordatörést is szenvedett, valószínűleg az újraélesztés közben, mivel idős korából adódóan annyira gyengék, porózusak voltak már a csontjai, hogy nem bírták a mellkaskompressziót. Utólag már egyértelművé vált, hogy esélytelen volt vele a helyszínen bármit is kezdeni. A figyelem rögtön arra terelődött, hogy miért állt meg, illetve hogyan lehetett egyáltalán ilyen állapotban jogosítványa.

Szóbeszéd alapján már korábban is voltak orientációs problémái, így valószínűleg ezért fékezett állóra az út közepén. Így, hogy végül is az ütközésbe halt bele, azonnal meg is vádolták a kamion vezetőjét halálos közúti baleset gondatlan okozásával és természetesen a jogosítványát is bevonta a hatóság. Innentől kezdve – mivel kamerafelvétel a balesetről nem volt, csupán a percekkel korábban készült felvétel, ahol még mindketten haladtak - műszaki szakértőt rendeltek ki, az ő feladata volt a körülmények megállapítása. Büntetőügyekben alapvető szempont az ártatlanság vélelme és a szakértői vélemények ezt úgy tükrözik, hogy a terhelt számára legkedvezőbb tényeket, adatokat veszik figyelembe a szakvélemény megalkotása során. A modellezés során megállapították, hogy 80 km/órás sebességről kb. 67-72km/órára lassulva történt az ütközés. Ez a kismértékű lassulás annak köszönhető, hogy autópályán, különösen gyér forgalom mellett, amilyen a baleset idején is volt, az ember nem számít arra, hogy előtte álló autóval találkozik a sávjában. Sűrűbb forgalomban könnyebb lett volna mihez viszonyítani a gépjárművek mozgását. Viszont azt, hogy áll, az adott forgalmi körülmények között csupán 45-50 méter távolságból észlelhette egyértelműen a kamionsofőr, amikor már a környező tereptárgyakhoz tudta viszonyítani. Így működik az emberi érzékelés, ahhoz, hogy az agyunk dekódolja a szemünk által először érzékelt, majd továbbított adatokat, ahhoz kellenek a támpontok. Ettől a pillanattól tudja a sofőr elhatározni a vészfékezést, amire nagyságrendileg két másodperce marad a vezetőnek, hogy döntsön, majd cselekedjen. Reálisan a fele idő elmegy a döntéssel, illetve mire felfogja, hogy mit is lát pontosan, majd a maradék idő az akcióval és a valódi lassulással.
A kiegészítő szakvélemény kitér arra is, hogy egy ennyire váratlan szituáció, amire adott körülmények között reálisan nem kell számítani, még növeli is ezt a reakcióidőt. Ezeknek a szakvéleményeknek a hatására végül már a nyomozati szakaszban megszüntették az eljárást a kamionsofőrrel szemben, bizonyíthatóság hiányában nem került bíróságra az ügy. Mindenesetre ha úgy érzékeljük, hogy nagy a sebességkülönbség az előttünk haladóhoz képest, az váljon gyanússá és inkább jóval előbb kezdjünk el lassítani, minthogy túl késő legyen -hatványozottan igaz ez az autópályán közlekedésre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
