Van ellenszere a gyorshajtásnak, de egyelőre hiányzik az utakról
A tudomány szerint az átlagsebesség növelése, ezzel összefüggésben a gyorshajtás hozzájárult a balesetek számának növekedéséhez. Az átlagsebesség-mérés megoldást jelenthetne, és bár a vonatkozó jogszabály ismeri ezt az alternatívát több mint egy évtizede, mégsem jelent meg sehol. Legalábbis idehaza.
Felemásak a legújabb baleseti statisztikák. A rendőrségi adatok szerint januártól október végéig 12 361 személysérüléses baleset történt az utakon, ami 3,4 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A halálos áldozattal járó balesetek száma ugyanakkor 5 százalékkal 371-re csökkent, a halálos áldozatok száma 7,6 százalékkal 426 főre mérséklődött. A személysérüléses balesetek legnagyobb része, 29 százaléka gyorshajtással magyarázható. Érdemes azonban megkülönböztetni az abszolút és a relatív gyorshajtást, amelyről a Kreszprofesszor írt még korábban részletes cikket.
Miért van ennyi gyorshajtó?
Az M1-esen, az M5-ösön és a 2/a úton is hatalmas útépítések zajlanak, ezért teleszórták őket sebességkorlátozó táblákkal. Kit érdekel ez? Sokszor senkit.

A lényeg az, hogy a baleseteknél nincs elkülönítve, hogy abszolút gyorshajtás miatt történt, azaz átlépte a megengedett sebességet az autós. Vagy a körülményekhez képest vezetett gyorsan, mondjuk ködben, esős időben ment gyorsan, és ezért karambolozott. A rendőrségi statisztikából pedig az sem derül ki, hogy ki milyen mértékben felelős a balesetért. Hiszen mondjuk valaki városban, 50 km/h-s limitnél ment 70 km/h-val, és ment neki egy autónak, aki egyébként nem adta meg az elsőbbséget a gyorsan hajtónak. (Persze lehet, ha 50 km/h-val halad, akkor el tudja kerülni a balesetet, mindenesetre ez nem látszik a száraz statisztikákból.)
A számok ijesztőek
A gyorshajtásnak pedig szoros kapcsolata van a balesetekkel. A 2020-ban elhunyt dr. Holló Péter, a közlekedéstudományok egyik legnevesebb hazai szakértője számos tanulmányában foglalkozott többek között ezzel a kérdéssel. Az egyik - 2008-ban a Magyar Tudományban publikált - elemzésből kiderül, hogy az átlagsebesség 10 százalékos növekedésével párhuzamosan az elhunytak száma törvényszerűen 50 százalékkal lesz magasabb.
"Ez az összefüggés mindenütt igaz, mert alapvető fizikai és biomechanikai törvényszerűségeken alapul" - áll a tanulmányban, amely szerint Rune Elvik norvég kutató még 2004-ben készült modellje megerősítette Nilsson korábbi számítását. Nem lehet elégszer hangsúlyozni azt a kutatások százaival alátámasztott összefüggést, Göran Nilsson úgynevezett számítását, amely igazolja, hogy a baleseti halottak száma az átlagsebesség változásának negyedik hatványa szerint módosul. Elvik azzal pontosította a modellt, hogy a meghaltak száma nem az átlagsebesség-változás negyedik, hanem négy és feledik hatványa szerint módosul.
Hogyan mérnek?
A gyorshajtással szemben a rendőrség fix és mozgó traffipaxokkal védekezik, ezeknek a baja, hogy egy-egy pontban mérik az autók aktuális sebességét. Az átlagsebesség-mérés ugyanakkor alkalmas lenne arra, hogy egy-egy adott úton, például sztrádaszakaszon mérje a sebességet. A megoldás lényege, hogy két vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési keresztmetszetben rögzíti a jármű elhaladásának idejét, és az egyes érzékelések között eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet.

Az átlagsebesség-mérésre és annak kedvező hatásaira több nemzetközi példa van az elmúlt évtizedekből. Hollandiában az A13-as sztrádán a bevezetés után a balesetek száma a felére csökkent, az autósok mindössze fél százaléka lépte át a megengedett sebességet. Ausztriában a Kaisermühlen autópálya-alagútban is megjelent ez a rendszer, ennek eredményeként a megengedett 80 km/h-s maximális sebesség helyett jellemzően 73-75 km/h-val közlekedtek az autók, míg előtte 85 km/h volt a megszokott. A sebességcsökkenésnek szerepe lehetett abban, hogy az alagútban a balesetek száma harmadával esett vissza, a halálos baleseteké pedig 50 százalékkal.
"Nemzetközi eredmények alapján kijelenthető, hogy az átlagsebesség-mérést megvalósító sebesség-ellenőrző rendszerek segítségével jelentősen csökkenthető a gyorshajtók aránya" - írta dr. Sándor Zsolt okleveles közlekedésmérnök a Közlekedéstudományi Szemlében 2020-ban, a Gyorsforgalmi útszakaszok forgalmi elemzése az átlagsebesség-mérés módszerével című tanulmányában. (Itt csak pár fontosabb megállapítás szerepel a szakcikkekből, de érdemes mindkettőt elolvasni a teljes kép kedvéért.) A tanulmány középpontjában a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató által üzemeltetett útdíjfizetési ellenőrzési infrastruktúrával lefedett szakaszra koncentrálódott. "A nemzetközi gyakorlatok azt mutatják, hogy az ellenőrzési rendszer bevezetését követően a teljes forgalom kevesebb, mint 1 százaléka lépi át a maximális sebességet. A közvetlen bírságbevételek alakulása függ a tűréshatártól és az egyes gyorshajtási tartományokhoz tartozó díjtételektől. Lényeges, hogy az ilyen ellenőrző rendszereknek az elsődleges céljuk nem a bírságbevételek növelése, hanem a közlekedésbiztonság javítása" - derül ki a cikkből.
Sokan mellette vannak
Érdekes, hogy a magyar autósok nagy része támogatná a megoldást. Legalábbis erre jutott a 2022 márciusában a Pulzus Kutató által a Napi.hu megbízásából készített reprezentatív felmérés, amely szerint az autósok 80 százaléka szerint lenne helye az átlagsebesség-mérésnek a gyorshajtás visszaszorítása érdekében.

Tehát az adatok, nemzetközi példák és a felmérés eredménye szerint is lenne létjogosultsága a magyar utakon az átlagsebesség-mérésnek, ám egyelőre nem került sor a bevezetésére. Pedig a jogszabályban fogalomként már régóta szerepel. A vonatkozó 2008-as rendelet szerint "az átlagsebesség-ellenőrző rendszer: olyan ellenőrző berendezésekből kialakított rendszer, amely kiszámítja a jármű átlagsebességét meghatározott útszakaszon". Azaz a jogszabály már ismeri, de még nem jelent meg sehol.
Megkerestük a közlekedésért felelős szaktárcát, a Technológiai és Ipari Minisztériumot (TIM), hogy tervezik-e az átlagsebesség-mérés bevezetését. Ha igen mikor, ha nem, akkor miért nem, ám cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Megjegyzés: A napokban történt kormányátalakítás eredményeként a közlekedési ügyek átkerülnek a TIM-től a Lázár János vezette tárcához. Kérdéseinket az új minisztériumnak is feltesszük majd.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
