Van ellenszere a gyorshajtásnak, de egyelőre hiányzik az utakról
A tudomány szerint az átlagsebesség növelése, ezzel összefüggésben a gyorshajtás hozzájárult a balesetek számának növekedéséhez. Az átlagsebesség-mérés megoldást jelenthetne, és bár a vonatkozó jogszabály ismeri ezt az alternatívát több mint egy évtizede, mégsem jelent meg sehol. Legalábbis idehaza.
Felemásak a legújabb baleseti statisztikák. A rendőrségi adatok szerint januártól október végéig 12 361 személysérüléses baleset történt az utakon, ami 3,4 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A halálos áldozattal járó balesetek száma ugyanakkor 5 százalékkal 371-re csökkent, a halálos áldozatok száma 7,6 százalékkal 426 főre mérséklődött. A személysérüléses balesetek legnagyobb része, 29 százaléka gyorshajtással magyarázható. Érdemes azonban megkülönböztetni az abszolút és a relatív gyorshajtást, amelyről a Kreszprofesszor írt még korábban részletes cikket.
Miért van ennyi gyorshajtó?
Az M1-esen, az M5-ösön és a 2/a úton is hatalmas útépítések zajlanak, ezért teleszórták őket sebességkorlátozó táblákkal. Kit érdekel ez? Sokszor senkit.

A lényeg az, hogy a baleseteknél nincs elkülönítve, hogy abszolút gyorshajtás miatt történt, azaz átlépte a megengedett sebességet az autós. Vagy a körülményekhez képest vezetett gyorsan, mondjuk ködben, esős időben ment gyorsan, és ezért karambolozott. A rendőrségi statisztikából pedig az sem derül ki, hogy ki milyen mértékben felelős a balesetért. Hiszen mondjuk valaki városban, 50 km/h-s limitnél ment 70 km/h-val, és ment neki egy autónak, aki egyébként nem adta meg az elsőbbséget a gyorsan hajtónak. (Persze lehet, ha 50 km/h-val halad, akkor el tudja kerülni a balesetet, mindenesetre ez nem látszik a száraz statisztikákból.)
A számok ijesztőek
A gyorshajtásnak pedig szoros kapcsolata van a balesetekkel. A 2020-ban elhunyt dr. Holló Péter, a közlekedéstudományok egyik legnevesebb hazai szakértője számos tanulmányában foglalkozott többek között ezzel a kérdéssel. Az egyik - 2008-ban a Magyar Tudományban publikált - elemzésből kiderül, hogy az átlagsebesség 10 százalékos növekedésével párhuzamosan az elhunytak száma törvényszerűen 50 százalékkal lesz magasabb.
"Ez az összefüggés mindenütt igaz, mert alapvető fizikai és biomechanikai törvényszerűségeken alapul" - áll a tanulmányban, amely szerint Rune Elvik norvég kutató még 2004-ben készült modellje megerősítette Nilsson korábbi számítását. Nem lehet elégszer hangsúlyozni azt a kutatások százaival alátámasztott összefüggést, Göran Nilsson úgynevezett számítását, amely igazolja, hogy a baleseti halottak száma az átlagsebesség változásának negyedik hatványa szerint módosul. Elvik azzal pontosította a modellt, hogy a meghaltak száma nem az átlagsebesség-változás negyedik, hanem négy és feledik hatványa szerint módosul.
Hogyan mérnek?
A gyorshajtással szemben a rendőrség fix és mozgó traffipaxokkal védekezik, ezeknek a baja, hogy egy-egy pontban mérik az autók aktuális sebességét. Az átlagsebesség-mérés ugyanakkor alkalmas lenne arra, hogy egy-egy adott úton, például sztrádaszakaszon mérje a sebességet. A megoldás lényege, hogy két vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési keresztmetszetben rögzíti a jármű elhaladásának idejét, és az egyes érzékelések között eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet.

Az átlagsebesség-mérésre és annak kedvező hatásaira több nemzetközi példa van az elmúlt évtizedekből. Hollandiában az A13-as sztrádán a bevezetés után a balesetek száma a felére csökkent, az autósok mindössze fél százaléka lépte át a megengedett sebességet. Ausztriában a Kaisermühlen autópálya-alagútban is megjelent ez a rendszer, ennek eredményeként a megengedett 80 km/h-s maximális sebesség helyett jellemzően 73-75 km/h-val közlekedtek az autók, míg előtte 85 km/h volt a megszokott. A sebességcsökkenésnek szerepe lehetett abban, hogy az alagútban a balesetek száma harmadával esett vissza, a halálos baleseteké pedig 50 százalékkal.
"Nemzetközi eredmények alapján kijelenthető, hogy az átlagsebesség-mérést megvalósító sebesség-ellenőrző rendszerek segítségével jelentősen csökkenthető a gyorshajtók aránya" - írta dr. Sándor Zsolt okleveles közlekedésmérnök a Közlekedéstudományi Szemlében 2020-ban, a Gyorsforgalmi útszakaszok forgalmi elemzése az átlagsebesség-mérés módszerével című tanulmányában. (Itt csak pár fontosabb megállapítás szerepel a szakcikkekből, de érdemes mindkettőt elolvasni a teljes kép kedvéért.) A tanulmány középpontjában a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató által üzemeltetett útdíjfizetési ellenőrzési infrastruktúrával lefedett szakaszra koncentrálódott. "A nemzetközi gyakorlatok azt mutatják, hogy az ellenőrzési rendszer bevezetését követően a teljes forgalom kevesebb, mint 1 százaléka lépi át a maximális sebességet. A közvetlen bírságbevételek alakulása függ a tűréshatártól és az egyes gyorshajtási tartományokhoz tartozó díjtételektől. Lényeges, hogy az ilyen ellenőrző rendszereknek az elsődleges céljuk nem a bírságbevételek növelése, hanem a közlekedésbiztonság javítása" - derül ki a cikkből.
Sokan mellette vannak
Érdekes, hogy a magyar autósok nagy része támogatná a megoldást. Legalábbis erre jutott a 2022 márciusában a Pulzus Kutató által a Napi.hu megbízásából készített reprezentatív felmérés, amely szerint az autósok 80 százaléka szerint lenne helye az átlagsebesség-mérésnek a gyorshajtás visszaszorítása érdekében.

Tehát az adatok, nemzetközi példák és a felmérés eredménye szerint is lenne létjogosultsága a magyar utakon az átlagsebesség-mérésnek, ám egyelőre nem került sor a bevezetésére. Pedig a jogszabályban fogalomként már régóta szerepel. A vonatkozó 2008-as rendelet szerint "az átlagsebesség-ellenőrző rendszer: olyan ellenőrző berendezésekből kialakított rendszer, amely kiszámítja a jármű átlagsebességét meghatározott útszakaszon". Azaz a jogszabály már ismeri, de még nem jelent meg sehol.
Megkerestük a közlekedésért felelős szaktárcát, a Technológiai és Ipari Minisztériumot (TIM), hogy tervezik-e az átlagsebesség-mérés bevezetését. Ha igen mikor, ha nem, akkor miért nem, ám cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Megjegyzés: A napokban történt kormányátalakítás eredményeként a közlekedési ügyek átkerülnek a TIM-től a Lázár János vezette tárcához. Kérdéseinket az új minisztériumnak is feltesszük majd.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
