Van ellenszere a gyorshajtásnak, de egyelőre hiányzik az utakról

2022.12.05. 06:05

A tudomány szerint az átlagsebesség növelése, ezzel összefüggésben a gyorshajtás hozzájárult a balesetek számának növekedéséhez. Az átlagsebesség-mérés megoldást jelenthetne, és bár a vonatkozó jogszabály ismeri ezt az alternatívát több mint egy évtizede, mégsem jelent meg sehol. Legalábbis idehaza.

Felemásak a legújabb baleseti statisztikák. A rendőrségi adatok szerint januártól október végéig 12 361 személysérüléses baleset történt az utakon, ami 3,4 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A halálos áldozattal járó balesetek száma ugyanakkor 5 százalékkal 371-re csökkent, a halálos áldozatok száma 7,6 százalékkal 426 főre mérséklődött. A személysérüléses balesetek legnagyobb része, 29 százaléka gyorshajtással magyarázható. Érdemes azonban megkülönböztetni az abszolút és a relatív gyorshajtást, amelyről a Kreszprofesszor írt még korábban részletes cikket.

Kapcsolódó
Miért van ennyi gyorshajtó?

Miért van ennyi gyorshajtó?

Az M1-esen, az M5-ösön és a 2/a úton is hatalmas útépítések zajlanak, ezért teleszórták őket sebességkorlátozó táblákkal. Kit érdekel ez? Sokszor senkit.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

A lényeg az, hogy a baleseteknél nincs elkülönítve, hogy abszolút gyorshajtás miatt történt, azaz átlépte a megengedett sebességet az autós. Vagy a körülményekhez képest vezetett gyorsan, mondjuk ködben, esős időben ment gyorsan, és ezért karambolozott. A rendőrségi statisztikából pedig az sem derül ki, hogy ki milyen mértékben felelős a balesetért. Hiszen mondjuk valaki városban, 50 km/h-s limitnél ment 70 km/h-val, és ment neki egy autónak, aki egyébként nem adta meg az elsőbbséget a gyorsan hajtónak. (Persze lehet, ha 50 km/h-val halad, akkor el tudja kerülni a balesetet, mindenesetre ez nem látszik a száraz statisztikákból.)

A számok ijesztőek

A gyorshajtásnak pedig szoros kapcsolata van a balesetekkel. A 2020-ban elhunyt dr. Holló Péter, a közlekedéstudományok egyik legnevesebb hazai szakértője számos tanulmányában foglalkozott többek között ezzel a kérdéssel. Az egyik - 2008-ban a Magyar Tudományban publikált - elemzésből kiderül, hogy az átlagsebesség 10 százalékos növekedésével párhuzamosan az elhunytak száma törvényszerűen 50 százalékkal lesz magasabb.

"Ez az összefüggés mindenütt igaz, mert alapvető fizikai és biomechanikai törvényszerűségeken alapul" - áll a tanulmányban, amely szerint Rune Elvik norvég kutató még 2004-ben készült modellje megerősítette Nilsson korábbi számítását. Nem lehet elégszer hangsúlyozni azt a kutatások százaival alátámasztott összefüggést, Göran Nilsson úgynevezett számítását, amely igazolja, hogy a baleseti halottak száma az átlagsebesség változásának negyedik hatványa szerint módosul. Elvik azzal pontosította a modellt, hogy a meghaltak száma nem az átlagsebesség-változás negyedik, hanem négy és feledik hatványa szerint módosul.

Hogyan mérnek?

A gyorshajtással szemben a rendőrség fix és mozgó traffipaxokkal védekezik, ezeknek a baja, hogy egy-egy pontban mérik az autók aktuális sebességét. Az átlagsebesség-mérés ugyanakkor alkalmas lenne arra, hogy egy-egy adott úton, például sztrádaszakaszon mérje a sebességet. A megoldás lényege, hogy két vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési keresztmetszetben rögzíti a jármű elhaladásának idejét, és az egyes érzékelések között eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Az átlagsebesség-mérésre és annak kedvező hatásaira több nemzetközi példa van az elmúlt évtizedekből. Hollandiában az A13-as sztrádán a bevezetés után a balesetek száma a felére csökkent, az autósok mindössze fél százaléka lépte át a megengedett sebességet. Ausztriában a Kaisermühlen autópálya-alagútban is megjelent ez a rendszer, ennek eredményeként a megengedett 80 km/h-s maximális sebesség helyett jellemzően 73-75 km/h-val közlekedtek az autók, míg előtte 85 km/h volt a megszokott. A sebességcsökkenésnek szerepe lehetett abban, hogy az alagútban a balesetek száma harmadával esett vissza, a halálos baleseteké pedig 50 százalékkal.

"Nemzetközi eredmények alapján kijelenthető, hogy az átlagsebesség-mérést megvalósító sebesség-ellenőrző rendszerek segítségével jelentősen csökkenthető a gyorshajtók aránya" - írta dr. Sándor Zsolt okleveles közlekedésmérnök a Közlekedéstudományi Szemlében 2020-ban, a Gyorsforgalmi útszakaszok forgalmi elemzése az átlagsebesség-mérés módszerével című tanulmányában. (Itt csak pár fontosabb megállapítás szerepel a szakcikkekből, de érdemes mindkettőt elolvasni a teljes kép kedvéért.) A tanulmány középpontjában a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató által üzemeltetett útdíjfizetési ellenőrzési infrastruktúrával lefedett szakaszra koncentrálódott. "A nemzetközi gyakorlatok azt mutatják, hogy az ellenőrzési rendszer bevezetését követően a teljes forgalom kevesebb, mint 1 százaléka lépi át a maximális sebességet. A közvetlen bírságbevételek alakulása függ a tűréshatártól és az egyes gyorshajtási tartományokhoz tartozó díjtételektől. Lényeges, hogy az ilyen ellenőrző rendszereknek az elsődleges céljuk nem a bírságbevételek növelése, hanem a közlekedésbiztonság javítása" - derül ki a cikkből.

Sokan mellette vannak

Érdekes, hogy a magyar autósok nagy része támogatná a megoldást. Legalábbis erre jutott a 2022 márciusában a Pulzus Kutató által a Napi.hu megbízásából készített reprezentatív felmérés, amely szerint az autósok 80 százaléka szerint lenne helye az átlagsebesség-mérésnek a gyorshajtás visszaszorítása érdekében.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Tehát az adatok, nemzetközi példák és a felmérés eredménye szerint is lenne létjogosultsága a magyar utakon az átlagsebesség-mérésnek, ám egyelőre nem került sor a bevezetésére. Pedig a jogszabályban fogalomként már régóta szerepel. A vonatkozó 2008-as rendelet szerint "az átlagsebesség-ellenőrző rendszer: olyan ellenőrző berendezésekből kialakított rendszer, amely kiszámítja a jármű átlagsebességét meghatározott útszakaszon". Azaz a jogszabály már ismeri, de még nem jelent meg sehol.

Megkerestük a közlekedésért felelős szaktárcát, a Technológiai és Ipari Minisztériumot (TIM), hogy tervezik-e az átlagsebesség-mérés bevezetését. Ha igen mikor, ha nem, akkor miért nem, ám cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Megjegyzés: A napokban történt kormányátalakítás eredményeként a közlekedési ügyek átkerülnek a TIM-től a Lázár János vezette tárcához. Kérdéseinket az új minisztériumnak is feltesszük majd.)

Az oldalról ajánljuk

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

22 perce
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16