Gyorshajtás: a magyaroknak elege lett
A gyorshajtás elleni jó megoldás az átlagsebesség-mérés. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült felmérése pedig egyértelmű eredményt hozott.
A gyorshajtás visszaszorítására a nemzetközi tapasztalatok alapján az egyik legjobb módszer az úgynevezett átlagsebesség-mérés (section control). Erről már több cikkben – például ebben és ebben – írtunk, a lényeg, hogy végtelenül egyszerű megoldásról van szó: kettő vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési pont, mondjuk kamera rögzíti, mikor ment el ott az adott autó, és az eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet. A vonatkozó magyar jogszabály már 2010 előtt is ismerte és pontosan meghatározta az átlagsebesség-mérés definícióját, az országban számos helyre telepített fix traffipaxok mellett az útdíjfigyelő kamerák is elméletileg alkalmasak lehetnek rá, igaz, informatikai fejlesztés kellene hozzá.
Tehát az infrastruktúra nagyrészt adott, a jogszabály is ismeri, mégsem történik semmi. A Fővárosi Önkormányzat a napokban fogadta el a budapesti közlekedésbiztonsági stragégiát, amelyben szerepel az is, hogy
Célunk, hogy véget vessünk a gyorshajtásnak Budapesten, ezért sebességmérő hálózat (lokális és átlagsebesség-mérés is) kiépítését kezdeményezzük.
A stratégia februári publikálása után kétszer is kerestük e-mailben a Fővárosi Önkormányzatot, hogy ez pontosan mit jelent, és milyen lépéseket terveznek, válasz egyszer sem érkezett (amennyiben reagálnak a kérdéseinkre, frissítjük a cikket). Tehát a főváros szeretne átlagsebesség-mérést, bár nem tudjuk, hogyan.
Egy országos átlagsebesség-mérési rendszer viszont más tészta, ahhoz kellene a rendőrség is, a jogszabályok esetleges módosítása miatt pedig a szaktárca is. Megkeresésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közölte, hogy
Magyarországon a közúti járművek átlagsebességének ellenőrzése nincs napirenden.
Utána megkérdeztük, hogy miért nincs napirenden, erre válaszként az jött, hogy a korábbi reakció az irányadó, azaz nincs napirenden és kész. Indoklás nincs.
A magyarok véleménye egyértelmű
A rendőrség hozzáállása azért érdekes, mert a traffipaxok hibahatárának eltörlését magyarázó közleményekben rendre kiemelt célként szerepelt a gyorshajtások visszaszorítása.
Arra is kíváncsiak voltunk, mi a véleménye a magyaroknak a kérdésről. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült kutatása alapján egyértelmű a helyzet: a magyarok döntő többsége, 72 százaléka bevezetné az átlagsebesség-mérést. A megkérdezetteknek mindössze hatoda mondana nemet.


A nők inkább támogatják a lépést, mint a férfiak, de mindkét nem esetében a túlnyomó többség a bevezetés mellett van.

Korosztályos bontás alapján vannak komolyabb eltérések. A 60 évnél időssebbek között tízből kilencen "mérnék az átlagsebességet". A legfiatalabbak - 18-39 évesek - táborában tízből csak alig hatan, mindenesetre a többség azért itt is megvan.

Az iskolázottság nem befolyásolja jelentősen a véleményeket: az alap-, középfokú végzettségűek, valamint a diplomások 68-74 százaléka igennel választolt a kérdésre.

A lakóhely szerinti eredmények alapján pedig az látszik, hogy a községekben élők szeretnék leginkább, a kisebb városokban visszafogottabb az átlagsebesség-mérés támogatottsága. Ugyanakkor itt is igaz, hogy mindenhol 50 százalék felett vannak az igenek.

A felmérés eredményei alapján tehát a magyarok zöme szívesen látná az a sebességmérési módszert.
Persze az is tény, hogy az átlagsebesség-mérés sem teljesen csodafegyver, abban az értelemben például, hogy az Árpád hídon tragédiát okozó kreténeket azonnal nem tudja kiszűrni. Ha azonban például a hídon – ahol régóta esténként, de van hogy nappal is bőven 100 felett közlekedik néhány tahó – régóta lenne mindkét hídfőnél átlagsebesség-mérési pont akkor talán kevesebb lenne belőlük, és így jó eséllyel az ottani balesetek száma is csökkenhetne. Emellett van azért még jó pár hely Budapesten és országszerte, ahol számos autós versenypályának használja az utakat.
Emellett persze a szankcionálási rendszert is át kellene szabni. Például jelentős gyorshajtásnál, mondjuk 70 helyett 150-nél nem feltétlenül csak egy 300 ezres csekkre lenne szükség, hanem egy időre el lehetne búcsúzni a jogsitól. Nemzetközi példa van az utóbbira, az olaszoknál, ha valaki 40-60 km/h-s vagy annál komolyabb sebesség-túllépés esetén forintban számolva 200 ezres - 1,2 milliós bírságot szabnak ki és elvehetik a jogosítványt.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
