2023.07.04. 06:03

A gyorshajtás elleni jó megoldás az átlagsebesség-mérés. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült felmérése pedig egyértelmű eredményt hozott.

A gyorshajtás visszaszorítására a nemzetközi tapasztalatok alapján az egyik legjobb módszer az úgynevezett átlagsebesség-mérés (section control). Erről már több cikkben – például ebben és ebben – írtunk, a lényeg, hogy végtelenül egyszerű megoldásról van szó: kettő vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési pont, mondjuk kamera rögzíti, mikor ment el ott az adott autó, és az eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet. A vonatkozó magyar jogszabály már 2010 előtt is ismerte és pontosan meghatározta az átlagsebesség-mérés definícióját, az országban számos helyre telepített fix traffipaxok mellett az útdíjfigyelő kamerák is elméletileg alkalmasak lehetnek rá, igaz, informatikai fejlesztés kellene hozzá. 

Tehát az infrastruktúra nagyrészt adott, a jogszabály is ismeri, mégsem történik semmi. A Fővárosi Önkormányzat a napokban fogadta el a budapesti közlekedésbiztonsági stragégiát, amelyben szerepel az is, hogy 

Célunk, hogy véget vessünk a gyorshajtásnak Budapesten, ezért sebességmérő hálózat (lokális és átlagsebesség-mérés is) kiépítését kezdeményezzük.

A stratégia februári publikálása után kétszer is kerestük e-mailben a Fővárosi Önkormányzatot, hogy ez pontosan mit jelent, és milyen lépéseket terveznek, válasz egyszer sem érkezett (amennyiben reagálnak a kérdéseinkre, frissítjük a cikket). Tehát a főváros szeretne átlagsebesség-mérést, bár nem tudjuk, hogyan. 

Egy országos átlagsebesség-mérési rendszer viszont más tészta, ahhoz kellene a rendőrség is, a jogszabályok esetleges módosítása miatt pedig a szaktárca is. Megkeresésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közölte, hogy 

Magyarországon a közúti járművek átlagsebességének ellenőrzése nincs napirenden.

Utána megkérdeztük, hogy miért nincs napirenden, erre válaszként az jött, hogy a korábbi reakció az irányadó, azaz nincs napirenden és kész. Indoklás nincs. 

A magyarok véleménye egyértelmű

A rendőrség hozzáállása azért érdekes, mert a traffipaxok hibahatárának eltörlését magyarázó közleményekben rendre kiemelt célként szerepelt a gyorshajtások visszaszorítása. 

Arra is kíváncsiak voltunk, mi a véleménye a magyaroknak a kérdésről. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült kutatása alapján egyértelmű a helyzet: a magyarok döntő többsége, 72 százaléka bevezetné az átlagsebesség-mérést. A megkérdezetteknek mindössze hatoda mondana nemet. 

grafikon 1.png

A nők inkább támogatják a lépést, mint a férfiak, de mindkét nem esetében a túlnyomó többség a bevezetés mellett van. 

grafikon 2.png

Korosztályos bontás alapján vannak komolyabb eltérések. A 60 évnél időssebbek között tízből kilencen "mérnék az átlagsebességet". A legfiatalabbak - 18-39 évesek - táborában tízből csak alig hatan, mindenesetre a többség azért itt is megvan. 

grafikon 3.png

Az iskolázottság nem befolyásolja jelentősen a véleményeket: az alap-, középfokú végzettségűek, valamint a diplomások 68-74 százaléka igennel választolt a kérdésre. 

grafikon 4.png

A lakóhely szerinti eredmények alapján pedig az látszik, hogy a községekben élők szeretnék leginkább, a kisebb városokban visszafogottabb az átlagsebesség-mérés támogatottsága. Ugyanakkor itt is igaz, hogy mindenhol 50 százalék felett vannak az igenek. 

grafikon 5.png

A felmérés eredményei alapján tehát a magyarok zöme szívesen látná az a sebességmérési módszert.

Persze az is tény, hogy az átlagsebesség-mérés sem teljesen csodafegyver, abban az értelemben például, hogy az Árpád hídon tragédiát okozó kreténeket azonnal nem tudja kiszűrni. Ha azonban például a hídon – ahol régóta esténként, de van hogy nappal is bőven 100 felett közlekedik néhány tahó – régóta lenne mindkét hídfőnél átlagsebesség-mérési pont akkor talán kevesebb lenne belőlük, és így jó eséllyel az ottani balesetek száma is csökkenhetne. Emellett van azért még jó pár hely Budapesten és országszerte, ahol számos autós versenypályának használja az utakat. 

Emellett persze a szankcionálási rendszert is át kellene szabni. Például jelentős gyorshajtásnál, mondjuk 70 helyett 150-nél nem feltétlenül csak egy 300 ezres csekkre lenne szükség, hanem egy időre el lehetne búcsúzni a jogsitól. Nemzetközi példa van az utóbbira, az olaszoknál, ha valaki 40-60 km/h-s vagy annál komolyabb sebesség-túllépés esetén forintban számolva 200 ezres - 1,2 milliós bírságot szabnak ki és elvehetik a jogosítványt. 

Az oldalról ajánljuk

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16