A magyar (rém)álom: 16 éves használt autók

7 népszerű használt, az öregedő magyar autóparkból

2023.10.16. 15:53

Jól tudjuk, hogy előre megyünk, és ennek egy kiváló példája a magyarországi autók átlagéletkora, ami évről évre töretlenül és megállíthatatlanul növekszik. Jelenleg 15,6 évnél járunk, és semmi nem utal arra, hogy a közeljövőben meglepetésszerűen megfiatalodna az autópark. De ha már ez a keserű valóság, legalább nézzük meg, hogy milyen népszerű, nagyjából ennyi idős típusokkal kedveskedik nekünk a hazai piac.

A KSH Excel-tábláiból ki lehet préselni az átlagéletkort, és azt is, hogy mely márkák a legnépszerűbbek Magyarországon. Probléma, hogy csak korcsoportok vannak: az egyikben a 6 és 15 év közötti autókat találjuk, a másik a 16 évnél öregebbeket gyűjti. Ez két óriási csoport: az előbbibe 1,35 millió autó tartozik, az utóbbiba 2,12 millió. Összesen 4,1 millió autó van Magyarországon, tehát az előbbi két korcsoporton felül csak 600 ezer marad.

További probléma, hogy a KSH-t nem érdeklik a típusok, csak a márkák. Az azonban ezek alapján is kiderült, hogy a 6 és 15 év közöttiek és a 16 évnél öregebbek között is az Opel a legnépszerűbb. A két korcsoport hét legnépszerűbb márkája az Opel, a Suzuki, a Volkswagen, a Ford, a Renault, a Toyota és a Skoda.

Szerencsére nemcsak a KSH, hanem a Datahouse is foglalkozik statisztikával: tőlük a legnépszerűbb típusokat is el tudtuk kérni. Így hát megnéztük, hogy a 2007-es és 2008-as gyártású – tehát a 15,6 éves átlagéletkorhoz legközelebb álló, 15 és 16 éves – autók közül mely típusok a legnépszerűbbek Magyarországon.

A gyűjtésnél a fő szervezőelv az volt, hogy az adott típus a hét legnépszerűbb márka magyarok által legkedveltebb, 2007 és 2008 közötti modellje legyen. Fontos adalék, hogy egy gyártótól csak egy modellt tettünk az összeállításba, illetve azt se árt megjegyezni, hogy a 2007-es és 2008-as autók összesített darabszámai szerepelnek majd.

Nézzük!

Igénybe vettem Balló Marci segítségét, aki gyakorlati tapasztalatokkal szolgált a különböző típusokkal kapcsolatban, így alább nepperinfókkal kiegészített, rövid ismertetőket találsz.

Opel Astra – 29 351 darab

A 15-16 éves autók között toronymagasan az Opel Astra a legnépszerűbb. Ennek az óriási darabszámnak az Astra esetén akad egy speciális oka is: ekkor már bőven lehetett kapni a 2007-ben bemutatott H Astrát, viszont 2007-ig még forgalmazták a G-t is Astra Classic II néven. Utóbbinak ott van jelentősége, hogy ezt akkoriban újautós mércével fillérekért kínálták, így sokaknak lehetett vonzó ajánlat a kifutó modell is.

Az Astra elsőre nem tűnik rossz választásnak, ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy a H széria nem öregszik szépen, és hajlamos különféle hibákat produkálni. Az Ecotec motorok gyakran fogyasztják az olajat, de elektronikai problémák is akadnak, illetve a rozsdásodás se idegen a típustól.

A külső és az enteriőr is unalmas, cserébe kevés pénzért ad tágas utas- és csomagteret, illetve pár alap kényelmi extrát. A mechanikai és elektronikai hibák réme azonban némileg árnyalja a megbízható típusról évtizedek alatt kialakult képet. Gyártották ötajtós, háromajtós, szedán, kombi, sőt, még keménytetős kabrió kivitelben is - utóbbi tetőmechanizmusa kifejezetten megbízhatatlan. A kínálat 800 ezertől indul, de inkább az egymillió és másfél millió között kínált, jobb kiállású példányokat érdemes nézegetni.

Suzuki Swift – 18 778 darab

2007-ben és 2008-ban már jó ideje futott a vasalónak is becézett Suzuki Swift. Ez az autó klasszisokkal modernebb és komfortosabb, mint a Magyarországon szintén igen elterjedt elődje. A hatalmas minőségbeli ugrás ellenére újkorában sem volt drága autó a negyedik generációs Swift, így nem meglepő, hogy sokan választották - adott esetben svájci frankos hitelre. 

Az elődjéhez hasonlóan remekül bírja a gyepálást: a legtöbb mechanikai eleme tartós és egyszerű, ezért a mai napig népszerű választás a használtpiacon, de azért van mire odafigyelni. A 2004 és 2010 között gyártott Swift beltere például nem állta ki az idő próbáját, szomorúan öregszik. Az 1,3 literes benzinessel szerelt példányok váltójára érdemes odafigyelni, mert 150 ezer kilométerenként fel kell újítani, de szerencsére külön iparág állt rá a javítására. Az ABS-kocka is szeret elfáradni, mert sokan sufniban szervizelik, nem szakszerűen, de leginkább soha nem cserélnek rajta fékfolyadékot. 

Vasaló Swiftből ötajtós és háromajtós kaszniváltozatok léteztek, a motorpalettán pedig 1,3 literes és 1,5 literes benzineseket, és 1,3 literes dízelt is találunk. A benzinesek közül az egyhármas remek, az egyötös kevésbé, mert hajlamos hengerfejesedni, a dízel pedig random elszakítja láncát, vagy megeszi a beletöltött olajat. 
A Swift egy tartós autó, de ebben a korban már bőven vannak elhasznált példányok is. Legnagyobb problémája, hogy már tíz éve is a "nem kell rá költeni" jegyében vették őket, és ezt be is tartották. A piac is tudja, hogy a Swift jó, így az árak egymilliónál kezdődnek, de a jobbakat inkább másfél millió fölött kínálják.

Ford Focus – 17 549 darab

2004 és 2010 között készült a második generációs Ford Focus, ami bár kevésbé néz ki ütősen, mint az elődje a maga korában, azért nem is egy csúnya autó. Az ügyes futómű itt is adott, és a helykínálat is megteszi. A belső a H Astráéhoz hasonlóan dögunalmas, de legalább vezetési élmény terén ad egy kis pluszt.

Egy időben a rendőrségnek is akadt belőle rengeteg, tehát mostoha körülmények között is kipróbált típusról van szó. Egyszerű, mint a facsipesz, gyakorlatilag minden szervizben értenek hozzá, ami nem is gond, mert a Focusnak is vannak ismert hibái. A piacon az egyhatos, 101 lóerős szívó benzinest érdemes keresni, vagy a szintén egyhatos, változó szelepvezérlésű 116 pacis kivitelt - mindkettő örökélet - cserébe nem eszik keveset és nem is túl erős. Az 1,8 literes és 2 literes változatok Mazda-eredetűek, és hajlamosak az olajfogyasztásra. A Focust gyártották 1,4 literes bezinmotorral is, de ezt csak kifejezetten óvatos sofőröknek ajánljuk, és azoknak, akik nem sietnek sehova. 

Az 1,6 literes és 2 literes dízelek alapvetően jók, de már benne vannak a korban, ezért szokásos, modern dízelekre jellemző költségek bármikor jelentkezhetnek, már csak azért is, mert szinte mind többszázezer kilométert futott.

Volt belőle ötajtós, háromajtós, szedán, kombi és kabrió, pont, mint az Astrából, tehát mindenki kedvére kiválaszthatja az ideális verziót. A magyar kínálat óriási: több száz eladó kettes Focus várja gazdáját a használtpiacon. A fáradtabbakat már 700 ezer körül utánunk hajítják, de a szebb, kevesebbet futott darabokat az egymillió és másfél millió forint közötti ársávban találjuk. A kettes Focus szeret rohadni, úgyhogy erre érdemes külön figyelmet fordítani az átnézésnél.

Skoda Fabia – 10 862 darab

A Skoda Fabia második generációja éppen 2007-ben érkezett és még ma is jóképű kisautó, ami egy fél fokkal felnőttesebb kiállású, mint a kategóriatársai. Kívülről tehát csinos, viszont a belső a legtöbb változatnál elég kopár, ezért érdemes olyat keresni, amiben a feketét feldobták némi vajszínnel, az sokat lendít rajta. A legmenőbb kivitel a Monte Carlo - ezeket órák alatt elviszik. 

A kettes Fabia nem egy ördöglakat, szervizelni még ma is emberi áron lehet, ráadásul rohadásra se nagyon hajlamos. A motorpalettán főleg kicsi, szívó és turbós benzineseket és kétféle TDI-t találunk. A Fabiához kínált, 1,6 literes CR TDI-ről már sokszor bebizonyosodott, hogy remek, így a benzineseken túl ezeket se érdemes elvetni, ahogy az 1,4 literes PD TDI-t sem. Utóbbi viszont hangos, gyakorlatilag nincs hangszigetelés, ezért olyan, mintha a motor az ölünkben zakatolna. A Fabiát szerelték 1,2 literes TSI-vel is, ami a Volkswagen turbós benzinesek világában nem egy rossz konstrukció, ha nem felejtik el időnként lecserélni a vezérműláncot. 

Második generációs Fabiából volt ötajtós és kombi, illetve ott van még a fura féltesó, vagyis a Roomster, mint alternatíva. Érdemes megjegyezni, hogy 2007-ben és 2008-ban még bőven kapható volt az előd Fabia is, így ebben az összesítésben még bőven akad abból a szériából. Értelmes állapotú kettes Fóbiát nagyjából 1,3 milliótól adnak, de a ritkább, magasabb felszereltségű példányokért akár kétmilliót is kérhetnek az eladók. A hasonló évjáratú előd lényegesen olcsóbb, abból egymillióért is találni jót - már amennyiben jónak tekinthetünk egy első generációs Fabiát. 

Toyota Yaris – 8 732 darab

A tartósság és megbízhatóság állócsillagának számít a Toyota Yaris. Újkorában is drágább volt, mint egy Suzuki, de jóval kifinomultabb is nála. A vonalvezetése bár hasonlít a Swiftére, a Yaris mégis valamivel bucibb, és kívülről kicsit jellegtelenebb is. A Yaris második generációjáért odavannak a hölgy autóvásárlók. 

A belső váratlanul tágas, és a középre rakott műszeregység miatt kicsit még érdekes is, ráadásul rengeteg a tárolórekesz. A csomagtér dupla padlós és remekül alakítható, a hátsó ülések hosszirányban csúsztathatók. A Yaris biztonságos is, hiszen a legtöbb eladó példányban találunk a vezető és utasoldali légzsákon túl térd, illetve függönylégzsákot is. 

A magyarországi Yarisok motorterében főleg 1 literes, 1,3 literes (1298 köbcenti), 1,33 literes (1329 köbcenti) és 1,8 literes benzineseket találunk, de elvétve akad néhány 1,4 literes dízel is. A benzinesek közül az egyhármas az igaz út, a többi hajlamos az olajfogyasztásra, javításuk többmillió forintba kerülhet, ezért kerülendők. Az egynégyes dízel kifejezetten tartós, viszont néhány példányt már részecskeszűrővel szereltek, ezeket érdemes kerülni. 

Az ötajtós és háromajtós kasznival is kínált, 2005-től gyártott kettes Yaris jóval ritkább a használtpiacon, mint a Swiftek. Ugyanakkor az meglepő fordulat, hogy a jó híre ellenére se drágult meg úgy, mint mondjuk a Honda Jazz, de azért egy árnyalatnyival többe kerül, mint egy Swift. Az értelmezhető állapotú darabokat 1,5 és 2 millió forint között érdemes keresni. Mivel durva típushibája nem igazán akad, egy egyhármas benzinessel még most is remek választás lehet.

Volkswagen Passat – 8 688 darab

Az eddigi autókhoz képest határozott kakukktojás a Volkswagen Passat, hiszen a felsoroltaknál jóval nagyobb és jelentősen többe is került újonnan. 2007 és 2008 közötti évjáratban a 2005-től gyártott B6-os generációt találjuk. A fura alakú, elöl és hátul nagy túlnyúlásokat hordó Passat nem a típus legszebb generációja, viszont a formája még így se rossz. 

A helykínálat a típustól elvárhatóan nagy, ahogy a csomagtér – főleg a kombié – könnyedén elnyeli egy család nyaralós cuccát. Viszont műszaki szempontból ebben a korban már több kihívással is küzdhet egy Passat (így a tulaja is): mivel magasabb kategóriájú autó, már kellően bonyolult és kifinomult ahhoz, hogy elég drága legyen szervizelni.

A magyarországi kínálatban főleg dízeleket találunk, abból viszont sokfélét: akad 1,6 literes CR, 1,9 literes PD és 2 literes PD és CR TDI is. Ezek egyébként elég megbízható motorok - a 2 literes PD befecskendezőire nem árt figyelni -, de általában a világ összes kilométere bennük van, azt meg tudjuk, hogy egy sokat futott dízel javítása sose igazán olcsó. A hatszögtengelyre érdemes figyelni, mert milliós kárt okozhat, ha elkopik - egy induló nagyszerviznél egyébként nem drága cserélni - , illetve rendszerint az elektromos kézifék is feladja előbb vagy utóbb. A komplexitása és a többihez képest drága fenntartási költségei miatt a piac alacsonyra árazza a B6-osokat: nagyjából másfél és kétmillió forint között rengeteget lehet találni - de jót? Jót szinte lehetetlen, és nem a pénz lesz a kérdés, hanem hogy nincs. 

Kia Ceed – 6 751 darab

Az első generációs Kia Ceed se az érdekfeszítő autók táborát erősíti, inkább olyasmi, mint a H Astra és a kettes Focus. Ez volt azonban az első Kia, amit Magyarországon 7 év garanciával kínáltak, és ez sok embernél bejött, akad is belőle bőven az utakon. A már kimondottan európaias Ceed egy jó középútnak tűnik: van benne hely négy embernek, és még a csomagoknak is jut párszáz használható liter. Gondok azonban ezzel is vannak.

Az egynégyes és az egyhatos szívó benzinesek kerülendők, mert csapágyasak lehetnek, javítani pedig nem éri meg őket, a bontóban viszont sorbanállás van a motorokért. A dízelek közül az egyhatos, 90 lóerős a legjobb.

Sajnos a Ceed a sok garancia ellenére sem egy szépen öregedő autó: a beltér a legtöbben ennyi idősen már nagyon fáradt, a műszerfal borítása a melegtől felkunkorodik, de a kaszni is sok esetben rohad, ráadásul olyan hülye helyeken is, mint például az ablakkeret tetején. 

Az ötajtós, háromajtós – ProCeed néven – és kombi kasznival is kapható Kia Ceed első generációja a változatos problémái ellenére se kimondottan olcsó. Az normálisnak kinéző példányok ára másfél milliónál kezdődik, kétmillióért pedig már nagyon szépeket kínálnak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.