Nem bírják a hideget az oslói villanybuszok, akadozik a város közlekedése
Teljes vonalakon állt le a buszos közlekedés a Norvégiát hónapok óta sújtó hideg időjárás miatt.
Télen Norvégia egyes területein nem ritka, hogy a hőmérő higanyszála tartósan a -10 fok környékén vagy az alatt marad. Az elmúlt hetekben különösen hideg időjárás köszöntött az országra, Norvégia egyes részein éjszakánként -35 fok is előfordult. Oslóban is súlyos problémát okozott a rendkívül hideg idő, pláne a helyi közlekedést szervező Ruter AS. társaságnál.
Oslo éllovas a villanybuszok használatában, az elmúlt években több száz elektromos buszt vásároltak a Ruter AS. alvállalkozóiként működő közlekedési társaságok. Az idén nyáron érkező 76 darab Ebusco 3.0 csuklósbusszal Oslo lesz az első olyan európai főváros, ahol a teljes járműállomány elektromos autóbuszokból áll. Szép eredmény ez, azonban télről-télre visszatérő probléma, hogy a villanybuszok egész egyszerűen nem bírják a hideg időjárást.

Oslóban az első nagy arányú elektromos busz beszerzés 2019-ben volt, azóta 477 darab elektromos busz állt szolgálatba a norvég fővárosban. Eleinte nem jelentett különös gondot az arrafelé már megszokott hideg időjárás, ugyanis az első néhány tucat buszba (BYD, VDL, Mercedes és Solaris) még beépítettek olajkályhás kiegészítő fűtésrendszert. Azonban 2022-től már csak hőszivattyús klímaberendezésekkel szerelt autóbuszok forgalomba állítását engedélyezi a Ruter AS.
Ez szinte azonnal problémát jelentett a buszok forgalomba adásánál. Már a 2022-es hideg időszak beköszöntével le kellett állítani az olajkályha nélküli buszokat, mert túl gyorsan lemerültek, ha fűteni kellett az utasteret. Ekkor a közlekedésszervező azt ígérte, hogy minél előbb megoldást találnak a problémára. Persze a cégnek szerencséje is volt, a szokatlanul hideg időszak mindössze egy hétig tartott, és a szolgáltatóknak még bőven volt tartalékban dízel busza.
A tavalyi év elején azonban újra gondot jelentett a hidegebb időszak beköszönte. De ahogy 2022-ben is, a probléma megoldódott magától, hiszen egyrészt még voltak dízel buszok tartalékban és a nagy hideg is mindössze másfél hétig tartott. Ezután a Ruter AS. megtiltotta a városon belüli olajkályhás fűtést azoknál a buszoknál, amelyek ilyen berendezéssel vannak felszerelve. A tiltást annyira komolyan vette a közlekedésszervező, hogy minden ilyen busz számítógépes rendszerébe szoftveres korlátozást töltöttek fel.
Ilyen előzmények után jutottunk el a tavalyi év végéhez, amikor is az átlagosnál erősebb és hosszantartó zimankó vette kezdetét Norvégiában. Oslóban sem volt ritka a -16 fokos éjszakai hőmérséklet, ami szinte azonnal lenullázta a teljes járműállományt. Volt olyan reggel, hogy több mint száz(!) elektromos busz maradt a garázsokban. De azokban sem volt sok köszönet, amelyek kimentek a forgalomba. Vagy fűtés nélkül kellett róniuk a köröket, vagy pedig, ha bekapcsolták a fűtést a sofőrök, akkor túl hamar lemerültek a buszok akkupakkjai. A statisztikák szerint, akár 60-70 százalékkal is lecsökkenti a buszok hatótávját a fűtés. Átmeneti megoldásként a Ruter AS. feloldatta az olajkályhák szoftveres korlátozását, azonban ez sem segített a töltők problémáján, amelyekből a tartós hidegben több is felmondta a szolgálatot.
De a buszok akkumendzsmentje és az elektronikája sem bírta a nagy hideget. Csak tavaly decemberben több mint 13 000 (másfél napnyi) autóbuszjárat maradt ki, ami egy akkora városban, mint Oslo igen magas számnak számít. A mostani télen azonban elmaradt a szerencsefaktor, a hideg idő tartósnak ígérkezik, és már dízel buszból sincs annyi, mint korábban, ezért a kieső elektromos buszokat egyáltalán nem tudják pótolni az alvállalkozók.
Egy neves norvég, a villanyhajtás elkötelezett támogatójaként elhíresült influenszer megpróbálta rákenni az egész problémahalmazt a töltőoszlopok meghibásodásaira. De ez csak egy ügyetlen próbálkozás volt részéről, hogy védje a mundér becsületét, ugyanis azok a buszok is nagyon hamar visszatérnek a garázsba, illetve a töltőhelyekre, amelyeket sikerül feltölteni teljesen. Szóval sokan ezt a próbálkozást csak az oslói városvezetés fizetett propagandájának tartják, hogy egy kicsit enyhítsék a rájuk nehezedő súlyt.
Ugyanis a jobboldali városvezetést egyre erőteljesebben támadja az elfuserált villanybuszos beszerzés miatt az ellenzéki Munkáspárt és a Szocialista Baloldal Pártja. Az ellenzéki képviselők szerint Anna Lindboe polgármester teljesen átgondolatlanul vágott bele a buszpark zöldítésébe, aminek a város lakói most isszák meg a levét. Rune Gerhardens, munkáspárti képviselő szerint az elérhető statisztikai adatok szerint a több száz elektromos busz forgalomba állításával Oslóban egyáltalán nem csökkent a károsanyag-kibocsátás, ezért az adófizetők sok pénzét felemésztő beszerzések nem érték el a céljukat. Igaz, azt már elfelejtette hozzátenni, hogy az elektromos buszok forgalomba helyezését a képviselőtestület minden esetben egyhangúlag megszavazta.
Persze az utasokat az nem nyugtatja meg, hogy az elektromos buszok problémája már a politikai adok-kapok színterévé vált, ugyanis 2024. január első napjaiban megint egy hidegebb időszak érkezett Skandináviába, napközben is -10 körüli a hőmérséklet jelenleg. Így a villanybuszok problémája ugyanúgy fennáll, ahogy eddig is. Most is naponta nagyjából ezer buszjárat marad ki Oslóban. A Ruter AS. ígérete szerint a problémára nagy erőkkel keresik a megoldást, de egyelőre nincs elfogadható alternatívájuk, ezért azt ajánlják az utasoknak, hogy a buszok helyett a kötöttpályás közlekedési eszközöket részesítsék előnyben. A város lakói és a Ruter AS. ezek után már csak abban bízhat, hogy hamarosan enyhülni kezd az időjárás.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
