A magyar vasúti járműgyártás legendái – a Szöcske

2024.03.09. 11:23

Mai alanyunk a Ganz-MÁVAG utolsó, sorozatban gyártott mozdonya, a V46 sorozatú Szöcske tolató- villanymozdony.

A fejlesztés előzményei

Ahogy sorozatunk korábbi részeiben is írtuk, a legtöbb hazai villanymozdony fejlesztést azért kezdték meg a Ganz-MÁVAG-ban, mert az 1973-as olajválság ráébresztette a MÁV-ot arra, hogy a dízelvontatás egyre gazdaságtalanabbá vált. Ahogy a Szili kifejlesztésénél, úgy a Szöcske létrejöttében is ez volt a mozgatórugó, ugyanis az olajár többszöri kedvezőtlen alakulása miatt a Magyar Államvasutak az 1980-as évek elején megvizsgálta a lehetőségét annak, hogy milyen módon lehetne a tolatási feladatokat gazdaságosabban elvégezni.

A villamos tolatómozdony igényét a következő felmérésekkel támasztotta alá a MÁV:
- a vasúthálózat 21 százaléka volt villamosított az érintett időszakban
a teljes áruforgalom 56 százaléka ezeken a vonalakon zajlott
- a villamos tolatási műveletek aránya mindössze három százalék körül alakult.

A számítások szerint az ország összes tolatási műveletének 15–20 százalékát azonnal és teljes mértékben ki lehetett volna váltani a tisztán elektromos tolatással. Tehát ezen gondolatok mentén merült fel az igény egy kimondottan ilyen célú mozdony megalkotására, amelyet természetesen a Ganz–MÁVAG tervezett a magyar vasút számára.

Hibák nélkül születik meg a Szöcske

A Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek konzorciuma 1980-ban megkezdte a  VM 16 gyári jelölésű, villamos-tolatómozdony tervezését. Kezdetben a konzorcium 26 millió forintos darabárat állapított meg, amit később a lehetséges külföldi megrendeléseknek hatására mérsékelni szándékoztak.

Azonban épp ekkor egy lehetséges üzlet reményében vendégeskedett hazánkban egy Csehszlovák küldöttség, amely betekinthetett a tervezési folyamatba. A küldöttség megállapította, hogy a Csehszlovák vasútipar a VM 16-oshoz hasonló kialakítású tolatómozdonyait - átszámolva - körülbelül tízmillió forintért adja. A küldöttek távozását követően a magyar illetékesek körében kisebb felháborodást váltott ki, hogy a szomszédos ország nagyságrendekkel olcsóbban tud előállítani villamos-tolatómozdonyokat.

A hazai döntéshozók végül arra jutottak, hogy a magyar ipar támogatása fontosabb néhány millió forint megspórolásánál. Ennek hatására a konzorciumi tagok 16 millió forintra mérsékelték egy mozdony vételárát. Az árcsökkenésért cserébe a MÁV hozzájárult ahhoz, hogy a gépek átvételét és a MEO-t (minőségellenőrzést) a gyáriak végezzék el, ők lemondanak a képviseleti járműátvételről.

A VM 16 főkonstruktőre Szilvási Zoltán, formatervezője pedig Budavári István lett. Mivel a tervek szerint a mozdony legnagyobb engedélyezett sebessége 80 km/h volt és az áramvonalas formánál fontosabb volt a funkció, ezért Budavári István egyszerű formát alkotott a gépnek.

Volt azonban két fontos szempont, amit figyelembe kellett vennie: a tökéletes kilátás a vezérállásból, és a mozdonyszemélyzet munkahelyének ergonomikus kialakítása. Ez annyira jól sikerült, hogy még napjainkban is nagyon szeretnek dolgozni a Szöcskével a mozdonyvezetők a remek kilátás és a felhasználóbarát kialakítás miatt.

Az első öt Szöcske 1983-ban gördült ki a Ganz-MÁVAG gyárkapuján. A MÁV névtanban V46 sorozatnak keresztelt 1115 lóerős tolatómozdony 14,4 méter hosszú, 4,55 méter magas, 3,11 méter széles és 80 tonna volt.

Már az első öt mozdony korai próbáinak során nyilvánvalóvá vált, hogy a Szöcske gyakorlatilag konstrukciós hibák nélkül született meg. A Ganz-MÁVAG történetében nem volt más olyan vasúti jármű, amelynek már a prototípusai is ilyen kiválóan sikerültek. Az első öt mozdonyt követően a tapasztalatok alapján megváltoztatott fékberendezéssel és némileg módosított forgóvázzal 1986-ban újabb 15 darabot, majd 1988-ban 25 darabot, 1991-ben pedig 15 darabot rendelt a MÁV. Bár eleinte a Ganz-MÁVAG szerette volna exportálni is a Szöcskét, végül azonban a legyártott hatvan mozdony mindegyike a MÁV állományába került.

Szinte láthatatlanul dolgoznak

A V46-os mozdonysorozatot a villamosított rendezőpályaudvarokon történő dízelmozdonyos tolatás kiváltására rendelte meg a MÁV. Ugyanakkor, ezek a gépek nagyszerűen beváltak a budapesti állomások közötti teherforgalom lebonyolításában, illetve a nagyobb csomópontok környékén a kisebb terhelésű tehervonatok továbbításánál, valamint a személypályaudvarok személykocsi-rendezési munkáiban is.

Vonatfűtésre ugyan nem képesek, de nyári időszakban még kisebb személyszállító vonatokon is előfordulnak például Szeged és Kiskunfélegyháza között napi rendszereséggel. A sokrétű feladatkör ellátásával a V46-os a Ganz-MÁVAG egyik legjobban sikerült vasúti járműve lett. A sorozat gépei Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Győr, Miskolc, Nyíregyháza, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok és Szombathely állomások között vannak szétosztva.

Napjainkban a jól sikerült mozdonykonstrukció összes legyártott példánya a MÁV-nál van, egyetlen darabot sem selejteztek le az elmúlt évtizedekben, ami kuriózumnak számít az állami vasúttársaságnál. Azonban a Szöcskéből 2016-ban mindössze 33 dolgozott legalább egyszer, és több mozdony is tartósan letétes (átmenetileg üzemen kívül helyezett gép, amely elvileg 48 órán belül újra szolgálatba állítható, ha a vontatási igények azt megkövetelik). A leállított gépek között több olyan példány is akad, amit alkatrészbányának használnak a többi Szöcske életben tartásához.

Napjainkra az utolsó sorozatban gyártott Ganz-MÁVAG mozdonyoknak sanyarú sors jutott. Az elmúlt években 460-as sorozatra átszámozott Szöcske állomány több, mint fele tartósan inaktív. Pedig a MÁV állományában viszonylag fiatalnak számító mozdonysorozatban számos lehetőség rejlik, például a részben felsővezetékkel ellátott pályaudvarokon dolgozó dízel tolatómozdonyok Szöcskékre váltása. Valamint, ha a mozdonyok kapnának vonatfűtő berendezést, akkor a kisebb terhelésű személyvonatok élén is megjelenhetnének, kiváltva az árampazarló, végletekig elöregedett Sziliket.  

Az oldalról ajánljuk

Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16