Fenyegetés érkezett: ki fog pénzt adni az autókra?
- Az elektromos autók birtoklására jó lehetőséget kínált lízingelésük mindaddig, amíg nem kezdődött árcsökkentési verseny.
- Mára a helyzet megfordult: a lízing megdrágul, sőt, a cégek egy része búcsút inthet a piacnak.
- Pedig fontos szerepük van, a legjelentősebb európai piacokon 10-ből 6 autóra ők adnak pénzt.
A lízingelt autóknál az alacsony maradványérték és a villanyautók árcsökkenéséből adódó kiszámíthatatlanság miatt veszíthet a súlyából ez a fajta autófinanszírozás. A lízing fontosságát jelzi, hogy az Európában eladott autók többségére kötnek lízingszerződést a vevők – derült ki az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség adataiból. A villanyautók esetén ez az arány elérheti a 80 százalékot.
A díjak az elmúlt három évben kétszeresükre nőttek és az üzlet olyan rosszá vált, hogy egyes cégek kivonulhatnak az autófinanszírozásból - derül ki a Reuters összeállításából
A politikai beavatkozás legjobb szándéka ellenére fékezheti a villanyautók terjedését.„Ha az EU erőltetni az elektromos autók elterjesztését – a céges flották elektromos átállításának forszírozásával –, akkor a részvényeseim azt mondják majd, hogy nem vállalják az ezzel járó kockázatot– mondta Tim Albertsen, az Ayvens, Európa egyik legnagyobb autólízingcégének vezérigazgatója. Kérdésként hozzátette: Ha a lízingágazat nem vállalja a kockázatot, akkor ki fogja?”
Az Ayvensnek – amely a francia óriásbank, a Société Generalé tulajdonában van – 3,4 millió autóból álló flottája van, amiből az elektromos autók aránya 10 százalék.
A Reuters által idézett adatszolgáltató, a Dataforce becslése szerint a 16 legnagyobb európai autópiacon az elektromos autók 60 százalékát céges flottákba veszik. Szakértők szerint ezek a vásárlók szinte kivétel nélkül lízinget alkalmaznak. A magánautósoknál 50 százalék ez az arány.
Nem jön ki jól a matek a villanyautóknak
A lízing logikája szerint az autó a szerződés évei alatt fokozatosan veszít az értékéből, így a lízingből kikerülő autót a futamidő végén az úgynevezett maradványértéken lehet értékesíteni. Ha ez a használtautó-piaci érték alacsonyabb annál, amit a lízingdíj eredeti kalkulációjakor a lízingbe adó cég számolt, az veszteségként jelentkezhet. Ezért a Tesla 2023 eleji árleszállításával elindult árlefaragási verseny az elektromos autók piacán, alaposan keresztbe tett ennek a finanszírozási formának.
Európában a 2022 októberében elért csúcs óta folyamatosan esik a használt elektromos autók ára. Például idén júliusban az Autovista adatszolgáltató számai szerint Németországban 24, az Egyesült Királyságban 30 százalékkal volt a pandémiát megelőző szint alatt. Ezzel egyidejűleg a hagyományos és hibrid meghajtású autók értéke 15 százalékkal emelkedett.
A Hertz, a világ egyik legnagyobb autókölcsönzéssal foglalkozó vállalata emiatt a változás miatt 150 millió dollárt bukott azon a 20 ezer elektromos autón, amelyet bevett a flottájába, majd eladott. A vártnál alacsonyabb maradékérték miatt az egyik versenytárs, a Sixt 40 milliós buktát szenvedett el villanyautóin.
Nem kérnének a veszteségből a lízingcégek
A történet végső szaldója úgy fest, hogy 2021 augusztusában egy 45 ezer euróba kerülő elektromos autó lízingdíja havi 284 euró volt, szemben hagyományos meghajtású társa 473 eurós havidíjával. Most a villanyautók esetén 621 euró ez az összeg, míg rajtuk kívül 468 euró. Ennyit változtatott az, hogy az előbbiek maradványértéke használtan sokkal jobban csökkent, mint az utóbbiaké.
Az Európai bizottság egyik ötlete az elektromos autózás erősítésére úgy szól, hogy köteleznék a céges flottaüzemeltetőket az elektromos autók vásárlása 2030-tól. Erről még nincs döntés, de talán érdemes lenne megkérdezni a lízingcégeket is, mert egyelőre az a válaszuk, hogy ha 100 százalékban elektromos autóflottákat kellene finanszírozniuk, akkor a borítékolható veszteség elkerülése érdekében inkább kivonulnak a piacról.