Fenyegetés érkezett: ki fog pénzt adni az autókra?
- Az elektromos autók birtoklására jó lehetőséget kínált lízingelésük mindaddig, amíg nem kezdődött árcsökkentési verseny.
- Mára a helyzet megfordult: a lízing megdrágul, sőt, a cégek egy része búcsút inthet a piacnak.
- Pedig fontos szerepük van, a legjelentősebb európai piacokon 10-ből 6 autóra ők adnak pénzt.

A lízingelt autóknál az alacsony maradványérték és a villanyautók árcsökkenéséből adódó kiszámíthatatlanság miatt veszíthet a súlyából ez a fajta autófinanszírozás. A lízing fontosságát jelzi, hogy az Európában eladott autók többségére kötnek lízingszerződést a vevők – derült ki az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség adataiból. A villanyautók esetén ez az arány elérheti a 80 százalékot.
A díjak az elmúlt három évben kétszeresükre nőttek és az üzlet olyan rosszá vált, hogy egyes cégek kivonulhatnak az autófinanszírozásból - derül ki a Reuters összeállításából
A politikai beavatkozás legjobb szándéka ellenére fékezheti a villanyautók terjedését.„Ha az EU erőltetni az elektromos autók elterjesztését – a céges flották elektromos átállításának forszírozásával –, akkor a részvényeseim azt mondják majd, hogy nem vállalják az ezzel járó kockázatot– mondta Tim Albertsen, az Ayvens, Európa egyik legnagyobb autólízingcégének vezérigazgatója. Kérdésként hozzátette: Ha a lízingágazat nem vállalja a kockázatot, akkor ki fogja?”
Az Ayvensnek – amely a francia óriásbank, a Société Generalé tulajdonában van – 3,4 millió autóból álló flottája van, amiből az elektromos autók aránya 10 százalék.
A Reuters által idézett adatszolgáltató, a Dataforce becslése szerint a 16 legnagyobb európai autópiacon az elektromos autók 60 százalékát céges flottákba veszik. Szakértők szerint ezek a vásárlók szinte kivétel nélkül lízinget alkalmaznak. A magánautósoknál 50 százalék ez az arány.
Nem jön ki jól a matek a villanyautóknak
A lízing logikája szerint az autó a szerződés évei alatt fokozatosan veszít az értékéből, így a lízingből kikerülő autót a futamidő végén az úgynevezett maradványértéken lehet értékesíteni. Ha ez a használtautó-piaci érték alacsonyabb annál, amit a lízingdíj eredeti kalkulációjakor a lízingbe adó cég számolt, az veszteségként jelentkezhet. Ezért a Tesla 2023 eleji árleszállításával elindult árlefaragási verseny az elektromos autók piacán, alaposan keresztbe tett ennek a finanszírozási formának.
Európában a 2022 októberében elért csúcs óta folyamatosan esik a használt elektromos autók ára. Például idén júliusban az Autovista adatszolgáltató számai szerint Németországban 24, az Egyesült Királyságban 30 százalékkal volt a pandémiát megelőző szint alatt. Ezzel egyidejűleg a hagyományos és hibrid meghajtású autók értéke 15 százalékkal emelkedett.
A Hertz, a világ egyik legnagyobb autókölcsönzéssal foglalkozó vállalata emiatt a változás miatt 150 millió dollárt bukott azon a 20 ezer elektromos autón, amelyet bevett a flottájába, majd eladott. A vártnál alacsonyabb maradékérték miatt az egyik versenytárs, a Sixt 40 milliós buktát szenvedett el villanyautóin.
Nem kérnének a veszteségből a lízingcégek
A történet végső szaldója úgy fest, hogy 2021 augusztusában egy 45 ezer euróba kerülő elektromos autó lízingdíja havi 284 euró volt, szemben hagyományos meghajtású társa 473 eurós havidíjával. Most a villanyautók esetén 621 euró ez az összeg, míg rajtuk kívül 468 euró. Ennyit változtatott az, hogy az előbbiek maradványértéke használtan sokkal jobban csökkent, mint az utóbbiaké.
Az Európai bizottság egyik ötlete az elektromos autózás erősítésére úgy szól, hogy köteleznék a céges flottaüzemeltetőket az elektromos autók vásárlása 2030-tól. Erről még nincs döntés, de talán érdemes lenne megkérdezni a lízingcégeket is, mert egyelőre az a válaszuk, hogy ha 100 százalékban elektromos autóflottákat kellene finanszírozniuk, akkor a borítékolható veszteség elkerülése érdekében inkább kivonulnak a piacról.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
