Külföldi rendszámmal autózni itthon?
Lehet is, meg nem is
Sokan emlékeznek még a kétezres évek végén tapasztalt szlovák rendszámos autódömpingre. Akkor még mindenki elhitte, hogy az EU tagsággal eljött az adóoptimalizálás kolbászkerítése is, mindenki maga döntheti el hol vált ki rendszámot és hol (nem) fizet regisztrációs adót az autójára. Annak a korszaknak már vége, most viszont újra aktuális a külföldi rendszámok használatának igénye az import autók vonatkozásában.
2011-ben egy huszárvágással csukta be a kiskaput a jogalkotó és addig nem látott szigorral korlátozta a külföldi rendszámos autók hazai használatát. Aztán az alapvető jogok biztosa felemelte a mutatóújját, a törvényhozás pedig belátta: enyhíteni kell a drákói szigoron.

Vékony határmezsgyén táncolt akkor a jogalkotó, egyszerre kellett biztosítani az EU-s közösségi vívmányok (áruk, személyek, szolgáltatások és tőke szabad mozgása) érvényesíthetőségét és az állami adópolitikát (regisztrációs adó). Végül sikerült közös nevezőre jutni, bár egyes kérdések továbbra is szabályozatlanok. Például az, hogy elkobzott külföldi rendszám-forgalmi esetén miként tudja elhagyni az országot az érintett autó.
2024-re már senki sem akar adókerülési céllal szlovák rendszámmal közlekedni itthon, viszont a külföldi import autók honosításának előre nem látott nehézségei miatt egyre többen érdeklődnek, miként használhatnák a külföldi rendszámos autójukat addig, amíg sorra nem kerülnek a méltán hírhedt Közlekedési Hatóság 2023-as újítása óta remekbe szabottan működő on-line időpontfoglaló rendszerben.
A kérdés csak akkor releváns, ha az import autó olyan országból származik, ahol a rendszám az autóra és nem a üzembentartó, tulajdonos nevére szól.

A német rendszámok például utóbbi kategóriába tartoznak, így import esetén nem kapja meg a vevő a D felségjelű plakettet az autóra. Adná magát a magyar ideiglenes rendszám, de az ilyen esetben nem jó megoldás.
Német autó esetén sokkal jobb választás a német ideiglenes rendszám (Kurzzeitkennzeichen), ilyen célú használatát a rendőrség sem bünteti az elmúlt 5 évben. Ez viszont csak öt napig érvényes, valójában csak arra való, hogy hazafurikázzon vele az egyszeri szürkeimportáló.

Ha pedig kifejezetten importálás a cél, ott a német Zoll, azaz kiviteli rendszám (Ausfuhrkennzeichen), vagy ahogy sokan hívják, a piros szélű rendszám, amit a lejárat napjáig jogosan használhatunk a zöldkártya-egyezmény országaiban.

A legtöbb EU-s országban azonban a rendszám az autóhoz tartozik, így logikus lenne, hogy azzal a plakettel furikázzon az új magyar tulajdonos,
amíg sorra nem kerül a "gyorsreagálású" KH hadtest on-line időpontfoglaló rendszerében, és le nem honosítja az autót. Csakhogy a jogszabályok ezt szigorú keretek közé szorítják.
A szabályozási logika szerint külföldi rendszámmal - főszabályként - nem közlekedhet itthon magyar állampolgár, csak a konkrétan meghatározott kivételek megvalósulása esetén engedi ezt a jogszabály. Uniós alapelvek ide vagy oda.
A jogszabály (25/B. §) értelmében magyarországi lakóhellyel rendelkező személy csak magyar forgalmival és rendszámmal ellátott járművel vehet részt a közúti forgalomban.
Igazoltatáskor a rendőr ellenőrzi, hogy a külföldi rendszámú jármű vezetőjének - állampolgárságra tekintet nélkül - van-e magyarországi lakóhelye. Amennyiben a jármű vezetője rendelkezik magyarországi lakóhellyel, igazolnia kell az előírás alóli mentességét.

Az a járművezető, aki rendelkezik magyarországi lakóhellyel akkor jogosult külföldi rendszámú járművet közúti forgalomban vezetni ha:
- magyarországi lakóhelye ellenére a szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van. A külföldi bejelentett tartózkodási helyét külföldi hatóság által kiállított igazolvánnyal vagy közokirattal kell tudnia igazolni,
- a járművet hat hónapon belüli időszakban 60 napnál rövidebb ideig használja Magyarország területén, és a használathoz az üzembentartó a jármű birtokba adása időpontjának megjelölésével írásban hozzájárult,
- a járművet Magyarország területén kívül rendszeres munkavégzés érdekében használja.
Ha a fentieket az autós a helyszínen nem tudja igazolni, a rendőr bevonja az autó külföldi rendszámát és forgalmiját, közigazgatási bírság kiszabásának kíséretében. A mentesülési körülmények utólagos igazolásának nincs helye.
Ez igen komolyan hangzik. Csak annyi vele a bökkenő, hogy EU-s tagállamként tagjai vagyunk a Schengeni övezetnek.

Ami ugye annyit tesz, hogy határellenőrzés nuku. Így pedig rendőr legyen a talpán aki megmondja, hogy a megállított autó mikor és hol lépett be Magyarország területére, mióta van itt és hányszor ment át másik EU tagállamba, majd jött vissza onnan is.
Erre azt a megoldást találta ki a hatóság, hogy az ilyen - már igazoltatott, mentességre hivatkozó - autók és sofőrök adatait rögzíti a központi nyilvántartásban, aminek köszönhetően egy ismételt igazoltatáskor már látják, hogy a konkrét autó túllépte-e a maximális 60 napot az elmúlt fél évben.

Száz szónak is egy a vége: a hazai honosítási mizéria nehézségeinek áthidalására a külföldi rendszám csak korlátozottan, egy szűk kör számára kínál valódi megoldást. Nincs mese, a magyar honosítási eljárást kell egyszerűsíteni-meggyorsítani. Feltéve, hogy a jogalkotó és a hatóság szándéka nem arra irányul kifejezetten, hogy lassítsa az import autók dömpingjét a hazai használt autók piacán.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Címlapkép: Economx.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
