- Magazin
- Közélet
- adac
- téligumiteszt
- futásteljesítmény
- goodyear
- michelin
- hankook
- pirelli
- vredestein
- dunlop
Mennyit fogyasztanak a téligumik? Melyik a legjobb választás az ár és a tapadás alapján?
Rendhagyó rangsort készítettünk az ADAC-tesztben legjobban szereplő téligumikról.
- A 10 ezer kilométerre vetített kiadás alapján is listáztuk az ADAC által vizsgált téligumikat.
- A 205-ösöknél kiderült, hogy a vezetésbiztonsági - tapadási - szempontból jobban teljesítő gumikra felárat kell fizetni. A 215-ösöknél kicsit más lett a képlet.
Két méretben tesztelte a német autóklub, az ADAC idén a téligumikat, a 205/55 R16-osok között egy gumi, a Winrun Winter-max A1 WR22 bukott meg. A 215/55 R17-eseknél viszont három abroncs - a Triangle WinterX TW401, a Kenda Wintergen 2 KR501 és a Davanti Wintoura+ - nem ment át a vizsgán - derült ki az összesített végeredményből, amelyről az alábbi cikkben számoltunk be részletesen, bemutatva a legjobban szereplő gumikat is.
Az összetett eredmények mellett érdemes részletes teljesítményeket is megnézni. Például azt, hogy a vezetésbiztonsági szempontok - elsősorban a tapadás - és a becsült futásteljesítmény, valamint az ár függvényében hogyan szerepeltek a tesztelt gumik. Arra is kíváncsiak, hogy 10 ezer kilométert hány forintból tesznek meg a vizsgált gumik.
A kisebbek listája
Az ADAC szerint a 205/55 R16-os abroncsokkal kerekítve 33-53 ezer kilométert lehet megtenni. A legalacsonyabb érték a Vredesteinre, a Pirellire és a GT Radialra jellemző, a legjobb háromban van a Hankook, a Michelin és a Goodyear terméke.
Ha a vezetésbiztonsági tényezők alapján a legalább "megfelelő" vagy annál jobb minősítést, azaz az ADAC-os osztályzás alapján 3,5 pontot vagy kevesebbet gyűjtő hét abroncsnál az árakkal együtt nézzük a gumikat, az összesített végeredményhez képest más sorrend alakul ki.
Gumi | 10 ezer kilométerre vetíített ár (forint) | Teljes ár (forint) | Becsült futásteljesímtény (kilométer) | Helyezés a vezetésbiztonsági tényezők alapján |
Hankook Winter i*cept RS3 | 7 745 forint | 40 891 forint | 52 800 km | 5. (holtverseny) |
Dunlop Winter Sport 5 | 9 375 forint | 45 655 forint | 48 700 km | 5. (holtverseny) |
Falken Eurowinter HS02 | 9 385 forint | 39 700 forint | 42 300 km | 6. |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 10 188 forint | 50 022 forint | 49 100 km | 2. |
Michelin Alpin 6 | 10 447 forint | 55 580 forint | 53 200 km | 3. |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 11 137 forint | 42 876 forint | 38 500 km | 4. |
Continental WinterContact TS 870 | 11 602 forint | 50 816 forint | 43 800 km | 1. |
Forrás: ADAC, Totalcar-számítás
Bár az összesített és a vezetésbiztonsági eredmény alapján a Continental gumija lett a legjobb, ám a futásteljesítménye és a relatív magas ára miatt a 10 ezer kilométerre jutó kiadás itt a legmagasabb. A vezetésbiztonsági szempontok alapján szintén jól szerepelt a Michelin és a Nokian gumija, ám a futásteljesítmény és az ár kombinációja miatt ezek is hátrébb sorolódnak. A Goodyear került középre. Míg a mostani az összevetésben a Hankook járt a legjobban, megelőzve a Dunlop és a Falken abroncsát. Fontos azonban még egyszer kiemelni, hogy szóban forgó listán az első három helyen lévő abroncsok vezetésbiztonsági szempontból holtversenyben az ötödik, illetve hetedik helyet szerezték meg.
Ez pedig a nagyobbaké
Az előbbi forgatókönyv alapján rendszereztük a másik, 215/55 R17-es gumikat is. (Így csak azok vannak feltüntetve a táblázatban, amelyek 3,5 pontot vagy annál jobb eredményt értek el a vezetésbiztonsági ADAC-osztályozás alapján.) A becsült futásteljesítmény ezeknél a gumiknál - szintén kerekítve - 36-58 ezer kilométer.
Az árakkal együtt nézve az összesített végeredményhez képest ennél a méretnél átrendeződött a mezőny. A Semperit került az élre, megelőzve a Hankookot és a Dunlopot, utóbbi vezetésbiztonsági szempontból az első helyen áll a Goodyear gumijával együtt.
Gumi | 10 ezer kilométerre vetíített ár (forint) | Az ADAC által megadott eurós átlagból számolt ár (forint) | Becsült futásteljesítmény (kilométer) | Helyezés a vezetésbiztonsági tényezők alapján |
Semperit Speed Grip 5 | 11 057 forint | 59 153 forint | 53 500 | 4. (holtverseny) |
Hankook Winter i*cept RS3 | 11 838 forint | 58 359 forint | 49 300 | 3. (holtverseny) |
Dunlop Winter Sport 5 | 11 844 forint | 64 314 forint | 54 300 | 1. (holtverseny) |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 12 773 forint | 73 445 forint | 57 500 | 1. (holtverseny) |
Firestone Winterhawk 4 | 15 005 forint | 57 168 forint | 38 100 | 6. |
Giti GitiWinter W2 | 15 069 forint | 61 932 forint | 41 100 | 5. |
Vredestein Wintrac Pro | 15 115 forint | 62 726 forint | 41 500 | 2. |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 15 590 forint | 72 651 forint | 46 600 | 4. (holtverseny) |
Yokohama BlueEarth Winter V906 | 16 681 forint | 59 550 forint | 35 700 | 3. (holtverseny) |
Continental WinterContact TS 870 | 17 420 forint | 75 430 forint | 43 300 | 4. (holtverseny) |
Forrás: ADAC, Totalcar-számítás
A 205-ösöknél tehát az látszik, hogy a jobb vezetésbiztonsági eredményt elérő gumikra felárat kell fizetni a többiekhez képest. A 215-ösöknél ugyanakkor az előbbi méretnél jól szereplő abrcsoncsok nem feltétlenül szerepeltek ugyanolyan jól. Utóbbiaknál az látszik, hogy a futásteljesítmény-alapú ár/érték arányt nézve a Dunlop tűnik az egyik legjobb választásnak.
Természetesen az előbbi rangsorolás messze nem teljes körű. Ebben és a korábbi cikkben kizárólag az ADAC által tesztelt gumik szerepelnek. Jó lett volna, ha egy-egy vállalatcsoporthoz tartozó márkák közül több is bekerül a szórásba. Vannak ugyanis gumimárkák, amelyeknek egyik méretben sem osztott lapot az ADAC, ilyen például a Bridgestone, a Toyo, a Kleber vagy éppen a Barum. A különböző méreteknél pedig nem teljesen ugyanaz volt az összeállítás, ez részben abból látszik, hogy a 215-ösöknél nem tesztelték egyebek mellett a Michelin vagy a Falken gumiját, amelyek a 205-ösnél viszont benne voltak a pakliban.