Mennyit fogyasztanak a téligumik? Melyik a legjobb választás az ár és a tapadás alapján?

2024.09.30. 06:09 Módosítva: 2024.09.30. 11:15

Rendhagyó rangsort készítettünk az ADAC-tesztben legjobban szereplő téligumikról.

  • A 10 ezer kilométerre vetített kiadás alapján is listáztuk az ADAC által vizsgált téligumikat. 
  • A 205-ösöknél kiderült, hogy a vezetésbiztonsági - tapadási - szempontból jobban teljesítő gumikra felárat kell fizetni. A 215-ösöknél kicsit más lett a képlet. 

Két méretben tesztelte a német autóklub, az ADAC idén a téligumikat, a 205/55 R16-osok között egy gumi, a Winrun Winter-max A1 WR22 bukott meg. A 215/55 R17-eseknél viszont három abroncs - a Triangle WinterX TW401, a Kenda Wintergen 2 KR501 és a Davanti Wintoura+ - nem ment át a vizsgán - derült ki az összesített végeredményből, amelyről az alábbi cikkben számoltunk be részletesen, bemutatva a legjobban szereplő gumikat is. 

Az összetett eredmények mellett érdemes részletes teljesítményeket is megnézni. Például azt, hogy a vezetésbiztonsági szempontok - elsősorban a tapadás - és a becsült futásteljesítmény, valamint az ár függvényében hogyan szerepeltek a tesztelt gumik. Arra is kíváncsiak, hogy 10 ezer kilométert hány forintból tesznek meg a vizsgált gumik. 

A kisebbek listája

Az ADAC szerint a 205/55 R16-os abroncsokkal kerekítve 33-53 ezer kilométert lehet megtenni. A legalacsonyabb érték a Vredesteinre, a Pirellire és a GT Radialra  jellemző, a legjobb háromban van a Hankook, a Michelin és a Goodyear terméke. 

Fotó: ADAC / Marc Wittkowski
Fotó: ADAC / Marc Wittkowski

Ha a vezetésbiztonsági tényezők alapján a legalább "megfelelő" vagy annál jobb minősítést, azaz az ADAC-os osztályzás alapján 3,5 pontot vagy kevesebbet gyűjtő hét abroncsnál az árakkal együtt nézzük a gumikat, az összesített végeredményhez képest más sorrend alakul ki. 

Gumi 10 ezer kilométerre vetíített ár (forint) Teljes ár (forint) Becsült futásteljesímtény (kilométer) Helyezés a vezetésbiztonsági tényezők alapján
Hankook Winter i*cept RS3 7 745 forint 40 891 forint 52 800 km 5. (holtverseny)
Dunlop Winter Sport 5 9 375 forint 45 655 forint 48 700 km 5. (holtverseny)
Falken Eurowinter HS02 9 385 forint 39 700 forint 42 300 km 6.
Goodyear UltraGrip Performance 3 10 188 forint 50 022 forint 49 100 km 2.
Michelin Alpin 6 10 447 forint 55 580 forint 53 200 km 3.
Nokian Tyres Snowproof 2 11 137 forint 42 876 forint 38 500 km 4.
Continental WinterContact TS 870 11 602 forint 50 816 forint 43 800 km 1.

Forrás: ADAC, Totalcar-számítás

Bár az összesített és a vezetésbiztonsági eredmény alapján a Continental gumija lett a legjobb, ám a futásteljesítménye és a relatív magas ára miatt a 10 ezer kilométerre jutó kiadás itt a legmagasabb. A vezetésbiztonsági szempontok alapján szintén jól szerepelt a Michelin és a Nokian gumija, ám a futásteljesítmény és az ár kombinációja miatt ezek is hátrébb sorolódnak. A Goodyear került középre. Míg a mostani az összevetésben a Hankook járt a legjobban, megelőzve a Dunlop és a Falken abroncsát. Fontos azonban még egyszer kiemelni, hogy szóban forgó listán az első három helyen lévő abroncsok vezetésbiztonsági szempontból holtversenyben az ötödik, illetve hetedik helyet szerezték meg. 

Ez pedig a nagyobbaké

Az előbbi forgatókönyv alapján rendszereztük a másik, 215/55 R17-es gumikat is. (Így csak azok vannak feltüntetve a táblázatban, amelyek 3,5 pontot vagy annál jobb eredményt értek el a vezetésbiztonsági ADAC-osztályozás alapján.) A becsült futásteljesítmény ezeknél a gumiknál - szintén kerekítve - 36-58 ezer kilométer. 

Fotó: ADAC / Marc Wittkowski
Fotó: ADAC / Marc Wittkowski

Az árakkal együtt nézve az összesített végeredményhez képest ennél a méretnél átrendeződött a mezőny. A Semperit került az élre, megelőzve a Hankookot és a Dunlopot, utóbbi vezetésbiztonsági szempontból az első helyen áll a Goodyear gumijával együtt. 

Gumi 10 ezer kilométerre vetíített ár (forint) Az ADAC által megadott eurós átlagból számolt ár (forint) Becsült futásteljesítmény (kilométer) Helyezés a vezetésbiztonsági tényezők alapján
Semperit Speed Grip 5 11 057 forint 59 153 forint 53 500 4. (holtverseny)
Hankook Winter i*cept RS3 11 838 forint 58 359 forint 49 300 3. (holtverseny)
Dunlop Winter Sport 5 11 844 forint 64 314 forint 54 300 1. (holtverseny)
Goodyear UltraGrip Performance 3 12 773 forint 73 445 forint 57 500 1. (holtverseny)
Firestone Winterhawk 4 15 005 forint 57 168 forint 38 100 6.
Giti GitiWinter W2 15 069 forint 61 932 forint 41 100 5.
Vredestein Wintrac Pro 15 115 forint 62 726 forint 41 500 2.
Pirelli Cinturato Winter 2 15 590 forint 72 651 forint 46 600 4. (holtverseny)
Yokohama BlueEarth Winter V906 16 681 forint 59 550 forint 35 700 3. (holtverseny)
Continental WinterContact TS 870 17 420 forint 75 430 forint 43 300 4. (holtverseny)

Forrás: ADAC, Totalcar-számítás

A 205-ösöknél tehát az látszik, hogy a jobb vezetésbiztonsági eredményt elérő gumikra felárat kell fizetni a többiekhez képest. A 215-ösöknél ugyanakkor az előbbi méretnél jól szereplő abrcsoncsok nem feltétlenül szerepeltek ugyanolyan jól. Utóbbiaknál az látszik, hogy a futásteljesítmény-alapú ár/érték arányt nézve a Dunlop tűnik az egyik legjobb választásnak. 

Fotó: ADAC / Marc Wittkowski
Fotó: ADAC / Marc Wittkowski

Természetesen az előbbi rangsorolás messze nem teljes körű. Ebben és a korábbi  cikkben kizárólag az ADAC által tesztelt gumik szerepelnek.  Jó lett volna, ha egy-egy vállalatcsoporthoz tartozó márkák közül több is bekerül a szórásba.  Vannak ugyanis gumimárkák, amelyeknek egyik méretben sem osztott lapot az ADAC, ilyen például a Bridgestone, a Toyo, a Kleber vagy éppen a Barum.  A különböző méreteknél pedig nem teljesen ugyanaz volt az összeállítás, ez részben abból látszik, hogy a 215-ösöknél nem tesztelték egyebek mellett a Michelin vagy a Falken gumiját, amelyek a 205-ösnél viszont benne voltak a pakliban.