- Magazin
- Közélet
- téli gumi
- szabály
- ausztria
- horvátország
- európai unió
- németország
- hólánc
- franciaország
- tél
Téligumi: mik a szabályok külföldön? (frissítve)
- Eltérő előírások vonatkoznak az autósokra az uniós országokban, hogy télen milyen gumiabroncsot kell használniuk.
- Sok régióban kötelező a téligumi és a profilmélységre is figyelni kell.

Európa különböző országaiban más és más szabályok vonatkoznak a téligumi-használatra, van példa arra, hogy az általánosnál nagyobb bírsággal sújtják azokat, akik a téligumi-időszakban nyári abroncsokkal közlekedve okoznak balesetet. A Közlekedésbiztonság szakportál összegyűjtötte, hogy az egyes országokban mik a szabályok.
- Magyarország: Nem kötelező, de javasolt a téligumik használata. A hatályos szabályozás alapján a gumiabroncsok profilmélysége nem lehet kevesebb 1,6 milliméternél, de a téligumik esetben a legalább 4 milliméteres bordázat ajánlott a megfelelő tapadás érdekében. Hóláncot is csak akkor kell felszerelni, ha azt egy adott útvonalra és időszakra a hatóság és/vagy a közút kezelője előírja. Ezzel együtt még a hazai időjárási viszonyok mellett is hasznos lehet egy garnitúrát tartani az autójukban azoknak, aki rendszeresen járnak a hegyvidéki utakon.
- Finnország: A Közlekedésbiztonság szakportál finn szabályokról azt írta, hogy december 1. és február 28. között téligumi használata kötelező. A Totalcar egyik olvasója azonban pontosította a Finnországra vonatkozó információkat. Csak akkor kötelező a téligumi használata a személyautóknál, ha az időjárás ezt szükségessé teszi.
Ezeket a téligumikat felejtse el! Akkor mégis melyiket érdemes?
Két méretben összesen négy gumi bukott meg az ADAC tesztjén.
- Ausztria: November 1. és április 15. között, amikor havas vagy jeges az út, kötelező a téligumi, amelynek minimális profilmélysége 4 milliméter.
- Németország: Nincs meghatározott időszak, de téli időjárási körülmények között, azaz, ha fagy, havazik vagy ónos eső esik, jegesek az utak, kötelező a téli gumi. Fontos: 2024. októberétől csak az „Alpine” jelzésű, három hegycsúcsos, hópihe (3PMSF) rajzolattal ellátott abroncsok engedélyezettek.
Németországba készülsz télen? – változott a téli gumik szabályozása, Jánost máris megbüntették
2018 előtt gyártott téligumival jársz Németországban? Vess egy pillantást az abroncs jelöléseire, talán már nyárigumi az a téligumi.
- Franciaország: November 1. és március 31. között bizonyos hegyvidéki régiókban, például az Alpok és a Pireneusok térségében, kötelező az Alpine jelzésű téli gumik használata vagy hóláncnak kell lennie az autóban, amit szükség esetén használni is kötelező. A téligumi, illetve hóláncköteles utakról érdemes előre tájékozódni azoknak, akik a szezonban Franciaországba indulnak síelni.
- Olaszország: Régiótól függően november közepétől április közepéig kötelező bizonyos utakon, például a hegyvidéki szakaszokon. Egyes helyeken, mint Aosta-völgy, októbertől kötelező a téligumi.
- Norvégia: Téli körülmények között ajánlott, egyes területeken kötelező a téligumi felszerelése, de vannak országrészek, ahol hólánc használata is kötelező lehet. Arról, hogy az egyes országrészekben hol és mikor kötelező, illetve ajánlott a téliabroncs, esetleg a hólánc is, a hatóságok táblákkal jelzik, de különböző honlapokon keresztül is adnak tájékoztatást.
- Svédország: December 1. és március 31. között téli időjárás esetén kötelező a 3PMSF jelzésű abroncs használata. A svéd domborzati és időjárási viszonyokra tekintettel erősen ajánlott az autókban minimum egy tengelyre hóláncot is tartani.
- Csehország, Szlovákia és Szlovénia: Kizárólag akkor kötelező a téligumi, ha havas vagy jeges az út.
- Románia: Téli útviszonyok mellett kötelező a téligumi használata, de nincs meghatározott időszak. A téliabroncsok minimális profilmélysége 1,6 mm. A szabály megszegése esetén a hatóságok bírságolhatnak.
- Horvátország: November 15. és április 15. között kötelező a téligumi vagy hólánc használata havas, jeges útfelületeken. A 3PMSF jelzésű téli gumik ajánlottak. Az előírás megszegéséért pénzbírság járhat.
- Egyesült Királyság: Nem kötelező a téligumi, de ajánlott havas és jeges körülmények között.
- Belgium, Hollandia és Svájc: Nem írják elő a téligumit, de havas vagy jeges utakon, azaz télies időjárási viszonyok közepette ott is ajánlott.
- Dánia: Nem kötelező a téligumi használata. A járművezetők szabadon dönthetnek a téliabroncsokról, de havas vagy jeges időben ajánlott.
- Luxemburg: Téli körülmények között, például havas vagy jeges úton kötelező a téligumik használata. Bírságot szabhatnak ki a szabály megsértéséért.
- Észtország: November 1-től április 1-ig kötelező legalább 3 milliméter profilmélységű téligumik használata. Szükség esetén a hólánc használata engedélyezett, de általában nem kötelező.
- Lettország: December 1-től március 1-ig kötelező még legalább 4 milliméter mélységű bordázattal rendelkező téliabroncsokkal közlekedni. A hólánc viszont kizárólag a hóval borított utakon engedélyezett.
- Litvánia: November 10-től április 1-ig minimum 3 milliméter profilmélységű téliabroncsok használata kötelező, és már akár a tüskés gumik használata is megengedett lehet, ám azok használatára speciális szabályok vonatkoznak.
- Lengyelország: A téligumi használata nem kötelező, de erősen ajánlott. Előírás azonban, hogy – amennyiben azt használják – a profilmélység nem lehet kevesebb 4 mm-nél. Nem kötelező a hólánc sem, de az Alpokban szükség lehet rá, ezért célszerű az autóban tartani mindkét tengelyre elegendő teljes szettet.
- Spanyolország: Általában nem kötelező, de a hegyvidéki területeken, elsősorban a Pireneusokban az. Utóbbi utakon legalább 3 milliméter profilmélységű téligumival szabad csak közlekedni. Emellett a hegyi utakon a hatóságok az időjárás függvényében elrendelhetik a hólánc és a téligumik használatát is.
- Portugália: Nem kötelező a téligumi használata. Azonban a Serra da Estrela hegyvidéki területein, ahol havasak lehetnek az utak ajánlott .

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
