Szolgálnak és védenek? - bicskanyitogató történetet villantott az óbudai rendőrség
Popcorn-t és kólát előkészíteni!
Nem sokkal az ünnepek előtt szállítja az év legszürreálisabb autós történetét a harmadik kerületi rendőrség, a gyanútlan eladó, az autókereskedő, meg az okmányiroda. Bár azt nem tudni pontosan, ki hibázott, a végeredményen ez mit sem változtat. Az ünnepekre egy komplett család maradt autó nélkül, és teljes bizonytalanságban.

Dénes nevű olvasónk még 2023 tavaszán vásárolt magának egy Mercedes-Benz E350 CGI-t. Az autó 2018 óta rója a magyar utakat, ez idő alatt háromszor esett át eredetiségvizsgán és négyszer műszakin. Ha bármi probléma lett volna vele, alighanem jelezték volna már a hatóságok valamelyik alkalommal. Vásárlás előtt Dénes a Járműszolgáltatási Platform adatbázisában is ellenőrizte a kocsit, ahol minden rendben találtatott. Sőt, az állami nyilvántartás szerint a helyzet a mai napig változatlan.
A jármű nem áll körözés alatt - állítja a közhiteles állami nyilvántartás
Az autó remek választásnak bizonyult: az akkor még négytagú család kényelmesen elfért benne, amit az is bizonyít, hogy szűk másfél év alatt közel húszezer kilométert tettek meg vele. Egészen idén decemberig, amikor felmerült, hogy családbővülés okán a Mercedest egy nagyobb autóra cserélnék, de ekkor még mindig nem sejtették, hogy mekkora meglepetést tartogat számukra a hazai közigazgatás. Olvasónk végül beszámíttatta autóját egy közeli, megbízható autókereskedésben, kihozott helyette egy kombi Mazdát. Utóbbival nem volt semmi gond, a kereskedés egy nap alatt sikeresen Dénes nevére íratta az autót, de a beszámíttatott Mercedes tulajdonjogát már nem tudta bejegyeztetni a kereskedés a kormányablakban.

Közhiteles nyilvántartás
Ami a közhiteles állami nyilvántartásban szerepel, az egészen addig valós tényként kezelendő, ameddig valaki hitelt érdemlően nem bizonyítja az ellenkezőjét.
A baj akkor van, amikor senki sem fáradozik a bizonyítással. Egy lopott-klónozott-összelegózott bűnjel (jármű) esetén nyilván senki sem töri magát azzal, hogy bebizonyítsa: az autó márpedig körözés alatt áll. Érthető módon az esetleges érintettek ennek pont az ellenkezőjét igyekeznének bebizonyítani.
A kormányablak ügyintézője ugyanis arról tájékoztatta a kereskedőt, hogy az autót nem lehet bejegyezni a cég nevére. Arra a kérdésre pedig, hogy miért, az ügyintéző közölte, hogy a Mercedes nemzetközi körözés alatt áll. A kereskedés alkalmazottja először azt hitte, hogy ez valami ördögi vicc, hiszen az autó hatodik évet fut az országban, nemrég járt eredetvizsgán, műszakin és a JSZP szerint is tiszta a jogi háttere.
Az ügyintéző azonban úgy tűnt, hogy mégsem viccel, és szerinte az autót tényleg körözi egy uniós tagállam valamelyik hatósága. A kereskedés tulajdonosa ekkor értesítette Dénest, vagyis a korábbi tulajdonost, hogy ez így nem lesz jó, így ők nem kapták meg a Mazda ellenértékét, ha nem tudják se a nevükre venni, se eladni később.

Olvasónkat annyira felzaklatták a hírek, hogy azonnal az illetékes, harmadik kerületi rendőrkapitányságra sietett, hogy tájékoztatást kérjen. Az ügyével foglalkozó rendőrnő kedvesen és megértően fogadta, ráadásul jó hírekkel is szolgált: valószínűleg valamilyen tévedésről van szó, ugyanis a rendőrség rendszerében semmi nyoma nem volt a nemzetközi körözésnek. A rendőrnő azt tanácsolta, hogy nyugodtan menjen vissza a kormányablakba ezzel az információval, hiszen az autó szabadon átíratható.
Csakhogy papír erről nem született
Dénes örült a hírnek, de annak már kevésbé, hogy annak tartalmáról semmiféle hivatalos igazolást nem adott a III. Kerületi Rendőrkapitányság kollégája. Dénes szólt a kereskedésnek a fejleményekről, akik újra bevitték az autó papírjait a kormányablakba, hogy újra megpróbálják bejegyezni az autó tulajdonjogát. Az okmányirodában pedig ismét készségesen álltak a helyzethez, elolvasták az ajánlott irodalmat is, benéztek minden nyilvántartásba, a válasz viszont változatlan maradt: ezt az autót nemzetközileg körözik, ezért biztos nem fogják bejegyezni.
Mivel az autókereskedés vezetője ahelyett, hogy találgatott volna, pénzmosó-e, vagy talán orgazda, besétált inkább saját maga is a kapitányságra és újranyitotta a tárgyalásokat. Ott emlékeztek a múlt heti ügyre, és ismét lehűtötték a kedélyeket: továbbra sem áll körözés alatt az autó.
Egy neppert nem lehet ennyivel lerázni, pecsétes igazolást kért az autó státuszáról
Hú, ennek a fele se tréfa! - gondolhatta a rendőrnő ezen a ponton, úgyhogy inkább fogta magát és ránézett a sziszkettőre, hogy kiderítse miért állítja olyan magabiztosan az okmányiroda, hogy körözik az autót. Ez a keresés azonban már egészen más eredményt hozott, mint az előző. Ezúttal már a rendőrség alkalmazottja is szembesült a ténnyel, hogy az autót bizony tényleg körözi egy másik uniós ország, így egyre valószínűbb, hogy a korábban kiadott információk nem fedték teljes egészében a valóságot.

Újabb csavar a történetben
Ezen a ponton a rendőrök szívélyes hozzáállása átváltott formális mogorvaságba:
- „Hol a kocsi?”
--„A kereskedésemben.”
- „Jó, itt várjon!”
A kereskedő beszámolója szerint a beszélgetés meglehetősen rövidre sikerült. Bár nem tartóztatták le, úgy érezte, jobb, ha marad.
A helyiségben szinte tapintható volt a feszültség
A rendőrök talán attól rettegtek, hogy az ő korábbi tájékoztatásukat alátámasztó, pecsétes papírért érkezett tulajdonos majd hazaszalad és elássa a rekettyésben a Mercit, mielőtt ők kiérnének a helyszínre lefoglalni azt? Nem derült ki, de valami ilyesmi lóghatott a levegőben. Érdekesség, hogy a kereskedés vezetője már az elején közölte: be is hozhatja az autót a kapitányságra, ha úgy gyorsabb, nála van a kulcs és rendelkezik az autó felett is. Ezzel az ajánlattal viszont nem éltek a rendőrök.
Lecsapott az óbudai Temus SWAT
A harmadik kerületi rendőrség inkább pénzért dolgozó, lopóautós alvállalkozót bízott meg a művelettel, és mire a kereskedő "szabadon visszatávozhatott" a kereskedésbe, a sárga Merci már fel is pakolta a szürkét a platóra. Majd adtak egy hivatalos papírt a lefoglalásról, viszontlátásra!

A dolog ki tudja valójában hányadik pikantériája pedig az, hogy az autó még mindig Dénes nevén van, a lefoglalás tűrni köteles alanya viszont nem ő lett, hanem a kereskedés tulajdonosa. Pedig Dénes is odasietett a helyszínre, a forgalmi és a törzskönyv az ő nevére szól, ennek ellenére az intézkedés elszenvedője a kereskedő lett, az autót tőle foglalták le.
Ilyenkor bezzeg tudja az államigazgatás, hogy kit kell zaklatni és kinél van az autó jogilag valójában. De amikor elmulasztott átírásról van szó, a régi tulajt vegzálják mindennel - jegyzem meg, tisztelettel.
Eladta az autóját, le is jelentette a hatóságnál, mégis nála csöngetett a rendőrség
Azt hiszed, hogy a jogszabályok betartásával védve vagy? Nagyobbat nem is tévedhetnél. Valójában a vevő szabálykövetésén múlik minden az eladáskor.
Mennyivel jutott előrébb azóta Dénes, az óbudai Mancs Őrjárat és a kereskedés?
Semennyivel. Hátrébb viszont annál többel. Most már legalább a vevő és az eladó is biztosan tudják, hogy az autót valóban körözték, az erre szolgáló információs rendszerben (SIS II) hónapok óta aktívként szerepelt a németek által kiadott körözés.
Ezen felül örvendetes, hogy már a rendőrség is tisztában van a tényekkel. Mióta a kereskedő kérlelhetetlen unszolására jobban utánanéztek a rendszerben (amihez akkor is hozzáfértek, amikor két alkalommal is kértek tőlük információt az érintettek), azóta minden tiszta ott is. Ez annyiban segítség a történet elszenvedői számára, hogy az intézkedés iktatószámának birtokában legalább tehettek ellene panaszt.
Mi az a sziszkettő? (SIS II)
Ez az úgynevezett Schengeni Információs Rendszer második generációja. Mivel a Schengen övezeten belül nincsen határellenőrzés és a bűnügyi együttműködés is egyedi módon zajlik, a tagállamok és hatóságaik egységes informatikai rendszerben osztják meg egymással a releváns információkat. Tipikusan ilyen egy nemzetközi körözés járművek esetén.
A rendszer úgynevezett figyelmeztető jelzéseket tartalmaz a keresett személyek vagy tárgyak adatlapjain, amit úgy kell ezt elképzelni, mint az aknakeresőben a kis piros zászlókat.
Ez a rendszer kezeli a lefoglalás vagy bizonyítékként történő felhasználás végett körözött okmányok, gépjárművek és jogszabályban meghatározott egyéb tárgyak adatait is. Elméletben a járási hivatalok ugyanazt a műsort nézik a rendszerben, amit a Rendőrség. A gyakorlatban viszont úgy tűnik, hogy ehhez állampolgári segítség is elkél néha.

Hogy mi lesz ezután?
Idén már biztosan nem látjuk ezt a Mercedest az utakon, de talán jövőre sem. A rendőrség által kirendelt igazságügyi szakértő kotlik rajta pár hónapot, szükség esetén elvégzi az úgynevezett roncsolásos vizsgálatokat (amire az eredetiségvizsgálók nem jogosultak!), majd küldenek egy levelet, hogy igazából a németeket kellett volna anno megkérdezni az egészről, ők csak végrehajtják a körözéseket. Teszik ezt akkor, amikor besétál egy gyanútlan állampolgár információt kérni a csodák palotájába, és harmadjára sikerül is kinyomozni az igazságot. Hogy mi áll a körözés mögött? Majd idővel kiderül, de az szinte biztos, hogy Dénesnek úgysem mondhatják el, hiszen nem is tőle foglalták le az autót.
De kié lesz az autó végül?
A jogos tulajdonosáé. Hogy az kicsoda? Majd kiderül, amikor benyújt egy úgynevezett tulajdonosi igényt az autóra. Addig pedig "papíron" marad Dénes nevén, fizetheti utána a kötelező biztosítást és a gépjárműadót is, lefoglalt autót ugyanis nem lehet ideiglenesen kivonni a forgalomból, aminek bizonyára lehet valami értelme, és senki sem feltételezné azt, hogy ez csak nettó szívatás. Leveleznie viszont a kereskedőnek kell majd az ügyben.

Ki pereljen kit?
Hogy pontosan ki hibázott, az egyelőre nem ismert. Amint ez kiderül, felmerül a kérdés, hogy lehet-e jogi lépéseket tenni az előző tulajdonossal, az eredetiségvizsgáló céggel, a rendőrséggel, vagy akár a nyilvántartást vezető magyar állammal szemben. Az ügyet tovább bonyolítja, hogy a hivatalos nyilvántartás szerint az autó még mindig Dénes nevén van, a lefoglalást azonban a kereskedőtől hajtották végre.
Első körben tehát azt kell tisztázni, hogy egyáltalán ki jogosult perelni az ügyben. Ennek megállapítására létezik egy jogi eszköz, az úgynevezett tulajdonjog megállapítása iránti per, amely során a bíróság dönthet arról, ki tekinthető az autó tényleges tulajdonosának.
Egyelőre úgy tűnik, hogy még átírás hiányába is, de az autókereskedés a tulajdonos.
Csak az nem biztos, hogy a jogos! Még szerencse, hogy tőle foglalták le a Mercedest, nem? Ha mázlija van, nem lesz vádlott belőle orgazdaság vagy pénzmosás miatt, csak a pénze után kell majd futnia néhány évet. Megnyugtató.

Kérdéseimmel megkerestem a Rendőrséget. Azt szerettem volna megtudni, hogy miként alakulhat ki egy ilyen kafkai burleszk a valóságban és az autós honnan tájékozódhat a jármű körözési státuszáról, ha a JSZP-ből nem? Illetékesség hiányában a Miniszterelnöki Kabinetirodához irányítottak, ahonnan válasz a cikk megjelenéséig nem érkezett.
Olvasónk még nem ocsúdott fel a traumából, jelenleg a tagadás fázisában van. Azt reméli, hogy a kereskedés, ahol elcserélte az autóját majd tud segíteni a helyzet tisztázásában, talán még az autót is visszakapja idén. Sajnos ez a helyzet momentán nem kecsegtet ilyesmivel.
Az ügy számos kérdést vet fel:
- mennyit ér valójában a rendszám alapú SZÜF lekérdezés, ha a mai napig is azt jelezi a rendszer, hogy az autó nem áll körözés alatt?
- milyen mértékben hihet az állampolgár a Rendőrség állításának, amikor egy hasonló témában felkeresi azt?
- miért nem néztek bele a rendőrök már első alkalommal a SIS II rendszerbe úgy, ahogy a kormányhivatal munkatársa?
A válaszokat nem tudjuk, csak hangosan gondolkodunk.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
