Irtózatosan sok pénz érkezik a magyar lakosság egy részéhez 2025-ben. Kérdés, hogy ebből mennyi megy fogyasztásra, azon belül pedig mennyi az idén egyébként két számjegyű növekedést elérő újautó-piacra.

Bár a komplett idei évre vonatkozó autópiaci számokra még várni kell január elejéig, a legfontosabb tényezők már az eddig megjelent adatokból is láthatóak.
Végtelenül leegyszerűsítve a reexport torzító hatásával együtt számolva január és november között közel 110 ezer új autóra került rendszám Magyarországon, ez 10 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten. Az év során voltak éves összevetésben komoly visszaeséssel és jelentős növekedéssel zárult hónapok.
Öt év alatt eltűnt a magyar újautó-piac ötöde, de most végre szemmel látható a bővülés
A részletes adatokból kiderülnek a rangsorok, meg az is, hogy mely márkák értek el több mint 1000 százalékos emelkedést.
A Totalcarnak még november elején az októberi eladásokról nyilatkozó importőrök szerint az akkori bővülés elsősorban a bázishatással magyarázható. Azaz tavaly produkált gyenge számokat a piac, ehhez képest volt látványos a többlet. Emellett egyes márkáknál az új modellpaletta, közösségiautó-megrendelések is javították az idei számokat.
Újabb 180 fokos fordulat a magyar autópiacon
A korábban látott hanyatlást októberben jelentős, 19 százalékos növekedés követte az újauató-piacon. Megkérdeztük az importőröket, mi áll a háttérben?
A tizenegy hónap alatt elért 10 százalékos növekedés szép eredmény, ám azt is látni kell, hogy még bőven elmaradnak a járvány előtti szinttől az eladások. Ötéves összevetésben a korábbi piac 20 százaléka hiányzik. Tizenegy hónapos szinten ez 30 ezer autós mínusznak felel meg.
Uniós szinten egész jó
Nemzetközi összevetésben a magyar piac bővülése egyébként a jobbak közé tartozik. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint ennél jobb, 10 százalék feletti növekedést könyvelhetett el egyebek mellett Bulgária, Horvátország és Lengyelország is. Ezzel szemben voltak jó nagyot zakózó piacok is: Finnországban például 17, a picurka lettországi autópiacon 10 százalékos volt a mínusz. Összességében az uniós országokban 9,7 millió új autót adtak el, ami 0,4 százalékos javulásnak, lényegében stagnálásnak felel meg éves szinten. Ugyanakkor 2019 azonos időszakához viszonyítva ez több mint 4 millió autós mínuszt és 30 százalékos elmaradást jelent.
A magyar újautó-piac annak ellenére nem tudott erőteljesebb növekedést elérni, hogy a vásárlóerő javult. A reálbérindex ugyanis több mint 9 százalékos növekedést mutatott az idei év első tíz hónapjában. Ez a többlet azonban még kevés volt ahhoz, hogy a korábbinál nagyobb lendülettel vásároljanak a magyarok drágább, tartós fogyasztási cikkeket, köztük például autókat.
Extra milliárdok
Vagyis a magyar lakosság kiskereskedelmi kiadásai visszafogottak, így a fogyasztása is elmarad a reálbérek növekedése alapján várható ütemtől. A piaci elemzők arra számítanak, hogy jövő év elején lökést kaphat a fogyasztás, miután rengeteg pénzhez jutnak azok, akik korábban az inflációkövető állampapírba fektették a megtakarításukat.
Mivel a prémium állampapírok többsége általában az első negyedévben fizet kamatot, nem meglepő, hogy a legnagyobb kamatkifizetések január-márciusban várhatók. A Portfólió becslése szerint közel 1300 milliárd forint landol majd a lakosság számláján a kamat- és tőkekifizetésekkel együtt. Ehhez még hozzájöhet az az összeg, amely az esetleges állampapír-visszaváltásokból származik. Az idén igen visszafogottan teljesítő kiskereskedelemben - amelynek részét adják az autóvásárlások és gépjármű-alkatrész-eladások - egyfajta messiásként, azaz jelentős plusz keresletet generáló tényezőként várják az állampapír-kifizetéseket a különböző prognózisok.
Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy a lakossághoz beérkező óriási összegnek mekkora részét fektetik be majd újra valamilyen értékpapírba. Ahogy azt sem lehet most megbecsülni, hogy a megkapott összeg mekkora arányban jelenik meg az ingatlanpiacon, az érintettek egy része ugyanis várhatóan kiadási céllal lakást szeretne majd vásárolni a pénzből. A pénz egy része pedig elmegy majd fogyasztásra, vásárlásra. Így akár az autópiacon is megjelenhet egy extra kereslet az év első hónapjaiban. Hogy így lesz-e és ez mekkora többletet okoz majd, az csak 2025 második, harmadik negyedévében derül majd ki, mindenesetre a piacra még mindig ráfér a növekedés.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
