"Hát, marha boldog vagyok," fintorog Pál József alezredes a telefonba, amikor interjút kértünk tőle - de végül kötélnek áll. Az autótolvajok elleni harcra kitalált Gepárd Csoport vezetője irodájában egy kedves gepárd-figura fekszik az íróasztalon. "Nem sztárkodni akarok, ennyi," fejti ki az alezredes, mi a gondja a médiával. "Ez csapatmunka. Mi itt dolgozunk, hajtunk, és eredményeket érünk el. A rendőrségi vezetők elégedettek a munkánkkal," mondja.
Sem a Gepárd Csoport tagjait, sem Pál alezredest nem szabad fényképezni. Illusztráció viszont kell. Ezért a Totalcar fél órára szükség-színtársulatot alakított, és képregényes formában dolgozta fel az autótolvaj elfogását. Az izgalmas történet úgy indul, hogy egy fehérgalléros bűnöző leadja a megrendelést a tolvajnak, ,,akkor az az ötös Bömbi lesz, ott a parkolóban". Végül a Gepárd csoportot szimbolizáló művész elfogja a tolvajt, de a nagyobb életszerűség kedvéért a megbízót nem. Video -és hangkártyával rendelkező olvasóinknak különösen ajánljuk a rajtaütérsől készült bemutató filmünket, ami a legjobb nindzsamozikat idézi.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Bevetésre készen (a kép illusztráció) |
Pál szerint a csoport sikerének titka, hogy
együttműködnek a legtöbb hatósággal. "Vám- és pénzügyőrség, APEH,
az önkormányzatok, határőrség, a környezetvédelmi szervek,"
sorolja, majd mivel biztos nagyon bután nézek, kifejti: "Van a
bontóban egy bazi nagy pocsolya fáradt olaj. Ott szennyezi a
környezetet. Ez kire tartozik? Na, látja már? Ha a
környezetvédelmisek intézkednek, és látnak valamit, ami minket
érdekelhet, szólnak nekünk, fordított esetben pedig mi hívjuk őket.
Erről van szó,
hogy minél nagyobb legyen a fogadófelület ."
Pál büszke rendőrségen belőli jó kapcsolataira is: "A kollégák ismerik már a Gepárdot, ha telefonálunk valahová vidékre, egyből ezerszázalékosan segítenek. Van, hogy ők hívnak. Múltkor is valami tanyáról hív az ott intézkedő kolléga, te, azt mondja, van itt egy Zsiguli, elég gyanús. Jól van, mondom neki, vedd le ezt, nézd meg azt, hát mi van odaírva. Megnézi, aztán mondom, jól van, mindjárt megy egy emberünk, fogtunk egy lopott autót ."
![]() |
|
![]() |
![]() |
- Azonnal indulunk! (a kép illusztráció) |
Az ilyen véletlen fogásból kevés van, Pál a
szisztematikus munkára esküszik. "Az elmúlt évben, amióta a Gepárd
létezik, Budapesten 18-20 százalékkal csökkent az autólopások
száma. Ebben egy csomó tényező szerepet játszik, köztük az is, hogy
a Gepárd akciói nyomán
120 ember került előzetes letartóztatásba . Úgy ötszáz autót
fogtunk meg."
Pál odamegy az íróasztalához, és egy feltekert nagyméretű csomagolópapírt tereget szét. "Látja, mi ez?" kérdezi, "egy budapesti autótolvaj szervezet." Az alezredes a szoba másik végében áll, de azt jól látni, hogy a papírra egy tucat igazolványkép van felragasztva , amiket színes nyilak kötnek össze egymással: munkamegosztás, kapcsolatok szerint.
![]() |
|
![]() |
![]() |
- Akkor azt a fekete ötös BMWt kérem. (a kép illusztráció) |
"Ezek szerint ismerik a tolvajokat?" "Ismerjük
az elkövetői kört," pontosít egy szakkifejezéssel az alezredes,
majd invitál, munkaideje lejártával tartsak vele. Mielőtt
beizgulnék, hogy egy igazi akcióról tudósíthatok, kiderül,
csak fürdőkádat venni megyünk.
Beülünk az öreg dízel Ford Escortba; az autóban sebességváltózár. "Ér ez valamit?" "Ja, ha nem hamisítvány," válaszol az alezredes, "mert egyre több a nem eredeti cucc. Az eredetieket nem nagyon tudják kinyitni, olyan a zárjuk." Ha már itt tartunk, Pál kifejti, hogy a legjobb védelmi felszerelés a legolcsóbb: egy eldugott egyedi kapcsoló . "Jók a GPS-es nyomkövetők is, de azok drága autókba valók. Ha jobban elterjednének, az áruk lemehetne olyan 30-40 ezerre, akkor többen megengedhetnék maguknak."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Észrevétlen megfigyelés (a kép illusztráció) |
"Na és a konténer? Ha abba rakják az autót,
akkor a rendszer nem sugározza tovább a jeleket," adom a
jólinformáltat. "Nézze,
én még nem hallottam konténeres autólopásról
Magyarországon," nyugtat meg Pál, "de még ha lenne is, azért
eltart egy ideig, mire felpakolják az autót, a ketyere meg addig is
egyfolytában nyomja a riasztást a központnak."
Pál szerint nem nagy etvasz a nemrég sajtótájékoztatón bemutatott fogás, a profik által használt, az ugrókódos riasztókat lehallgató és a kódot megfejtő szerkezet. ,,Gondoljon bele," érvel, ,,ezzel kiiktatják a vijjogó riasztót, esetleg nyitják a központi zárat. De ha van más védelem is, az autót még mindig nem tudják elvinni."
![]() |
|
![]() |
![]() |
A bűnelkövetô munkában (a kép illusztráció) |
A nyolcadik kerület kis utcájában rosszul
öltözött figura görnyed egy kukába. Az alezredes az ablakon
kihajolva kíván sikeres napot neki. ,,Pál úr, ez egy
titkosügynökük? Jól álcázza magát," dicsérem szembe az alezredest,
hiszen egy korábbi nyilatkozatából kiderült, hogy
a Gepárd titkosszolgálati módszereket is használ.
,,Nem, ez egy guberáló," hűt le Pál, ,,de megéri jóban lenni velük, sok mindent látnak. Ha valami érdekeset találnak a kukában, már jönnek is hozzánk. Sok bűnjelet és infót kaptunk már tőlük. Csak beszélni kell a nyelvüket."
A Szarvas téren lelassítunk: egy Ford Transit a tér túloldalán egyirányú utcába készül behajtani - fordítva. Pál feszülten figyel, de a Tranzit észbe kap és kitolat. "Jól van, ez csak eltévedt. Ha behajtott volna, utánamentem volna. Mi lehet olyan sürgős, hogy nem fér bele megkerülni egy háztömböt? Az ilyen viselkedés mindig gyanús," magyaráz az alezredes.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A törött zár (ezt tényleg szétbarmolták) |
Közben megérkezünk a fürdőszoba-felszerelés
boltba, de a kádvásárlás nem egyszerű, az alezredes
szolgálati 5110-ese folyamatosan csörög. "Na látja, ez van,"
fordul hozzám, "nálunk nincs a munkaidőnek vége, egyfolytában
képben kell lenni. A kollégáim és én nem befejezni szoktuk a munkát
a nap végén, csak abbahagyni."
Visszafelé az autóban új témát vetek fel: " Mi a helyzet a márkakereskedésekkel? Az Index Autólopás topikjában több áldozat is arra gyanakszik, hogy a márkakereskedő, ahová hordták az autót, alaposan benne volt az autójuk ellopásában." "Ezt én nem tartom valószínűnek," mondja Pál, "bár az nincs kizárva, hogy egy-egy alkalmazott belekeveredik valami ilyesmibe. Az a tapasztalatunk, hogy az ilyen munkaerő viszont más szempontból is megbízhatatlan, és általában csak napokat dolgoznak a márkakereskedésben, utána valami egész más miatt ki is rúgják őket."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy perc múlva akció (a kép illusztráció) |
"Nemrég azt próbáltuk ki," hivatkozom egy
korábbi Totalcar cikkre, "vajon a közúti igazoltatást végző járőrök
ellenőrzik-e a motorszámot, amivel egy csomó frissen lopott autót
ki lehetne szűrni. De
egyetlen járőr sem foglalkozott ezzel." "Na figyeljen ide,
ha az autó tiszta, akkor az állampolgár rendőri zaklatásként éli
meg az ilyen igazoltatást, nem? Ha viszont maga a tolvaj vezeti a
lopott kocsit, amibe egy csomó pénzt fektetett, és jó eséllyel fel
is van fegyverezve, vajon mi a következő lépése? Érti, mire
gondolok? Na, ezért nem kívánhatjuk ezt a járőrtől."
Kiderül, hogy egy autó ellopása akár többszázezres befektetéssel is járhat. Mondjuk egy preparált motorvezérlő-elektronika, amivel a gyári immobilizert iktatják ki, simán kerülhet ennyibe. Ha a tolvajt megzavarják, és kénytelen elmenekülni a cuccot hátrahagyva, akkor "a főnökök nem örülnek."
"A minimum, hogy meg kell térítenie a kárt," fogalmaz az alezredes, "hiszen én nem ismerek olyan biztosítót, amelyik biztosítást kötne autótolvaj-felszerelésre." Pál szerint az ilyen adósságba került autótolvaj azzal próbál meg többet keresni, amihez ért: még több autót köt el.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Akció (a kép illusztráció) |
Az erőszakos autórablások növekvő száma az
egyre fejlettebb lopásgátló-rendszerek elterjedésének köszönhető.
Míg a legfelkészültebb bandák naprakészen követik a védelmi
technikák fejlődését,
a kevésbé profik tehetetlenek, és inkább a már mozgásban
lévő autóra támadnak. "Menet közben be kell zárni az ajtókat,"
mondja az alezredes, "az megvéd az erőszakos támadások ellen."
Aki a járó motorú autót magára hagyja, akár csak annyi időre is, amíg becsukja a garázskaput, az is nagyban megkönnyíti a tolvajok dolgát, akik nemritkán az autót és tulajdonosát előre megfigyelve tudatosan készülnek is az eksönre. ,,Ennek vannak jelei," állítja Pál, ,,de ha az állampolgár nem elég éber, észre sem veszi ezeket. Csak amikor már füstölnek el a verdával, akkor ugrik be, hogy az előző nap többször is látott a forgalomban maga mögött felbukkanni egy adott kocsit, vagy hogy az utcában idegenek ténferegtek."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nincs menekvés (a kép illusztráció) |
Ha valakinek ellopják az autóját, amint lehet,
igyekszik bejelenteni a rendőrségen. Pál szerint
van lehetőség "soron kívüli" feljelentésre, csak
hangsúlyozni kell, hogy friss az eset. A Gepárd Csoport
éjjel-nappal ingyenesen hívható telefonszámán
(06-80-201-334) is lehet bejelentést tenni, de a 107 vagy a
112 tárcsázása után is odairányítják a telefonálót az ügyeletesek.
Minél hamarabb észreveszik a hiányzó autót, annál nagyobb esély van
a felkutatására. ,,Ha egy autó nincs meg 24 órán belül," mondja az
alezredes, ,,akkor kisebb a valószínűsége, hogy valaha is
megtaláljuk." A gepárdosok éppen ezért, igazodva ellenfeleik
munkaidejéhez, szünet nélkül, hétvégén is dolgoznak.
A Róbert Károly körúton ezüstszínű Ford Puma kerül mellénk és Pál alezredes nagyra nyílt szemekkel figyeli. Próbálom én is megfejteni, mi lehet gyanús, de kiderül, ez alkalommal nincs semmi gyanús momentum, az alezredesnek egyszerűen tetszik a kis sportkocsi. Pál saját bevallása szerint nem vezet jól (csak szerénykedik), ámde imádja az autózást. Az általuk megfogott csodakocsikat azonban még sosem vezette. ,,Ez elvi kérdés," mondja, ,,az embereimnek is szigorúan megtiltottam."
![]() |
|
![]() |
![]() |
A bíróságon találkozunk (a kép illusztráció) |
Vissza az interjúhoz. Bár a kötelező
eredetvizsgálat és a Törzskönyv bevezetése megnehezítette az
autólopásból létfenntartók életét, Pál szerint ,,továbbra is
léteznek csatornák" a rendszer kijátszására. Gyakran
totálkáros autókat javítanak fel lopott autók alkatrészeivel.
,,Megjelenik a fószer az eredetvizsgálaton egy korábban
totálkárosra tört autóval," avat be Pál, ,,és az elsődleges
azonosítók egyeznek is persze. Az nem derül ki, hogy az alkatrészek
többsége egy lopott donortól származik, de különben is, meglobogtat
egy számlát a bontóból és már át is megy a kocsi."
A bontók között különben is akad ,,öt százaléknyi" simlis, orgazda, akik vagy csak nem kérdezik a hozzájuk vitt autók eredetét, vagy éppenséggel konkrét megrendelőként is részei a lopott autók reciklálásának. A Gepárd Csoport munkájának egy része éppen ezért az autóbontók ellenőrzése, a szabálytalanságokat elkövetők kiszűrése, adott esetben bezáratása.
Az egyre fejlettebb és sokoldalúbb lopásvédelmi eszközök, a törvényi háttér keményítése (pl. az eredetvizsgálat bevezetése, a ,,gépjármű önkényes elvitele" súlyosabb szankcionálása) és a korábbinál mobilabb, gyorsabb felderítői hozzáállás önmagukban nem akadályozzák meg az autólopásokat, de egyenként is olyan mértékben nehezítik meg a bűnözők életét, hogy sokan közülük kénytelenek pályát módosítani.
,,Tavaly is érezhetően csökkent az autólopások száma," kommentálja Pál, ,,és véleményem szerint a következő években is ez a tendencia fog folytatódni, majd idővel a kocsilopások száma beáll egy a mainál alacsonyabb, nagyjából konstans szintre."
Ez a jóslat már a Gepárdosok főhadiszállása előtt hangzik el, ahová időközben visszaérkeztünk. Egy csoport fiatal nyomozó éppen akción volt, és Pál alezredes kíváncsi a beszámolójukra. ,,Ma is csak éjszaka jutok haza," tárja szét a karját, ,,de a fürdőkádat, azt legalább megvettük."

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
