Az alábbi eset, sajnos, megtörtént.
– Ne haragudj, de nem állnál máshová, ezt a helyet mozgássérülteknek tartják fenn.
– Mé', bazd meg, te rokkant vagy?
– Igen, bazd meg, rokkant.
A mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkolóhelyeket nem véletlenül találták ki. Magyarországon éppen elég nehéz a tolószékben élők sorsa, szörnyű az infrastruktúra, sok kórházban, de például a Fővárosi Bíróság épületében sincs megoldva a közlekedésük. Még a modern épületekben sincs mindenhol rámpa, vagy használható illemhely. És akkor mindennek a tetejébe' lusta, nemtörődöm emberek még a parkolóhelyeiket is elfoglalják.
Pedig még akkor sem egyszerű a helyzetük, ha a fenntartott helyen állhatnak meg. Sok helyen a tábla vagy a felfestés mellett ugyanolyan járdaszegély van, mint máshol, márpedig tolószékkel egyedül nem lehet felmenni 5-8 centinél magasabb padkára. Sok olyan hely is van, ahol van ugyan rámpa, de túl meredek, így nem használható. Mintha nem is lenne.
Egy szó, mint száz, nincsenek könnyű helyzetben. Problémáik egy része nyilván az ország múltjával és anyagi helyzetével függ össze, de sokat segíthetnénk nekik, ha hagynánk, hogy legalább az alapvető jogaikat érvényesítsék, és például nem állnánk be paraszt módon a helyükre. Gáborral és Jánossal arról beszélgettem, milyen ma Magyarországon mozgássérültként autóval közlekedni meg parkolni, és úgy általában élni.
Mindketten három éve ülnek tolószékben. Gábor épp a születésnapján ment valahová motorral. Lehúzódott előtte egy Kispolski jobbra. Gábor azt hitte, őt engedi el, és elkezdett előzni, mire az autó egyszerre balra kanyarodott. A motor ott maradt az autó oldalán, Gábor pedig röpült előre, bukfencezett hármat, és az óta nem tudja mozgatni a lábait.
János Amerikában ütközött frontálisan. A szembe jövő autót egy indián gyógyító fia vezette, aki régi tradíció szerint mindenféle gombákat, kaktuszokat és füveket gyömöszölt a szervezetébe, és a sok hallucinogén hatása alatt átkormányozta kisbuszát a szembesávba. Az indián mellett ült a medicine man, kutyával az ölében. Ő nem volt bekötve, kirepült az ablakon, és a kutyussal egyetemben azon nyomban szörnyet halt. A sofőr megúszta. János és három utasa is túlélte az ütközést, ők ugyanis be voltak kötve, a baleset azonban nem múlt el nyomtalanul.
Mindkét fiatalember BMW-vel érkezett a találkozóra. Nem elveszett
ember egyikük sem, vállalkozók, és kifejezetten aktív életet élnek.
Amikor megkérdeztem, miért pont BMW, János szerényen mosolyogva
így felelt: ez jár a tolószékhez! Mindkét autót hasonlóan alakították
át. Az automata váltó természetesen alapkövetelmény volt, ezt kellett
kiegészíteni egy kézi gáz-fék karral. A karon ugyanolyan fogantyú van,
mint a motorokon, és gázt is ugyanúgy kell vele adni. János, mikor a
működését magyarázta hozzátette:
– Mi nem padlógázt adunk, hanem csuklógázt. Fékezni is a karral
kell, csak előre kell tolni, és az autó megáll.
– Nehéz volt megszokni az autó irányítását?
Gábor:
– Hát, az igazat megvallva, az elején, ha nagyon hirtelen kellett
volna fékeznem, valószínűleg csattantam volna, de én rengeteget
vezetek, van, hogy 5-6000 kilométert is megyek egy hónap alatt, így
viszonylag rövid idő alatt hozzászoktam.
– Ugyanolyan finoman tudjátok adagolni a gázt és a féket, mintha
lábbal csinálnátok? Egyáltalán, ugyanúgy tudtok közlekedni? Akár
sportosan is lehet menni így?
János:
– Persze. Hozzá kellett szokni, de ma már ugyanolyan
reflexszerűen csináljuk, mint régen lábbal. Ugyanúgy tudunk finoman
menni, de nagy gázt is adhatunk, jól működik a kézi vezérlés.
– Mennyibe került az átalakítás?
János:
– Az a vicc, hogy állami támogatást vehetsz fel az autód
átalakítására, ami 30 000 Ft, ehhez képest a legolcsóbb
átalakítás is bő 80 000-be kerül. Ha nagyon profi szerkezetet
akarsz, akkor majdnem egymilliót kell elköltened. Egyébként
autóvásárláshoz is vehetsz fel támogatást, de én három éve igényeltem,
és azóta sem történt semmi. Ráadásul benzines autóra maximum 1,6-osig,
dízelre kétliteresig adnak támogatást, pedig ilyen kicsi benzinesből
szinte nincs is automata váltós. A támogatás egyébként maximum
300 000 Ft lehet, ha jól emlékszem, vagy az autó értékének
maximum 60%-a, szóval nem túl sok.
Gábor:
– Lakás átalakításra is vehetsz fel pénzt. Az is 300 000
körül van, ami nevetségesen kevés. De legalább kapunk 90%-os
támogatást, ha vonattal akarunk utazni. Igaz, előtte oda kell szólni,
hogy legyen idejük kihozni az emelőt, amivel felraknak a vonatra, és
nem az utasokkal, hanem a biciklikkel együtt kell utazni, de legalább
olcsó. Még sohasem vettem igénybe.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
