– Tegyük fel, hogy van pénzed autóra, és az átalakítás is sikeresen
lezajlott. Ezután már minden könnyedén megy?
Gábor:
– Én az első héten rögtön lementem Olaszországba, nagyon
élveztem, de azt nem mondanám, hogy minden könnyedén ment. Volt például
olyan benzinkút, ahol két lépcsőn is fel kellett volna mennem, hogy
autópálya-matricát vegyek, inkább kihagytam. Aztán levelezgettem
hónapokig az autópálya-kezelővel, míg végre nagy nehezen elengedték a
bírságot.
– Sajnos ma már SMS-ben is lehet matricát venni, jól kitoltak velünk! – tette hozzá János nevetve.
– Az emberek türelmesebbek, ha látják a kék matricát?
János:
– Nem használunk matricát. Nekem régen volt, de egyfolytában
dudáltak. Ma már legfeljebb azt gondolják, itt ez a paraszt a BMW-vel,
de nem látják, hogy mozgássérült vagyok. Egyébként ugyanúgy
közlekedünk, mint bárki más, szóval nem tartjuk fel a forgalmat.
– Mi a helyzet a parkolással?
Erre a kérdésre mindkét fiú szája ironikus mosolyra
húzódott, rögtön láttam, darázsfészekbe nyúltam.
János:
– Szörnyű történeteink vannak. Egy mozgássérült barátom elé
például bevágott egy bálnamerci, mikor le akart parkolni a neki
fenntartott helyre. Udvariasan megkérte a Merci kopasz, kigyúrt
sofőrjét, hogy álljon arrébb, mire az kikiabált az ablakon: „Mé', bazd
meg, te rokkant vagy?” „Igen, bazd meg, rokkant vagyok” – válaszolt
hasonló stílusban, mire a mercis egy szolid ja, bocs után odébbállt.
Rengeteg a hasonló szituáció.
Gábor:
– A hipermarketeknél a legrosszabb helyzet. Szinte mindig állnak
a helyünkön. Az emberek egyáltalán nem tartják tiszteletben a táblát,
és a rendőrök sem foglalkoznak ezzel. Engem egyszer megfenyegetett egy
srác, hogy lerúgja a tükrömet, amikor megkértem, hogy adja át nekem a
helyét. Mondtam, hogy szerintem ez elég fura helyzet, a mozgássérültek
ugyanis nem szoktak tükröket lerugdosni, mivel nem mozog a lábuk. Erre
megfenyegetett, hogy széttöri a gerincem, és akkor majd tényleg
tolószékbe kerülök. Mondtam, hogy ezzel már elkésett, mire nagy nehezen
kapcsolt, és el is állt a kocsival.
János:
– Az is sokszor problémát okoz, hogy ránk állnak.
Ha túl közel vannak a vezetőoldali ajtóhoz, nem tudunk odamenni
a székkel, és nem tudunk beszállni. Ezért ha lehet, mindig úgy állunk
meg, hogy csak a fal legyen balról, igaz, ilyenkor meg az a baj, hogy
túl sok helyet foglalunk az autóval, mivel a kényelmes ki-be szálláshoz
kábé másfél méterre van szükség.
Gábor:
– Parkolás szempontjából a Westendben a legjobb a helyzet. Itt
elkerített parkolót tartanak fenn, mindig van hely. Igaz, néha itt is
előfordul, hogy a legújabb A8-as, S-Merci meg 7-es BMW áll egymás
mellett, nyilván van köztük olyan is, aki jogtalanul birtokolja a
mozgássérült igazolványát. Egyébként rólam is hitte már azt a rendőr,
hogy nem vagyok igazi roki, sőt olyan is volt, aki azt hitte, el akarom
lopni a saját autómat.
A beszélgetés után még megcsodáltam a tolószékeiket. Mindkettő modern, igazi csúcstechnológiával készült, úgynevezett aktív szék, tényleg jól néznek ki. Az aktív székeket olyan mozgássérülteknek találták ki, akik nemcsak otthon közlekednek, hanem jönnek-mennek a világban.
A tolószékek között is van Merci meg FIAT, csak másképp hívják őket. Van terepjáró meg sport kivitel, sőt versenytolószék is. Gábor egy Küschall márkájú székkel érkezett, amelyre átszerelte a szénszálas műanyag könyöklőt egy Otto Bock székről, azt már nem használja. Ennek az ára újonnan 5-600 ezer forint körül van. Gábor azt mondta, autóra fordítva ez nagyjából egy 325-ös kupé BMW-nek felel meg. A váza alumínium, a tömege körülbelül 10 kiló. Könnyen csukható és nyitható, nagyon kevés helyet foglal, ezért szereti.
János Ti Lite széke még ennél is vagányabb. Ennek az ára körülbelül másfél millió forint, és amikor kértem, fordítsák le nekem autóra, hogy én is megértsem, gondolkodás nélkül, nevetve mondták: Ferrari. A titánvázas szék mindössze 5-6 kilót nyom, és egy pillanat alatt úgy szét lehet szedni, mint valami legót. János elmondta, hogy bár nincs rajta lengéscsillapítás, a titán annyira jól elvezeti a rezgéseket, hogy még macskakövön sem válik kényelmetlenné. További nagy előnye, hogy jól variálható a – mondjuk így – futóműve és a háttámlája, valamint könnyen kezelhető és jól fordul.
Egy alap, tb-támogatásra is kapható úgynevezett szobai szék ára körülbelül 80 000 Ft, tömege úgy 20 kilogramm. Széles, nehézkes, bonyolult összecsukni, és még csukva is rengeteg helyet foglal, vagyis a rosszabb anyagi helyzetben lévő mozgássérülteknek egy-egy nagyobb autóval bíró nagyobb darab férfi segítségére van szükségük, ha el akarják hagyni a lakhelyüket. Ne nehezítsék hát meg az életüket! Az ég szerelmére, NE ÁLLJANAK A HELYÜKRE! A nevükben is köszönjük.
Bevetés a csepeli Tescóban, olvasói levél
Hali!Szerencsére nem vagyok mozgássérült, de mivel az egyik fiam
születése óta csak a jobb szemével lát (már 27 éves és nagyszerűen
vezet), így úgy érzem kissé bele tudom érezni magam a
mozgáskorlátozottak problémájába. Engem rendszeresen felháborít,
amikor egy-egy bunkó nem veszi figyelembe a táblát. Sopronban
lakom, itt rendszeresen előfordul, hogy osztrák rendszámú autóval
beállnak a parkolóba, amikor szóváteszem, néhány esetben kiderül,
hogy annyira osztrák mint Te meg én.
Igazából hiányolom a rendőrség beavatkozását, nem tesznek
semmit, pedig ezt még könnyebb lenne bizonyítani, mint azt, hogy én
90 és féllel megyek az országúton. arról nem is beszélve, hogy aki
ennyire semmibe veszi a szabályokat, az -borítékolom- a többi
szabályt sem tartja be.
Jut eszembe miért is ellenőrizné a rendőr, hogy ki parkol számára tiltott helyen, mikor a mellékelt kép sem példaértékű.
Balesetmentes jó utat mindenkinek.
Üdv: Jóska

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
