A Newsweek e heti számában érdekes összeállítást találunk a szabadidő-terepjárók (SUV) piacáról és lélektanáról. A folyamatosan emelkedő üzemanyagárak és a biztonsági megfontolások ellenére a SUVok piaca egyre bővül és új tagokkal szaporodik. Az egykori feltaláló, Detroit nemhogy nyerne, de egyre többet veszít a bolton az ismét csak Japánból és Európából érkező, az eredeti koncepciót ésszerűbben, ember- és Földbarátibb módon, nem utolsósorban pedig olcsóbban megvalósító klónoknak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Acura MDX |
A SUV-piac minden "alávágás" -
benzinár-emelkedés, kongresszusi vizsgálatok, globális felmelegedés
és felboruló, életveszélyes Ford Explorerekről tudósító szalagcímek
ellenére idén
5.6%-kal nőtt, a teljes autó eladások ötszázalékos
visszaesése mellett. Négy megvásárolt autóból egy legalább ebbe a
kategóriába tartozik, és a várakozások szerint 3.5 millió amerikai
lesz idén egy ilyen autó boldog tulajdonosa.
A SUV kicsit többet jelent, mint egy új autóipari kategória: mindössze 5 százalékuk kap bizonyítási lehetőséget a vadonban, ezzel szemben roppant magabiztosan lehet velük közlekedni városban és autópályán, hiszen ütközésnél a több vas látszólag nagyobb biztonságot nyújt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Jeep Cherokee |
Egy tanulmány szerint a SUV-ot vásárlók
átlagosan negyven körüli, jól képzett, jól kereső, gyermekes,
kertvárosokban élő párok, akik leginkább saját igényeik
kielégítésére törekszenek, és szeretnék magukat lazának és
fiatalosnak láttatni. "Van egy image, amit szeretnék kifejezni a
többiek felé, arról nem is beszélve hogy
egy egyterű soha nem lesz kúl."- mondta egy 37 éves
Cherokee-tulajdonos. Elég egyszerű, ami azt illeti. A tanulmány
kimutatta azt is, hogy a hasonló egzisztenciával rendelkező, de
egyterűt vezető sofőrök általában sokkal érzékenyebbek szociálisan,
szívesebben segítenek másokon.
Ennek ellenére van ráció is a SUV-osok érvelésében. Ők azt állítják, sokkal nagyobb biztonságban érzik magukat a nagy járművekben, pedig a szövetségi biztonsági testületek megállapították, hogy kb. háromszoros gyakorisággal végződnek halálos kimenetellel a borulásos balesetek terepjárósokkal, mint a sima személyautókat vezetőkkel. Ezzel együtt a biztonsági övet viselő SUV-os túlélési esélye nagyobb, a több tonnás karosszéria miatt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ford Excursion |
A SUV népszerűsége töretlen, Detroit mégsem
boldog. Amit egyszer már átéltek a hetvenes években, amikor az
olajválság miatt az amerikaiak rákaptak a kicsi, takarékos és jó
minőségű japán autókra, most megismétlődni látszik.
A BMW, a Mercedes, vagy a Toyota szabadidő-terepjárói egy
pillanat alatt meghódították a csalfa amerikai vásárlókat.
Sokkal kihívóbb dizájnjukkal, magabiztos teljesítményükkel, és nem
utolsósorban kedvezőbb fogyasztási mutatóikkal.
Az egykori nagynevű típusok eladásai zuhannak. Puff Daddy kedvence, a Lincoln Navigator 18,3, míg a hazánkban elsősorban P. J. által kedveltté tett vállalkozóautó, a Jeep Grand Cherokee 19 százalákot esett a listákon tavalyhoz képest. Összesítésben a Motown szelete a SUV-tortából öt év alatt 81-ről 66%-ra csökkent. Legrosszabbul a Ford járt: a Firestone-nal koprodukcióban rendezett szappanopera folyamatosan rontja a nyereségességi mutatókat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Grand Cherokee |
Különösen igaz ez, mivel a Big Three (Gm, Ford,
Chrysler) csak a SUV-okon és pick-upokon keres, személyautóikat
gyakorlatilag veszteséggel értékesítik. A visszaesés még a teljes
amerikai gazdaságot is nehéz helyzetbe hozhatja, mivel
az USA össztermékének 3%-át az autók adják, az ágazatban
dolgozó négymillió emberről nem is beszélve.
Annak idején épp a SUV adta vissza Detroit reményeit. Az 1984-ben megjelent négyajtós Cherokee, mely tulajdonképpen a második világháború óta népszerű Jeep családiasított változata volt, indította el a szabadidő-terepjárók uralkodását. Az 1990-es Ford Explorer volt a csúcs: a bárhol közlekedni képes SUV kiválóan megfelelt a kilencvenes évek fogyasztási szokásainak, melyek minden terméktől sokoldalúságot és professzionális kivitelt követeltek. A japán konkurenciától sem kellett tartani, mivel a SUV-ok nagy része az Amerikában hatalmas népszerűségnek örvendő pick-upok alapjaira épült.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lexus RX 300 |
Ám nem véletlenül született a vicc, miszerint
hifitorony, na jó, de mennyi.
A japánok rájöttek, hogy személyautóra is lehet SUVot
építeni, így hozták létre a Toyota RAV-4-et és a Honda CR-V-t.
A vásárlók fiatalabb generációi rögtön rákaptak a különleges
külsejű, és 20.000 dollár alá árazott mini SUV-okra. Most, hogy az
újonnan született mini SUV piacot szinte 100%-ban uralják, a
japánok megkísérlik a nagy kategóriát is maguk alá gyűrni. A hét
ember befogadására képes 32.000 dolláros Toyota Sequoia, és a
szintén hétszemélyes, 35.000 USD-be kerülő Acura MDX az első
próbálkozások. Jövőre várható az utóbbi, tízezer dollárral olcsóbb
Honda változata, aminek a szakértők nagy jövőt jósolnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lincoln Navigator |
A GM szakemberei elkeseredetten próbálják
kitalálni a jelen és a jövő fiataljainak elvárásait. Már sikeresen
megállapították, hogy a helyes út
a svájci bicska autóipari megfelelője lenne, a közeljövő
modelljei mégis a nagyobb-több-jobb elv alapján készültek. Az idén
megjelent Chevrolet Avalanche hossza majd' hat méter, és egy gallon
benzinnel csupán 13 mérföld megtételére képes városi forgalomban
(20 l/100 km). Jövőre pedig a Hummer H2-es változatával jönnek ki,
melynek 50.000 dolláros ára magába foglalja az infravörös éjjellátó
készüléket, ami nagyon hasznosnak bizonyulhat a bevásárlóközpont
elleni felderítési akciókban. A Ford is próbálkozik: ők az
Expedition elnevezésű szörnyeteg DVD lejátszóval és a Lakers
sztárja által kiválasztott olasz bőrülésekkel szerelt "Shaq SST"
modellel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mercedes M |
Az emberi hiúság és kitűnni vágyás tehát
magyarázatot adhat a SUV-ok hallatlan népszerűségére, sokkal
nehezebb az általuk okozott környezetvédelmi problémák megfejtése.
A SUV széleskörű elterjedése révén az átlagos üzemanyag-fogyasztási
adatok húszéves mélypontra kerültek. Míg Európában az autók
körülbelül 30 mérföldet tesznek meg egy gallon benzinnel, ez az
adat Amerikában 20.4 mérföldre csökkent. Még
a Ford vezérigazgatója is elismerte, hogy autóik jelentősen
hozzájárulnak a globális felmelegedés erősödéséhez, egyben
ígéretet tett a SUV-ok fogyasztásának 25%-kal történő
csökkentésére. 2003-ra ígérik az első "zöld" modell megjelenését,
mely az Escape SUV benzin-elektromos kombinált hajtású változata,
és gallononként 40 mérföld megtételére lesz képes.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Toyota RAV4 |
Lehet, hogy a "zöld" modellek fogják megmenteni Detroitot a csődtől. Az is lehet, hogy nem. Mindenesetre egy ilyen típus kihozatala jelentős PR értékkel bír. A SUV-piac pedig, örülünk neki vagy sem, nőni fog. Vásárlóinak nem az úttorlaszok, hanem a folytonosan emelkedő üzemanyagárak okoznak fejfájást. A Fehér Ház sem arról híres, hogy a kőolaj felhasználásának mértéke ellen környezetvédelmi határozatokkal küzdjön. A csata tehát nem arról szól, hogy van-e jövője a SUV-nak, hanem hogy ki fogja uralni a piacot, Amerika vagy kihívói.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
