A Newsweek e heti számában érdekes összeállítást találunk a szabadidő-terepjárók (SUV) piacáról és lélektanáról. A folyamatosan emelkedő üzemanyagárak és a biztonsági megfontolások ellenére a SUVok piaca egyre bővül és új tagokkal szaporodik. Az egykori feltaláló, Detroit nemhogy nyerne, de egyre többet veszít a bolton az ismét csak Japánból és Európából érkező, az eredeti koncepciót ésszerűbben, ember- és Földbarátibb módon, nem utolsósorban pedig olcsóbban megvalósító klónoknak.
Acura MDX |
A SUV-piac minden "alávágás" -
benzinár-emelkedés, kongresszusi vizsgálatok, globális felmelegedés
és felboruló, életveszélyes Ford Explorerekről tudósító szalagcímek
ellenére idén
5.6%-kal nőtt, a teljes autó eladások ötszázalékos
visszaesése mellett. Négy megvásárolt autóból egy legalább ebbe a
kategóriába tartozik, és a várakozások szerint 3.5 millió amerikai
lesz idén egy ilyen autó boldog tulajdonosa.
A SUV kicsit többet jelent, mint egy új autóipari kategória: mindössze 5 százalékuk kap bizonyítási lehetőséget a vadonban, ezzel szemben roppant magabiztosan lehet velük közlekedni városban és autópályán, hiszen ütközésnél a több vas látszólag nagyobb biztonságot nyújt.
Jeep Cherokee |
Egy tanulmány szerint a SUV-ot vásárlók
átlagosan negyven körüli, jól képzett, jól kereső, gyermekes,
kertvárosokban élő párok, akik leginkább saját igényeik
kielégítésére törekszenek, és szeretnék magukat lazának és
fiatalosnak láttatni. "Van egy image, amit szeretnék kifejezni a
többiek felé, arról nem is beszélve hogy
egy egyterű soha nem lesz kúl."- mondta egy 37 éves
Cherokee-tulajdonos. Elég egyszerű, ami azt illeti. A tanulmány
kimutatta azt is, hogy a hasonló egzisztenciával rendelkező, de
egyterűt vezető sofőrök általában sokkal érzékenyebbek szociálisan,
szívesebben segítenek másokon.
Ennek ellenére van ráció is a SUV-osok érvelésében. Ők azt állítják, sokkal nagyobb biztonságban érzik magukat a nagy járművekben, pedig a szövetségi biztonsági testületek megállapították, hogy kb. háromszoros gyakorisággal végződnek halálos kimenetellel a borulásos balesetek terepjárósokkal, mint a sima személyautókat vezetőkkel. Ezzel együtt a biztonsági övet viselő SUV-os túlélési esélye nagyobb, a több tonnás karosszéria miatt.
Ford Excursion |
A SUV népszerűsége töretlen, Detroit mégsem
boldog. Amit egyszer már átéltek a hetvenes években, amikor az
olajválság miatt az amerikaiak rákaptak a kicsi, takarékos és jó
minőségű japán autókra, most megismétlődni látszik.
A BMW, a Mercedes, vagy a Toyota szabadidő-terepjárói egy
pillanat alatt meghódították a csalfa amerikai vásárlókat.
Sokkal kihívóbb dizájnjukkal, magabiztos teljesítményükkel, és nem
utolsósorban kedvezőbb fogyasztási mutatóikkal.
Az egykori nagynevű típusok eladásai zuhannak. Puff Daddy kedvence, a Lincoln Navigator 18,3, míg a hazánkban elsősorban P. J. által kedveltté tett vállalkozóautó, a Jeep Grand Cherokee 19 százalákot esett a listákon tavalyhoz képest. Összesítésben a Motown szelete a SUV-tortából öt év alatt 81-ről 66%-ra csökkent. Legrosszabbul a Ford járt: a Firestone-nal koprodukcióban rendezett szappanopera folyamatosan rontja a nyereségességi mutatókat.
Grand Cherokee |
Különösen igaz ez, mivel a Big Three (Gm, Ford,
Chrysler) csak a SUV-okon és pick-upokon keres, személyautóikat
gyakorlatilag veszteséggel értékesítik. A visszaesés még a teljes
amerikai gazdaságot is nehéz helyzetbe hozhatja, mivel
az USA össztermékének 3%-át az autók adják, az ágazatban
dolgozó négymillió emberről nem is beszélve.
Annak idején épp a SUV adta vissza Detroit reményeit. Az 1984-ben megjelent négyajtós Cherokee, mely tulajdonképpen a második világháború óta népszerű Jeep családiasított változata volt, indította el a szabadidő-terepjárók uralkodását. Az 1990-es Ford Explorer volt a csúcs: a bárhol közlekedni képes SUV kiválóan megfelelt a kilencvenes évek fogyasztási szokásainak, melyek minden terméktől sokoldalúságot és professzionális kivitelt követeltek. A japán konkurenciától sem kellett tartani, mivel a SUV-ok nagy része az Amerikában hatalmas népszerűségnek örvendő pick-upok alapjaira épült.
Lexus RX 300 |
Ám nem véletlenül született a vicc, miszerint
hifitorony, na jó, de mennyi.
A japánok rájöttek, hogy személyautóra is lehet SUVot
építeni, így hozták létre a Toyota RAV-4-et és a Honda CR-V-t.
A vásárlók fiatalabb generációi rögtön rákaptak a különleges
külsejű, és 20.000 dollár alá árazott mini SUV-okra. Most, hogy az
újonnan született mini SUV piacot szinte 100%-ban uralják, a
japánok megkísérlik a nagy kategóriát is maguk alá gyűrni. A hét
ember befogadására képes 32.000 dolláros Toyota Sequoia, és a
szintén hétszemélyes, 35.000 USD-be kerülő Acura MDX az első
próbálkozások. Jövőre várható az utóbbi, tízezer dollárral olcsóbb
Honda változata, aminek a szakértők nagy jövőt jósolnak.
Lincoln Navigator |
A GM szakemberei elkeseredetten próbálják
kitalálni a jelen és a jövő fiataljainak elvárásait. Már sikeresen
megállapították, hogy a helyes út
a svájci bicska autóipari megfelelője lenne, a közeljövő
modelljei mégis a nagyobb-több-jobb elv alapján készültek. Az idén
megjelent Chevrolet Avalanche hossza majd' hat méter, és egy gallon
benzinnel csupán 13 mérföld megtételére képes városi forgalomban
(20 l/100 km). Jövőre pedig a Hummer H2-es változatával jönnek ki,
melynek 50.000 dolláros ára magába foglalja az infravörös éjjellátó
készüléket, ami nagyon hasznosnak bizonyulhat a bevásárlóközpont
elleni felderítési akciókban. A Ford is próbálkozik: ők az
Expedition elnevezésű szörnyeteg DVD lejátszóval és a Lakers
sztárja által kiválasztott olasz bőrülésekkel szerelt "Shaq SST"
modellel.
Mercedes M |
Az emberi hiúság és kitűnni vágyás tehát
magyarázatot adhat a SUV-ok hallatlan népszerűségére, sokkal
nehezebb az általuk okozott környezetvédelmi problémák megfejtése.
A SUV széleskörű elterjedése révén az átlagos üzemanyag-fogyasztási
adatok húszéves mélypontra kerültek. Míg Európában az autók
körülbelül 30 mérföldet tesznek meg egy gallon benzinnel, ez az
adat Amerikában 20.4 mérföldre csökkent. Még
a Ford vezérigazgatója is elismerte, hogy autóik jelentősen
hozzájárulnak a globális felmelegedés erősödéséhez, egyben
ígéretet tett a SUV-ok fogyasztásának 25%-kal történő
csökkentésére. 2003-ra ígérik az első "zöld" modell megjelenését,
mely az Escape SUV benzin-elektromos kombinált hajtású változata,
és gallononként 40 mérföld megtételére lesz képes.
Toyota RAV4 |
Lehet, hogy a "zöld" modellek fogják megmenteni Detroitot a csődtől. Az is lehet, hogy nem. Mindenesetre egy ilyen típus kihozatala jelentős PR értékkel bír. A SUV-piac pedig, örülünk neki vagy sem, nőni fog. Vásárlóinak nem az úttorlaszok, hanem a folytonosan emelkedő üzemanyagárak okoznak fejfájást. A Fehér Ház sem arról híres, hogy a kőolaj felhasználásának mértéke ellen környezetvédelmi határozatokkal küzdjön. A csata tehát nem arról szól, hogy van-e jövője a SUV-nak, hanem hogy ki fogja uralni a piacot, Amerika vagy kihívói.