Ez tesz csak igazán szabaddá

Bemutató: Hymer Free 600 lakóautó + egy kis Balaton

2021.05.08. 15:49

A Hymer csavart egyet az elnevezéseken, és ami eddig Hymercar volt, most csak simán Hymer lett. Ebből jön, hogy az általam tesztelt modellt már Hymer Free-nek hívják. Ebből három verzió létezik jelenleg, 540, 600 és 602 néven. A szám a méretre utal, az utóbbi kettő kb ugyanaz, csak a 602-ben a hátsó ágy hosszában van, míg a 600-ban keresztben és ebben van egy plusz tároló a fürdőszoba mellett. Nálam a 600-as járt.

Ez is, mint a legtöbb ilyen furgon alapú lakóautó, Ducatóra épül, bár már kezd utat törni a Mercedes Sprinter is. Ez utóbbi szűkebb kasznival rendelkezik, emiatt a campervan jellegű modelleknél kis kitüremkedés látszik a hátsó részen, hogy elférjen belül az ágy. Érdekesség, hogy a Hymer konfigurátoránál nem csak árak vannak, mint bármelyik autós konfigurátorban,  hanem az összes választott extra súlya is, hiszen ez nagyon nem mindegy egy lakóautónál.

Kapcsolódó
Nyaraló pandémia idején

Nyaraló pandémia idején

A lakóautó ilyen pandémiás időszakban a legjobb megoldás a nyaralásra, csavargásra, hiszen itt tényleg csak azzal találkozol, akivel akarsz.

Az alapmotor - akár a furgon alapnál -120 lóerős, míg a top a 180 lovas, 2,3 literes Multijet. A konkrét bér/tesztautóba az arany középút, egy 160 lóerős motor került, kézi váltóval, ez még a megemelt - 3,5 tonna össztömegű - kasznit is igen szépen meg tudja mozgatni, nem mi leszünk azok, akiket levillognak a kamionok. A fogyasztás 120-130-nál persze elindul felfelé, viszont normál országúti viszonyok között több mint baráti, 8,6 liter körül sikerült, és lakóautóval rendszerint amúgy se sietünk sehova. Az autó megnövelt üzemanyagtartályába 90 liter gázolaj fér, ami ilyen fogyasztás mellett elég nagy távra elég, csak ne lepődjünk meg a számlán, amikor teletankoljuk. 

Munka után indultunk a hétvégi túrára, így az első célpont a már korábbról ismert tihanyi kerülőút egyik parkolója lett volna. Mivel elég nagy volt arra a nyüzsi (mint később kiderült, több lakóautós csoporttárs is arrafele táborozott), így az addig még nem próbált sajkodi strand előtti parkolóban vertünk tábort. Igen jó választásnak bizonyult, kellemes kis erdei hangulat, éjjeli rókaszöszmtölés, reggel madárcsicsergéssel és persze a vízpart loccsanásai. 

Kapcsolódó
Így élte túl a Hymer: egy év bérjárműként

Így élte túl a Hymer: egy év bérjárműként

Mennyire van egyben a lakóautó, amivel egy év alatt annyit mentek, mintha megkerülte volna a Földet?

Bónuszként a reggeli kávé mellett megismerkedtünk a szomszédban egy zárt Vito-val táborozó párral (és a kutyájával), akik abszolút minimálban tolták az autós vadkempinget, egy raktérbe dobott matrac és némi főzőalkalmatosság segítségével. Valami hasonlót készítek a Vadmussóval is, bár ehhez képest már most is túltoltam, és hol van még a vége.

Kapcsolódó
Vadkemping a magasban

Vadkemping a magasban

Miből lesz a cserebogár, avagy hogyan lesz egy pickupból multifunkcionális lakóautó

Olyannyira sikerült elbeszélgetni az időt, hogy az amúgy korai kelés kései indulással párosult. Ez mondjuk nekünk a legkevésbé sem okozott gondot, alapvetően csak úgy körülbelül szoktam megtervezni az útvonalat, aztán ha mégse úgy sikerül, majd improvizálunk, nem sietünk sehova, nekem a lakóautózás nem arról szól.

A Freeben az alsó ágy faléces rugózással lett megoldva, itt látszott leginkább a Grand Canyon-hoz képest a különbség. Ami legfeltűnőbb, az az ágyaknál lévő oldalablak. Ettől az emberben mindig van egy kis félsz, hogy éjjel kirúgja, vagy méginkább a sötétítő rolóban okoz kárt. Szerencsére a 178 centimmel elfértem, és nem történt semmilyen baleset, de magamnak tuti zártat vennék.

Kapcsolódó
Lakóautózni veszélyes - függővé tesz

Lakóautózni veszélyes - függővé tesz

És új jelentést ad a Fáradt? Álljon meg pihenni! felhívásnak.

Az autó ablakai amúgy kibillenthető, szimpla rétegű üvegablakok. Ez a dupla műanyaghoz képest nem dudorodik ki a kocsiból, nehezebben sérül és az idő meg az UV vasfoga is kevésbé fogyasztja el az évek során. Cserébe rosszabb a hőszigetelése, de ez csak az olyan télen/nyáron vándorló, északi tájakra készülőket zavarhatja igazán, mint én. Szerencsére erre is vannak bevált megoldások, mint pl. a méretre készített, a keretbe beilleszthető hőtükör.

A hajnal olyan 3-5 fokos volt, így éjjel kicsit ráindítottam a fűtést, de nem azért mintha a lowcost hálózsák+pokróc kombóban fáztam volna, csak aggódtam, hogy a bojler melletti fagyszelep fázni fog ott a talajszinten, és magunk alá eresztjük a tisztavizes tartályt hajnalban.

Reggel Sajkodról átgurultunk a tihanyi révnél lévő piacra, ahol hódoltunk a minőségi sajtok iránti rajongásunknak, és nem mellesleg a zöldségesnél is igen kiváló termékek akadnak. Innen az utunk Füredre vezetett, ahol praktikusan a tihany felőli Penny parkolójában álltunk meg, a kempinggel szemben. Nagyobb járművekkel itt a legkönnyebb megállni, a lábunk/bringánk/motorunk meg bevisz a városba. 

Bónusznak itt található Balatonfüred három ásványvíz forrásából az egyik, a Berzsenyi kút, bár a vizével nem árt vigyázni. Egészséges, viszont sok benne a vas, ami gyorsan megszínezi a mosdót, és azt gyanítom, a kávéfőzőknek se tesz jót. Ezt Kecskeméten, a TB24 alatt volt szerencsénk kipróbálni elsőre, ahol ugyan nem ásványvíz folyik a csapból, de a vastartalma ettől függetlenül igen tekintélyes, utána elég sokat kellett takarítani a barnás lerakódásokat a vízrendszerből. Szóval inni jó, de a vízrendszert ne ezzel töltsük fel.

Az autó vízrendszere amúgy 100 liter tiszta vizet tud befogadni, ami fürdés és mosogatás után az ugyanekkora szürkevíztartályba folyik. A melegvízről a megszokott Truma 11 literes, 4 kW-os kombikazánja gondoskodik, tapasztalatom szerint igen gyorsan felmelegíti. A fürdő itt nem a korábbi Hymer Grand Canyonokban megszokott, felhajtható mosdós volt, hanem egy kis fix kiépítésű megoldás, a kényelem miatt elfordítható wc-vel. A zuhany hasonló, így az ablakon kinyúlva  például a  tengerparton külső zuhanyként is lehet használni a mellékelt tapadókorongos tartóval.

A teljesen önellátó hétvégén péntektől hétfőig semmilyen külső erőforrásra nem volt szükségünk, víz még maradt is egy kicsi, pedig nem is töltöttük tele a tartályt. Az ilyesfajta életmód gyorsan megtanít a takarékos vízhasználatra. A 95 Ah-s akkuba a mindennapos túrázással termelődött annyi energia, hogy elég legyen az elektromos fogyasztók (hűtő, telefon töltés, fűtés ventilátora, stb) ellátására, és még reggelre se esett le a feszültség különösebben. Ha valaki  nagyon vadulni akar, annak Hymer extraként ajánl korszerűbb aksis megoldást, amivel állításuk szerint 10 napig ellehet az ember. Mondjuk a víz nem hiszem, hogy kitart addig, bármennyire is spórolunk, na meg a szürkevíztől is meg kell néha szabadulni valahol.

A második megállónk Balatongyörökön volt, a kemping előtti parkolóban. Itt már korábban is aludtam, és elvileg nem szabad, de szezonon kívül senki nem szólt még emiatt. Szezonban mondjuk a kemping miatt se lenne túl elegáns. Balatongyörökön egyfelől a strandon van egy igen jó, majdnem mindig nyitva tartó étterem, másfelől a strand bejáratánál egy elég kulturált és mindig nyitva tartó wc (az erőforrások takarékossága jegyében). 

De azért a táj szépsége se megvetendő, este kisétálni a molóra, a szezonon kívüli csöndben csak az aludni térő kacsákat hallgatni. Reggel felkúsztunk a Szépkilátóhoz (korábban itt is megaludtunk már egyszer), ahonnan nem csak a kilátás gyönyörű, de ha lesétálunk a Forrás feliratot követve, egy újabb víznyerő helyhez juthatunk. Ugyanis itt található a Római forrás, aminek vize iható, még ha nem is egyszerű megtölteni a palackot. 

A Free 600-ban az egyre elterjedtebb, 12 voltról működő kompreszoros, 90 literes hűtő van, mélyhűtő résszel. Az 540-es modellnél a hűtő csak 70 literes, és a tűzhely alá került, az ajtóba. Nézőpont kérdése, de az nekem jobb megoldásnak tűnik, pláne nyáron, amikor így nem kell a hideg italért bemenni a kocsiba. Bónusznak van egy kis pakolórész a hűtő helyén, ami egy ilyen centire kiszámított beltérben igen jól tud jönni. Én az ivóvizes kannát szoktam oda tenni, ha olyan modell volt nálam, de például van egy finn pár, akik ilyesmi stílusú lakóban élnek évek óta, nekik egy kis fatüzeléses kályha van ott.

Na de ne legyünk telhetetlenek, a 600-asban is elég jól el vagyunk látva szekrényekkel, 2-4 ember ésszel(!) összeállított holmiját gond nélkül el lehet pakolni. Kényelmesen négy ember tud aludni a kocsiban, legálisan utazni szintén.

A túra során meglátogattuk a Csobáncot, aminek meghódítását már régóta terveztem. Itt praktikusan a Gyulakeszi felől érdemes megtámadni, viszont nem árt korán ott lenni, igen sokaknak jut ugyanez eszébe, és gyorsan megtelik a parkoló. Amúgy nagyon hangulatos parkoló, kis sátortetős kiülőkkel, alkalmasint - főleg persze szezonon kívül - akár vadkempinges alvóhelynek is el tudom képzelni.

A Csobánci vár

A Csobánc tetején vár minket a vár, amit 1272-ben említenek először, a Rátót nembeli Gyulaffy család tulajdonában (helló Szabi ;) ). 

Mátyás halála után a Habsburgok izmoztak egy kicsit, de mivel Kinizsi Pál parancsára erőddé alakították közben a várat, sikertelenül. Később végvárrá vált, ekkor a törökök többször is megpróbálták elfoglalni, szintén kevés sikerrel, pedig egyszer még az egyik fala is ledőlt.

Bár jól helyt állt a harcokban, a karbantartás már akkor se volt az erősségünk, így a végére eléggé leromlott az állapota. 1669-ben az Esterházyak birtokába került, de a tervek szerint lerombolták volna. Ezt megakadályozta a Rákóczi-szabadságharc, amikor is eleinte a császári csapatok birtokolták, de később, 1705-ben elfoglalták a kuruc csapatok. A várat sikerrel védték a labanc ellen, így csak 1709-ben került császári kézre, akik végül felrobbantották.

A jelenlegi állapota, főleg a belső részének, eléggé elszomorító, elvileg 2018-tól elkezdték volna felújítani, de ennek nem sok nyomát látni. Emiatt is érdemesebb is inkább a csodás kilátásba gyönyörködni, elképesztő látvány tárul a szemünk elé, bármerre is nézzünk. Nem mellesleg itt van az Országos Kéktúraegyik pecsételő helye is.

(Forrás: Wikipédia)

Másfélmillió lépés Magyarországon - a Balaton-felvidéken from Richard Szalay on Vimeo.

Igen érdemes felgyalogolni a várhoz, a kilátás csodálatos minden irányba A túra után, ha megéheztünk, elsőnek Tapolca felé érdemes a venni az irányt (a lakóval, de gyalog se egy nagy távolság), és Gyulakeszi vége előtt betérni a velős pirítósáról híres Autóspihenőbe.

Visszafordulva a Balaton felé, Gyulakeszi után balra kanyarodva lehet elérni a Káptalantóti Liliomkert piacot, ami jellemzően vasárnap van nyitva. Ide se árt korábban érkezni, mert irtózatos tumultus tud kialakulni, a Csobáncról letekintve is igen jól látszott a parkoló autók tömege, sajnos már túlságosan is népszerű. A környezettudatosabb változat, hogy valahol a környéken megállni és mondjuk kerékpárral/motorral közelíteni meg a helyszínt.

A hétvégi túra utolsó napjának estéje a káptalanfüredi kis strandnál lévő parkolójában ért, ahonnan másnap hétfő révén igen korán indultunk vissza Pestre dolgozni. Ez a parkoló most csendes volt, mivel a vasutat épp villamosítják (és persze nincs strandszezon), de ha újraindul a közlekedés, akkor számítsunk a néha elhaladó vonatok zajára. A koránkelés pozitív hozadéka a csodás balatoni napfelkelte volt.

A lakóautóval való vadkempingezésnél a legszűkebb keresztmetszet talán a szürkevíz leeresztése. A wc tartályt simán ki lehet üríteni a normálisabb benzinkutak wc-jében is, de a szürkevizet maximum a esőelvezető csatorna fölé állva tudnánk megoldani, ami azért véleményes. Ezt én szezonban jellemzően egy egy-két napos kempinges betérővel szoktam megoldani, de ez most a korona idején nem volt opció.

Erre szolgálnak fejlettebb országokban a stellplatz-ok, szervizhelyek, ahol rendszerint a leürítés mellett kicsi pénzért tiszta vizet és néha még áramot is vételezhetünk. Persze ezek a helyek nem azért vannak, hogy ott táborozzunk rajtuk, így csak az ürítés-töltés idejére illik foglalni.

Itthon nem igazán vannak elterjedve az ilyen helyek, de érdemes a témában leginkább elterjedt park4night alkalmazást pörgetni, mert azért itt-ott akadnak. Pesten meglepő módon a Hungária körúton akadtam egyre, amit 0-24-ben használhatunk, rövid távon a Parkl alkalmazással, ennek  extra kényelme, hogy ha megadtuk a rendszámunk, mintegy varázsütésre nyílik magától a kapu, minden egyéb vacakolás nélkül. Hosszú távra lehet napi parkolást is intézni, ehhez az üzemeltető oldalán találunk információt. Külön előnye a helyszínnek, hogy nem csak ürítésre, töltésre, de napi parkolásra is használható, így jó kiindulási pont lehet a szomszédos Városligetbe, Állatkertbe vagy akár a kismetróval a belvárosba.

Az autó jól helytállt az idő alatt, vadkempinges célokra ideális. Talán az ilyen megoldás az arany középút a Vadmusso jellegű, lowcost tetősátras megoldás és a fullos, integrált/félintegrált lakóautók között. Részben a vírushelyzet miatt az ilyen saját nyaraló megoldások, lakóautók, lakókocsik ára elég rendesen elindult felfele mind az új, mind a használt piacon, így ez se olcsó, jelenlegi listaára 50 ezer euró. Ha bizonytalanok vagyunk, vagy nincs szükségünk rá egész évben, szerencsére lehet bérelni is, akkor azért jóval olcsóbban megússzuk.

A lakóautót a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan, a  a prémium lakóautók bérbeadója  biztosította.

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22