Maga a kortalan gyönyör
Joy of Driving: Maserati GranTurismo - 2008.
Ránézel, és elönt a szépsége, látod az alatta kanyargó szerpentineket, és tudod, hogy ezekből a kipufogókból zene szól. A Maserati GranTurismo bármikor megmutatja, milyen az igazi luxus és a klasszikus, izmos utazóautó.

Igazi életművészek ezek az olaszok, ebben egészen biztos vagyok. Már a reggelt is édesen kezdik egy jó nutellás cornettóval, mellé tejeskávéval, és ebből azonnal megvan, miért lehet annyira ízesen levegőbe porlasztani a dolce vitát. A kávézás pedig az alapvető illemtan része, ezért aztán szinte már modortalanság délután tejjel lazítani a feketén. Valóban így van, egyszer Nardóban kikértem egy lattét a naplemente kapujában, és annyira megvetően néztek, hogy végül nyelvbotlásra hivatkozva espressóra módosítottam. Aztán este ittam meg a levét, hiszen álmos onnantól kezdve már nem voltam.
Imádom a felhőtlen lazaságukat, hogy elég nekik egyetlen tányérnyi pasta pomodoro, hogy bizonyítsák, mennyire kevés alapanyagból is lehet istenit ebédelni. Igazából a Maserati GranTurismo is végtelenül egyszerű abban az értelemben, hogy egy klasszikus autó, évtizedek óta ismert recept nyomán. Hiszen ott van fél arasszal az első tengely vonala mögött a szívó benzinmotor, aztán jön a hagyományos, hatsebességes automata váltó és a kardán, majd a differenciálmű meg a hátsókerék-hajtás.

Eszeveszett gyorsan rántották össze a 3200GT utódját, aminek legfőbb oka az volt, hogy a Ferrari ekkoriban adta el a Maseratit a Fiatnak, és ezzel együtt a leendő modell terveit is besöpörték a táskába, ebből lett végül a California. A Maserati GranTurismo tényleg csak egy lépéssel volt előrébb a startmezőtől, de végül a Quattroporténál használt M139-es platformra megalkották, méghozzá kilenc hónap alatt. Igen, a formaterv és a sorozatgyártás között kevesebb mint egy év telt el.
Szédítően gyönyörű a GranTurismo, amin azonnal látszik is, hogy tényleg az, ami. Gran turismo, tehát hosszú távokra való, kényelmes és sportos autó. Őrületesen szexi kiállása van, ahogyan ráfeszülnek a lemezek a kerekekre, felette domborodnak a sárvédői, és a karosszéria derékban szűkített a küszöböknél. Minden átkozott vonala olyan érzéki és tökéletes, hogy feltölti még a rideg ezüstöt is.

Laposan és hosszan nyújtózkodik az orra, aztán jön a négyfős kabin és a rövidke fenék, halvány kacsafenék-utalással és négy, téliszalámi stílusban lecsapott véggel. Igazi túragép, amiben nemcsak az embereknek, hanem a csomagoknak is el kell férnie, ezért 2,95 méter a tengelytávja, a hossza pedig alulról karcolja a 4,9 métert. Testes, de nagyon formás kupé, ami úgy simogatja a szépérzéket, mint egy csinos női alak.
Tengernyi ékes részlettel szórták tele, mint a homorúan lamellázott széles hűtőmaszk vagy a szolid Pininfarina logó bokamagasságban. Tradicionálisan ott a három kis lyuk is az első kerekek mögött, amelyek eredetileg nem feltétlen a légáramlást segítik, hanem a hosszú elemet könnyítik. Hosszú percekig bámultam vágyakozva a alufelniket, amelyek egyszerű rajzolatúak, de játszanak a dimenziókkal. Szemből belenézve is látszik, ahogyan a küllők egy ponton kibukkannak a perem síkjából. Annyira kortalan szépség, hogy 2007-től egészen 2019-ig maradt gyártásban, és a mai napig büszkén díszeleghet rajta a Pininfarina logó.
Gusztusos a tálalás a hosszú gépháztető alatt, pedig körbe az egész fekete műanyag, egyetlen csillogó Maserati felirattal, és csak a közepén emelkedik ki belőle a motor. Mélyen kéklik a nyolchengeres szelepfedele, fent pedig szívmelengető látvány a fonottkalácsszerűen tekergő szívósor, tetején a szigonnyal. 49-51% a súlyelosztása a sima automata váltóval, a kisebb helyigényű robotizált váltót (MC Shift) viszont a hátsó tengelyhez, transaxle elrendezésben építették be, úgy 47-53-ra módosult az arány.

90 fokos hengerszögű, 4,2-es V8-asát a Ferrarival közösen fejlesztették, a GranTurismóban 405 lóerőt üvölt ki magából 7100-nál, és 460 Nm nyomatéka van. Egyesek szerint nem akkora riasztás a GranTurismo, és egy kőkemény sportautóhoz képest valóban nem szed szét, mint a bespeedezett ketrecharcos a kocsma előtt. Abban a korban, amikor kétliteres motorokat lufira fújnak, tényleg tejszínhabnak tűnik a savanyú cukorkák között. De - ahogy a neve is mutatja - ez nem arról szól, hogy kireszelje belőled Hartmann Lászlót vagy Juan Manuel Fangiót. A GranTurismóban a remek balansz és a minden sarkában kettős keresztlengőkaros futómű az élvezetes utazásért van. Éppen ezért dolgozik alatta ennyire szépen a futómű, hogy még benne van az a kellemes feszesség, csak közben a néhol töredezett aszfalt sem pattintja le a Ray Bant az orrodról.

Ezt a dalt nem a tizedmásodperceknek írják, hanem a sziklák között kanyargó hegyi átkelőknek és a francia riviéra tengerparti útjainak, ahol betámaszkodik a sós tenger illata a lehúzott ablakon. Amíg két hangulatos kis falu között andalog, addig csak összemossa a fokozatokat az automata, gázra morogni kezd a V8-as, de nem kezdi marcangolni a Pirelliket. Elképesztő harmónia van ilyenkor az élénk bézs bőrbe kötött utastérben, ahol négy sportos fazonú, de inkább kényelmes ülés van, és míves kis krómgyűrű minden gomb körül, meg elegáns óra a középkonzol tetején.
Mindent elmond arról, mennyire a vezetőhöz szól a Maserati, hogy mesél a kormánya, fogása pedig legalább annyi tesztoszteront ad, mint az első nagytárcsás fekvenyomás. Hibátlan függőlegesben áll, lazán, ujjal előrenyúlva hamarabb érem el a fix váltófüleket, mint az indexkart. Eddig csak torokból öblögetett a kipufogó, de ahogyan hevül a rendszer, lelkesítő durrogásokkal ünnepli a gázelvételt a kanyarok előtt.

Arcomra ég a vigyor, amikor meglátom a Sport gombot a középkonzolon, alatta sokat sejtetően a kipörgésgátló deaktiválója figyel. Az első tisztességes gáz után meg kacagok, mert ez egyszerűen zseniális, hogy minden fordulattal más tónusban szól a V8. 3000-nél már elkezd dalolni, aztán átcsap diadalmas trombitálásba, és 7000-nél már bosszúsan üvölt, és rakétaként húz a következő kanyarig. Vagy 285 km/órával rántja maga alá a horizontot.
Anatómiája önmagában is elég volna ahhoz, hogy atomstabil legyen, hiszen széles, alacsony súlypontú, hosszú autó, mégis az a legjobb benne, hogy a vezető ott ül a tömegközéppont mellett, az autó élénken kommunikál, épphogy nem hevesen lengetve gesztikulál közben. Talán csak az Alfa Romeo Giulia volt ennyire élő, és a Maserati is olyan, mintha az autó közvetlenül a vezető receptoraira lenne ráfűzve az 1880 kilónyi technika. Ezért olyan vezetni, mintha rengeteg csodálatos pillanat volna az utazás.
Túl a 90 ezer kilométeren ez az autó még mindig tökéletesen hozza az utazóautótól elvárható megbízhatóságot, és a kortalanul stílusos fényűzést. Persze, ott vannak a pufók pixelek a kijelzőjén, de minden annyira természetes benne, hogy ez nem számít. Elvégre Fellini legjobb filmjei még csak nem is színesek, mégis mennyi érzelemmel tölti meg a sztori. Enzo Ferrari nagyra tartott 60-as évekbeli GT-ire emlékeztet ez a piedesztálra emelt, szűretlen vezetési élmény és a stílus. Elég csak beleülni és bedugni a kék kulcs tollát a gyújtáskapcsolóba, megtapogatni a nehéz bőrkárpitot, végigfutni a varrásokon, megsimogatni a fejtámlákba nyomott Maserati logókat, és rögtön megvan, hogy ez az igazi luxus.
Ezt a fantasztikus Maserati GranTurismót az Erhard Cartól hoztuk. Ha rákívántál, és ezért hidegvérrel lemészárolnád a malacperselyt, akkor nézz körül a Jóautókon is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
