A Mazda megcsinálta a benzines dízelmotort
Mazda Skyactiv-X koncepció és a fenntartható Zoom-Zoom 2030-ig
A Mazda különleges helyet foglal el az autógyártók között. Önállóan fejleszt, Japánban gyárt és soha nem fél lemenni a megszokott útról. Mindig nagyon érdekes beszélgetni a fejlesztésben résztvevő mérnökökkel, mert olyan megvilágításba helyeznek bizonyos célokat és elért sikereket, amire innen Európából nem is gondolunk.

A japán Mazda-mérnök nem kritizál, nem fejt ki ellenvéleményt, hanem pontosan, tényekkel és mérésekkel alátámasztva, maximális udvariassággal rávilágít, hogy az elterjedt NEDC mérési ciklusnak kevés köze van a valós közlekedéshez. Továbbá hasonló mérnöki alapossággal és japán udvariassággal arra is rávilágít, hogy a korunk nagy ellensége, a járművek szén-dioxid-kibocsátása sem zéró a tisztán elektromos járművek esetében, mert a korrekt és alapos vizsgálat beleveszi az elektromos áram előállításának, szállításának kérdését, veszteségeit és környezeti hatásait is, s ez az úgynevezett "well-to-wheel" (forrástól a kerekekig) vizsgálat az egyetlen elfogadható, valós módszer.
Ennek megfelelően a tisztán elektromos járművek még nem tudják kiszorítani a belső égésű motorral rendelkezőket, a hagyományos motor egészen nagy részt kiharap a tortából még 2035-ben is. Amiben viszont nagy az egyetértés a Mazda házán belül is, hogy a hagyományosnak tekinthető belső égésű motor népszerűsége, amelynek semmi elektronikus segédhajtása nincs, erősen visszaesik majd és a plug-in hibridek, valamint hibridek visszatöltő funkcióval szépen fölénybe kerülnek már 2025 környékén. A 2035-ös előjelzésük szerint a tisztán elektromos, esetleg üzemanyagcellás motorok nagyjából 30%-ban lesznek jelen, tehát a belső égésű motorok még körülbelül 70%-ban úton lesznek különböző egyéb elektromos segítséggel és kiegészítéssel. Ennek megfelelően a belső égésű motor fejlesztése fontos és kulcsa lehet a fenntartható motorizációnak.

Pontosan megfogalmazták a benzinmotor előnyeit, összevetették a dízel előnyös tulajdonságaival és a kettőt ötvözni próbálták. Mérnöki szempontból pontosan kijelölhetők azok a műszaki megoldások, amelyek a dízelmotor hatásfokát a benzines fölé emelik, és mindannyian érezzük a benzinmotor előnyeit a dízellel szemben. Kézenfekvő dolog a két dolgot kombinálni, ez képezi alapját a Mazda új motorkoncepciójának a Skyactiv-X-nek.

A Skyactiv-X egy olyan benzinnel üzemelő, de öngyulladással is működő motorcsaládot fog takarni, amelynek prototípusát kipróbálhattuk utcai körülmények között, egy módosított, de mai Mazda 3-ba építve.
A motornak van gyertyája, amely segítségével bizonyos üzemállapotokban kontrollálni tudják a gyújtás időpontját és a munkaütem lefolyását, továbbá van egy olyan mechanikus, de elektronikusan vezérelt rendszere, amely a kompresszióviszonyt és kompresszióvégnyomást fokozatmentesen tudja változtatni.

Képes a sztöchiometrikus üzemanyag-levegő keveréknél kétszeresen szegényebb keverékkel folyamatosan működni, és a nagy kompresszió miatt öngyulladásos, de nem kopogásos égéssel tartósan üzemelni.
A korábban a nagy kompressziójú motorok legfőbb ellensége az öngyulladásos, kopogásos égés volt, amikor a lángfront sebessége a normál égésnek a százszorosa is lehetett (robbanás), most viszont különleges szerkezeti megoldásokkal és elektronikus vezérléssel az öngyulladás ellenére is kicsi a lángfront sebessége, és csak a jótékony hatásai lépnek fel, úgymint jobb hatásfok, kisebb fajlagos fogyasztás és nagyobb teljesítmény.
Az így működő motor nagyjából 10-30%-kal kevesebbet fogyaszt egy hasonló benzinesnél, így fogyasztása eléri, illetve bizonyos esetekben jobb is, mint a hagyományos dízelmotoré. A nyomatéka főleg kis fordulaton 20-40%-kal nagyobb, mint a hagyományos benzinmotoré, legfeljebb a feltöltött dízelmotor hasonlítható hozzá, de csak abban az üzemállapotban, amikor annál a töltőnyomás már felépült.
A motor kompresszoros, de a töltőnyomás kicsi, a feltöltő alkalmazása leginkább a szegény keverékes, kis fordulatú üzem közben, az égéstérben kialakuló örvénylés szempontjából fontos. Nyilvánvalóan azért a motor töltöttségi fokát is növeli, hasonlóan a normál turbó vagy kompresszor esetéhez.

A motor mechanikai kialakításáról csak annyit tudhattunk meg, hogy egy kiegészítő dugattyú - amely a négy szelep között van felülről - módosítja az égéstér térfogatát, a gyújtógyertya pedig oldalról, az égéstér szélén van. A benzinbefecskendezés pedig közvetlenül az égéstérbe történik, benzinmotorhoz képest szokatlanul nagy nyomással.
Az új Skyactiv-X koncepció az új platform része lesz, várhatóan 2019-ben jelenik meg. Elsődleges feladatok a voltak a zaj (NVH - Noise, Vibration, Harshness) csökkentése és az emberre ható fárasztó hatások csökkentése. Az új platform tervezése során a karosszériára úgy tekintettek, mint egy vázra, amelynek teherviselő elemei úgy kapcsolódnak az egyéb részeihez, hogy minden részt tudjon venni az energia elosztásában. A lemezek és tartóelemek energetikai elemzése során energiagyűjtő pontokat kerestek, ahová rezgéscsillapító elemek beépítésével a karosszéria önfrekvenciája eltolható olyan tartományba, ahol a rezonancia, zaj kevésbé zavaró vagy egyáltalán nincs. Ezek az elemzések és vizsgálatok nagyfokú számítógépes hátteret igényelnek és olyan technológiát, amely 5-8 évvel ezelőtt még nem állt a gyártók rendelkezésére.

Különleges technológiát alkalmaznak a lemezek és teherviselő elemek egymáshoz kapcsolásához. A hagyományos ponthegesztést ragasztással kombinálják, mely köztes ragasztóanyag rezgéscsillapító is, így az utastér csendesebb tud lenni, úgy, hogy a strukturális merevségét megtartja. Természetesen kiterjedten alkalmaznak edzett acélokat a váz konstrukciójában, és a merevséget nem az anyag vastagságának növelésével, hanem a formai megoldásokkal fokozzák.
Sajnos ezeket még nem tudtuk menet közben megtapasztalni, mert az új motorok egy mai Mazda 3-as karosszériába voltak beszerelve, azokkal mehettünk körülbelül 100 kilométert.
A motor kétezer köbcentis volt, teljesen úgy viselkedett, mint egy jóval nagyobb lökettérfogatú benzinmotor: csendes és nyomatékos volt, azonban könnyedén forgott kicsivel 6000 fölé. Hangja nem volt tolakodó, de terhelésváltáskor néha becsörgött, nem nagyon, épp csak annyira, mint amikor az előgyújtás kicsit nagyobb a kelleténél. Ezen dolgoznak, mert véleményük szerint ez zavaró és a leendő tulajdonosok nem fogják elfogadni; így nem kerülhet ki a piacra. Másrészről pedig nagyon jól vezethető és jó karakterű volt a motor, de a jellemzően dízeles, nagy nyomatékból tolást nem lehetett érezni, leginkább egy Euro 6-os szívó 2,5-3 literes benzinesre emlékeztetett, ha létezne olyan.
Az új Skyactiv-X motor a 2019-ben megjelenő új karosszériaváltozatokkal jelenik meg, amelyek már az új felépítéssel, új szerkezeti megoldásokkal készülnek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
