A Mazda megcsinálta a benzines dízelmotort

Mazda Skyactiv-X koncepció és a fenntartható Zoom-Zoom 2030-ig

2017.09.07. 06:05

A Mazda különleges helyet foglal el az autógyártók között. Önállóan fejleszt, Japánban gyárt és soha nem fél lemenni a megszokott útról. Mindig nagyon érdekes beszélgetni a fejlesztésben résztvevő mérnökökkel, mert olyan megvilágításba helyeznek bizonyos célokat és elért sikereket, amire innen Európából nem is gondolunk.

A japán Mazda-mérnök nem kritizál, nem fejt ki ellenvéleményt, hanem pontosan, tényekkel és mérésekkel alátámasztva, maximális udvariassággal rávilágít, hogy az elterjedt NEDC mérési ciklusnak kevés köze van a valós közlekedéshez. Továbbá hasonló mérnöki alapossággal és japán udvariassággal arra is rávilágít, hogy a korunk nagy ellensége, a járművek szén-dioxid-kibocsátása sem zéró a tisztán elektromos járművek esetében, mert a korrekt és alapos vizsgálat beleveszi az elektromos áram előállításának, szállításának kérdését, veszteségeit és környezeti hatásait is, s ez az úgynevezett "well-to-wheel" (forrástól a kerekekig) vizsgálat az egyetlen elfogadható, valós módszer.

Ennek megfelelően a tisztán elektromos járművek még nem tudják kiszorítani a belső égésű motorral rendelkezőket, a hagyományos motor egészen nagy részt kiharap a tortából még 2035-ben is. Amiben viszont nagy az egyetértés a Mazda házán belül is, hogy a hagyományosnak tekinthető belső égésű motor népszerűsége, amelynek semmi elektronikus segédhajtása nincs, erősen visszaesik majd és a plug-in hibridek, valamint hibridek visszatöltő funkcióval szépen fölénybe kerülnek már 2025 környékén. A 2035-ös előjelzésük szerint a tisztán elektromos, esetleg üzemanyagcellás motorok nagyjából 30%-ban lesznek jelen, tehát a belső égésű motorok még körülbelül 70%-ban úton lesznek különböző egyéb elektromos segítséggel és kiegészítéssel. Ennek megfelelően a belső égésű motor fejlesztése fontos és kulcsa lehet a fenntartható motorizációnak.

Pontosan megfogalmazták a benzinmotor előnyeit, összevetették a dízel előnyös tulajdonságaival és a kettőt ötvözni próbálták. Mérnöki szempontból pontosan kijelölhetők azok a műszaki megoldások, amelyek a dízelmotor hatásfokát a benzines fölé emelik, és mindannyian érezzük a benzinmotor előnyeit a dízellel szemben. Kézenfekvő dolog a két dolgot kombinálni, ez képezi alapját a Mazda új motorkoncepciójának a Skyactiv-X-nek.

A Skyactiv-X egy olyan benzinnel üzemelő, de öngyulladással is működő motorcsaládot fog takarni, amelynek prototípusát kipróbálhattuk utcai körülmények között, egy módosított, de mai Mazda 3-ba építve.

A motornak van gyertyája, amely segítségével bizonyos üzemállapotokban kontrollálni tudják a gyújtás időpontját és a munkaütem lefolyását, továbbá van egy olyan mechanikus, de elektronikusan vezérelt rendszere, amely a kompresszióviszonyt és kompresszióvégnyomást fokozatmentesen tudja változtatni.

Képes a sztöchiometrikus üzemanyag-levegő keveréknél kétszeresen szegényebb keverékkel folyamatosan működni, és a nagy kompresszió miatt öngyulladásos, de nem kopogásos égéssel tartósan üzemelni.

A korábban a nagy kompressziójú motorok legfőbb ellensége az öngyulladásos, kopogásos égés volt, amikor a lángfront sebessége a normál égésnek a százszorosa is lehetett (robbanás), most viszont különleges szerkezeti megoldásokkal és elektronikus vezérléssel az öngyulladás ellenére is kicsi a lángfront sebessége, és csak a jótékony hatásai lépnek fel, úgymint jobb hatásfok, kisebb fajlagos fogyasztás és nagyobb teljesítmény.

Az így működő motor nagyjából 10-30%-kal kevesebbet fogyaszt egy hasonló benzinesnél, így fogyasztása eléri, illetve bizonyos esetekben jobb is, mint a hagyományos dízelmotoré. A nyomatéka főleg kis fordulaton 20-40%-kal nagyobb, mint a hagyományos benzinmotoré, legfeljebb a feltöltött dízelmotor hasonlítható hozzá, de csak abban az üzemállapotban, amikor annál a töltőnyomás már felépült.

A motor kompresszoros, de a töltőnyomás kicsi, a feltöltő alkalmazása leginkább a szegény keverékes, kis fordulatú üzem közben, az égéstérben kialakuló örvénylés szempontjából fontos. Nyilvánvalóan azért a motor töltöttségi fokát is növeli, hasonlóan a normál turbó vagy kompresszor esetéhez.

A motor mechanikai kialakításáról csak annyit tudhattunk meg, hogy egy kiegészítő dugattyú - amely a négy szelep között van felülről - módosítja az égéstér térfogatát, a gyújtógyertya pedig oldalról, az égéstér szélén van. A benzinbefecskendezés pedig közvetlenül az égéstérbe történik,  benzinmotorhoz képest szokatlanul nagy nyomással.

Az új Skyactiv-X koncepció az új platform része lesz, várhatóan 2019-ben jelenik meg. Elsődleges feladatok a voltak a zaj (NVH - Noise, Vibration, Harshness) csökkentése és az emberre ható fárasztó hatások csökkentése. Az új platform tervezése során a karosszériára úgy tekintettek, mint egy vázra, amelynek teherviselő elemei úgy kapcsolódnak az egyéb részeihez, hogy minden részt tudjon venni az energia elosztásában. A lemezek és tartóelemek energetikai elemzése során energiagyűjtő pontokat kerestek, ahová rezgéscsillapító elemek beépítésével a karosszéria önfrekvenciája eltolható olyan tartományba, ahol a rezonancia, zaj kevésbé zavaró vagy egyáltalán nincs. Ezek az elemzések és vizsgálatok nagyfokú számítógépes hátteret igényelnek és olyan technológiát, amely 5-8 évvel ezelőtt még nem állt a gyártók rendelkezésére.

Különleges technológiát alkalmaznak a lemezek és teherviselő elemek egymáshoz kapcsolásához. A hagyományos ponthegesztést ragasztással kombinálják, mely köztes ragasztóanyag rezgéscsillapító is, így az utastér csendesebb tud lenni, úgy, hogy a strukturális merevségét megtartja. Természetesen kiterjedten alkalmaznak edzett acélokat a váz konstrukciójában, és a merevséget nem az anyag vastagságának növelésével, hanem a formai megoldásokkal fokozzák.

Sajnos ezeket még nem tudtuk menet közben megtapasztalni, mert az új motorok egy mai Mazda 3-as karosszériába voltak beszerelve, azokkal mehettünk körülbelül 100 kilométert.

A motor kétezer köbcentis volt, teljesen úgy viselkedett, mint egy jóval nagyobb lökettérfogatú benzinmotor: csendes és nyomatékos volt, azonban könnyedén forgott kicsivel 6000 fölé. Hangja nem volt tolakodó, de terhelésváltáskor néha becsörgött, nem nagyon, épp csak annyira, mint amikor az előgyújtás kicsit nagyobb a kelleténél. Ezen dolgoznak, mert véleményük szerint ez zavaró és a leendő tulajdonosok nem fogják elfogadni; így nem kerülhet ki a piacra. Másrészről pedig nagyon jól vezethető és jó karakterű volt a motor, de a jellemzően dízeles, nagy nyomatékból tolást nem lehetett érezni, leginkább egy Euro 6-os szívó 2,5-3 literes benzinesre emlékeztetett, ha létezne olyan.

Az új Skyactiv-X motor a 2019-ben megjelenő új karosszériaváltozatokkal jelenik meg, amelyek már az új felépítéssel, új szerkezeti megoldásokkal készülnek.

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

22 perce
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16