Mercedes 388 ezer km-rel: gyengül már?
Totalcar Erőmérő: Mercedes E200 W124 1994
A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy youngtimer tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy miről szól a sorozat, néhány napig lehetett jelentkezni teljesítménymérésre és nagyon hamar be is telt a lista, mert több mint 900 nézőnk töltötte ki interaktív jelentkezési lapunkat. Most egy darabig nem áll módunkban újabb autókat regisztrálni, de sok érdekes epizód következik.
Ezúttal egy általunk is nagyon kedvelt modell, egy W124-es Mercedes, vagyis a nyolcvanas-kilencvenes években gyártott E-osztály egy példánya állt fel a mérőpadra.
Kevés autórajongónak kell bemutatni a W124-es Mercedes-sorozatot, mert sokan a legutolsó igazi Mercedesnek tartják, ami nyilván erős túlzás. Mondjuk inkább azt, hogy modell megszűnésével pár olyan műszaki megoldás is eltűnt a színről, amely a Mercedesnek évetizedekig jellemzője volt. A változások egy részének örülhetünk, mert modernebb megoldások érkeztek ami szükséges volt, másrészt a konzervatív felfogás szerint a pápaszemes, W210-es utódmodell kicsit arcvesztés volt a márka számára.
Leginkább a megbízható, a szó jó ertelmében vett igénytelen dízelmotorjairól vált híressé a W124 sorozat, ilyen motorral ma is több fut útjainkon ebből a típusból, azonban a benzinmotorosok is bizonyítottak már. A mérésre is egy ilyen 1994-es kései kiadás, tehát már az újabb benzinmotorral szerelt változat érkezett.
Ez a motor az M111-es motorcsalád kétliteres változata, 1992-től 1995-ig szerelték a régi E-osztályba. A megjelenés évében nagyon előremutató műszaki finomságok voltak benne, mint például az elosztó nélküli, dupla ikertrafós gyújtás, vagy az akkor még különlegességnek számító, szívócsőnyomás alapján beszívott légmennyiséget számoló befecskendezés, valamint a vezérműtengelypozíció-érzékelés, ami alapján a motor üzemállapota teljes pontossággal meghatározható.
Ez egy öntöttvas hengertömbös, könnyűfém hengerfejes DOHC motor, dupla felülfekvő vezérműtengellyel, amelyeket kétsoros vezérműlánc hajt. A vezértengelyek közvetlenül nyomják a hidrotőkéket, tehát nem himbás motor szelepvezérlése.
Fordulatszámmal és teljesítménnyel egyaránt kicsit a konzervatív oldalon maradtak a fejlesztők, nem forog az égbe a négyhengeres. A gyári 136 lóerőt 5500-as fordulatszámon adja le, a csúcsnyomaték pedig viszonylag magas, 4000 fordulaton 190 newtonméter. Mindez persze nem jelenti azt, hogy állandóan forgatni kellene a Mercedest, mert lent is van nyomaték, de a maximum 4000-nél jön.
Minden arra utal, hogy megbízható, tartós motor van az E200-ban, de nem tudhatjuk, hogy mennyire bírja a strapát. Az Erőmérő mai sztárja jó állapotú, látszik rajta, hogy mindig volt gazdája, jelenlegi tulajdonosa is vigyáz rá, időben cseréli az olajat és megad neki mindent, amire szüksége van. Sok dolgot ugyan még nem kellett javítani a 388 ezer kilométer alatt, a blokk valószínűsíthetően szintén bontatlan, csak egy fekete műanyag fedél hiányzik az elejéről.
A mérés megkezdése előtt tippelgettünk, hogy mit tudhat a huszonnégy éves, majdnem négyszázezret futott motor. A tulajdonos szerint bár kicsit lusta, de 160-nal szépen utazik vele az autó és ő arra tippelt, hogy gyengült már újkora óta.
Ekkora futásnál már nem lenne csoda egy kis hengerkopás, kis kartergáz és 10-15 elveszett lóerő. Megindult a mérés, szépen ívelt felfelé a görbe, az eredményen pedig mindenki meglepődött. A végén elemeztük az eredményt, érdemes megnézni a videót, tanulságos.
Ha tetszik a Totalcar Erőmérő sorozat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, idén is érdekes mérések jönnek, lesz meglepetés.
Az Erőmérő korábbi epizódjai
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.