Így fog kinézni a jövő téli gumija
Amikor megjelent a szilikatartalmú gumiabroncs, a nagy bütykök eltűntek a gumikról, és átvették a helyüket a lamellázott, sokkal kisebb blokkokkal kialakított futófelületű típusok. A korszerű téli gumi hosszanti vízelvezető árkokkal és általában aszimmetrikus mintázattal készült.
Most újabb lépést tett ez az iparág, és megjelentek az első képek a Continental VikingContact 7 gumijáról, amely szimmetrikus, ráadásul hosszanti árkok nem is futnak rajta körbe. Mi indokolja ezt a változást, és mit várhatnak tőle az autósok?
A hosszanti árkoknak az a feladata, hogy elvezessék a vizet a viszonylag nagy felületű blokkok alól. A nagy blokkokra viszont azért van szükség, mert száraz időben autózva kisebb kúszási hajlamot, illetve precízebb kormányzást biztosítanak. Az új gumiabroncs mintázata viszont sokkal kisebb blokkokból épül fel. Ezzel már nincs szükség hosszanti, nagyméretű vízelvezető árkokra, mert a kis blokkok körül sokkal több, kisebb csatorna van, melyek szintúgy el tudják vezetni a vizet.
De mi tette lehetővé a kis blokkok használatát? Ezek kanyarodáskor megtámasztják egymást, és mivel az oldalaikon kis kapcsolódó bordák és hornyok vannak, amelyek szinte megkapaszkodnak egymásban. Ez a 3D kapcsolat gondoskodik arról, hogy továbbra is jó maradjon a száraz tapadás, alacsony az oldal kúszás és precíz legyen a kormányzás.
A kapcsolódó bordákat és hornyokat úgy tudják belesütni a gumi mintázatába, hogy a szerszámot 3D fémnyomtatási technológiával gyártják, mert hagyományos préseléssel nem előállíthatóak. Ez a technológia azonban 10 éve még nem állt rendelkezésre, mára viszont lassan elterjedten használják, még a gumiabroncs-mintázat kialakításában is. A Conti mérnöke szerint egyébként nem csak ők fognak átállni erre a technológiára, hanem az összes nagyobb márka is.